Tegoroczne wakacje, które właśnie dobiegły końca, dla wielu były pierwszą okazją do udania się w zagraniczną podróż od ponad dwóch lat. Kiwi.com, wyszukiwarka tanich lotów i podróży oraz firma z sektora z travel-tech we współpracy z agencją badawczą ARC Rynek i Opinia, przyjrzała się zwyczajom Polaków, jakie towarzyszą nam na pokładzie samolotu.
Wyniki badań wskazują, że lot jest doświadczeniem stresującym dla ponad 20 proc. z nas i aby go zniwelować, sięgamy po różne rozwiązania. Okazuje się, że przedstawiciele pokolenia Z (18-24 lata) znoszą go najmniej dotkliwie - zamiast sięgać po środki uspokajające 50 proc. z nich czyta lub ogląda, 30 proc. śpi, a 20 proc. rozmawia ze swoim sąsiadem. Tym, co najbardziej ich irytuje (20 proc.) to hałas płaczących dzieci, który co ciekawe dla seniorów (60-65 proc.) jest najmniej dotkliwy (6 proc.). Jednogłośnie hałaśliwy pasażer jest czynnikiem numer 1, który potrafi uprzykrzyć czas lotu.
Wraz z wprowadzeniem szczepionek i wznowieniem lotów przez linie lotnicze, zaufanie do podróży wzrosło i wielu z nas udało się na zagraniczne wakacje samolotem. Niektórzy właśnie w te wakacje po raz pierwszy od ponad dwóch lat wsiedli na pokład samolotu, by dotrzeć w wymarzone miejsce.
Podróż samolotem - jak ją znosimy?
Wyniki badania przeprowadzone na zlecenie Kiwi.com pokazują, że mimo iż doświadczenie lotu samolotem jest w dzisiejszych czasach dość powszechne, bowiem ponad 50 proc. Polaków oraz 82 proc. mieszkańców największych polskich miast ma je za sobą, to dla wielu jest ono dość stresujące, a konkretnie dla ponad 20 proc.
Większość z nas szuka ukojenia w rozrywce dostępnej na pokładzie lub we własnych zasobach, a także we śnie, niektórzy sięgają po środki uspokajające. Około 17 proc. respondentów w przedziale wiekowym 35-44 lat sięga po to rozwiązanie. Dla porównania pokolenie Z (18-24 lat) nigdy tego nie robi. Zamiast tego 50 proc. z nich ogląda filmy i czyta książki/prasę, a niemal co trzeci spędza czas na drzemce. Sen to środek, po który sięga znacznie więcej mężczyzn (17 proc.) niż kobiet (10 proc.).
A jeśli rozrywka, to jaka?
Okazuje się, że ponad 30 proc. kobiet i mężczyzn chętnie rozmawia i inicjuje kontakt ze swoim sąsiadem. Wyniki badania Kiwi.com pokazują, że najbardziej towarzyskimi pasażerami są przedstawiciele 40 i 50-latków (37 proc.). Najchętniej sięgamy po rozrywkę - ponad 50 proc. z nas czyta lub ogląda. Mężczyźni preferują filmy akcji (24 proc.), po które sięga jedynie 11 proc. kobiet. Do najpopularniejszych gatunków, które najczęściej wybieramy należą: komedie, filmy akcji i filmy romantyczne. Z kolei wyjątek stanowią horrory i thrillery - 10 proc. przedstawicieli pokolenia Z sięga po nie w pierwszej kolejności. Co nam najbardziej przeszkadza w trakcie lotu?
Raport Kiwi.com wskazuje, że hałaśliwy pasażer to zdecydowanie czynnik numer 1, który potrafi dotkliwie uprzykrzyć podróż w wymarzone miejsce (38 proc. kobiet i 34 proc. mężczyzn). Wielu z nas (15 proc.) narzeka na zbyt mało miejsca, z kolei około 20 proc. pokolenia Z dotkliwie odczuwa hałas płaczącego dziecka. Polscy podróżujący są znani z salwy oklasków po zakończonym locie - okazuje się, że jest ono irytujące jedynie dla 5 proc. z nas.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.