Partner serwisu

Zostawcie Wyspy Kanaryjskie – branża lotnicza pisze do premiera

Emilia Derewienko 28.08.2020

Zostawcie Wyspy Kanaryjskie – branża lotnicza pisze do premiera
fot. Enter Air
Przedstawiciele m.in. lotniska w Łodzi i Gdańsku czy turystycznej linii lotniczej Enter Air apelują w liście do premiera Mateusza Morawieckiego o rozdzielenie Hiszpanii wyspiarskiej od terytorialnej przy wprowadzaniu zakazu lotów. Bezpośrednie połączenia do tego kraju, w tym na bardzo popularne i lubiane przez turystów Wyspy Kanaryjskie, mają zostać zakazane od 2 września w związku z pandemią koronawirusa.
Branża lotnicza i turystyczna postanowiła zwrócić się z apelem do premiera Mateusza Morawieckiego – tym razem w związku z rozporządzeniem o zakazie lotów. Jej przedstawiciele zwracają uwagę na nieracjonalny ich zdaniem fakt, iż do Hiszpanii, Chorwacji czy Francji można bez problemu dostać się drogą lądową, co wkrótce może okazać się niemożliwe w przypadku lotów samolotem.

„Współczynnik ilości zakażonych osób na 100 tys. mieszkańców nie może stanowić o zamykaniu połączeń lotniczych, w sytuacji pozostawienia możliwości podróżowania drogą lądową” – czytamy w liście.

Nie zamykajcie Wysp Kanaryjskich

W związku z listą krajów, do których loty bezpośrednie z Polski będą wkrótce zablokowane, branża prosi o dokonanie podziału Królestwa Hiszpanii na część kontynentalną i wyspiarską lub europejską i afrykańską. Argumentują, że Wyspy Kanaryjskie charakteryzują niską zachorowalnością, podczas gdy w Hiszpanii kontynentalnej zlokalizowanych jest wiele ognisk COVID-19. Przykładem ma być wyspa Fuerteventura, która mimo swej niezwykłej popularności uznawana jest za bezpieczną.

Zdaniem autorów listu, wyspiarska Hiszpania wprowadziła szereg obostrzeń epidemiologicznych, które ze względu na wysoko rozwiniętą infrastrukturę turystyczną „nie nastręczają jakichkolwiek problemów polskim turystom i są w pełni respektowane”.

„Wyspy Kanaryjskie są niezwykle ważnym kierunkiem dla polskiej branży turystycznej. Jest to również jedno z najchętniej wybieranych miejsc wypoczynku Polaków (…) Przerwanie operacji czarterowych na Wyspy Kanaryjskie, wznowionych po lockdownie dopiero w lipcu, poza olbrzymimi kosztami może spowodować także brak możliwości powrotu do wylotów w terminach zimowych” – czytamy.

Autorzy wyjaśniają, że mają na względzie polską gospodarkę, branżę lotniczą i turystyczną. „Trzecią żywotną kwestią jest brak uregulowania w rozporządzeniu o zakazie lotów kryteriów na podstawie, których Prezes Rady Ministrów udziela zgody na wykonanie danego lotu”, napisali.

Powstanie zespół roboczy?

Przedstawiciele branży swój list zakończyli propozycją. „Zwracamy się z prośbą o utworzenie stałego zespołu roboczego, w którego skład weszli by przedstawiciele przewoźników lotniczych (operujących z polskich baz), touroperatorów oraz innych podmiotów funkcjonujących na rynku lotniczych, a którego celem byłoby bieżące opiniowanie i konsultowanie działań mających na celu przywracanie czy ograniczanie ruchu lotniczego oraz sposobów pomocy dla branż lotniczej i turystycznej”.

Pod listem podpisało się osiem osób: Piotr Henicz, wiceprezes Nowa Itaka; Grzegorz Polaniecki, prezes Enter Air; Wojciech Piotr Skwirowski, prezes zarządu Fundacji Polskie Niebo; Artur Fraj, dyrektor handlowy Port Lotniczy Łódź; Jakub Szynklewski, wiceprezes Bartolini Air; Grzegorz Baszczyński, prezes Rainbow Tours; Grzegorz Kloskowski, Prezes Portu Lotniczego Gdańsk oraz Moises Jorge Naranjo, dyrektor generalny Patronato de Turismo de Fuerteventura.

Zakaz lotów blisko


W czwartek (27 sierpnia) opublikowany został projekt nowego rozporządzenia o zakazie lotów. Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami strony rządowej obejmuje on więcej państw. Nowe rozporządzenie, warto pamiętać, że zmiany na liście państw na ostatnią chwilę są w nim możliwe, ma wejść w życie 2 września. Wśród najważniejszych dla polskich podróżnych zmian należy wymienić dodanie Hiszpanii (cały obszar), Francji czy Chorwacji.

Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
COVID. Epidemia koronawirusa z Wuhan a lotnictwo