Partner serwisu

Zostaną 32 kierunki z lotnisk Warszawy. Głównie do stolic rejsami PLL LOT

Redakcja/inf. pras. 26.04.2022

Zostaną 32 kierunki z lotnisk Warszawy. Głównie do stolic rejsami PLL LOT
fot. Piotr Bożyk
Jeśli spór w PAŻP nie zostanie szybko rozwiązany, to od 1 maja warszawskie lotniska będą obsługiwały tylko 32 kierunki. Przyjęte kryteria sprawiają, że będą to głównie trasy obsługiwane przez Polskie Linie Lotnicze LOT.
Lotnisko im. F. Chopina w Warszawie oraz lotnisko Warszawa-Modlin ucierpią najbardziej ze względu na ograniczenia ruchu lotniczego jakie będzie trzeba wprowadzić od 1 maja ze względu na możliwy brak kontrolerów ruchu lotniczego. Rozmowy ze związkowcami ciągle trwają, ale opublikowane zostało już rozporządzenie ograniczające ruchu lotniczy na wypadek braku porozumienia. W ramach pierwszeństwa operacje lotnicze będą wykonywane z lotnisk i na lotniska określone poniżej i w następującej kolejności:

1) Londyn - Heathrow (EGLL);
2) Londyn - Luton (EGGW);
3) Londyn - Stansted (EGSS);
4) Frankfurt (EDDF);
5) Nowy Jork (KJFK);
6) Chicago (KORD);
7) Paryż (LFPG);
8) Bruksela (EBBR);
9) Stambuł (LTFM);
10) Rzym (LIRF);
11) Amsterdam (EHAM);
12) Toronto (CYYZ);
13) Dubaj (OMDB);
14) Seul-Inczon (RKSI);
15) Monachium (EDDM);
16) Rzeszów (EPRZ);
17) Wiedeń (LOWW);
18) Tel Awiw (LLBG);
19) Oslo (ENGM);
20) Zurych (LSZH);
21) Dublin (EIDW);
22) Kopenhaga (EKCH);
23) Budapeszt (LHBP);
24) Wilno (EYVI);
25) Praga (LKPR);
26) Bukareszt (LROP);
27) Düsseldorf (EDDL);
28) Barcelona (LEBL);
29) Lizbona (LPPT);
30) Tbilisi (UGTB);
31) Berlin (EDDB);
32) Szczecin-Goleniów (EPSC)
.

W przypadku gdy będzie istniała możliwość wykonania operacji lotniczych wykraczających poza wymienione wyżej operacje lotnicze oraz nie spowoduje to przekroczenia deklarowanej pojemności na Lotnisku Chopina mogą być wykonywane operacje lotnicze z lotnisk i na lotniska inne niż wyżej określone. W takim przypadku decyzję o przydziale czasów na start lub lądowanie podejmie koordynator Lotniska Chopina. W przypadku operacji lotniczych na trasach z lotnisk i na lotniska, o których wyżej mowa dopuszcza się ich wykonywanie na danej trasie wyłącznie raz dziennie, przez jednego przewoźnika lotniczego, który przewiózł największą liczbę pasażerów na danej trasie w latach 2019–2021. 

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego ogłosi, w drodze obwieszczenia, w Dzienniku Urzędowym Urzędu Lotnictwa Cywilnego oraz udostępni w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej Urzędu Lotnictwa Cywilnego wykaz przewoźników lotniczych i obsługiwanych przez nich tras. Rozporządzenie straci moc z dniem 31 maja 2022 roku. 

Redukcja 2/3 operacji lotniczych

W uzasadnieniu czytamy, że polska przestrzeń powietrzna jest dostępna na równych prawach dla wszystkich jej użytkowników, a swoboda lotów cywilnych statków powietrznych może być ograniczona wyłącznie na podstawie wyraźnego upoważnienia Prawa lotniczego, przy zachowaniu przepisów innych ustaw i wiążących Rzeczpospolitą Polską umów międzynarodowych, w tym uchwał organizacji międzynarodowych. Ze względu na przewidywany od dnia 1 maja 2022 roku brak ciągłości zapewnienia służb żeglugi powietrznej w rejonie kontrolowanym lotnisk Warszawa/Modlin (EPMO) i Lotniska Chopina w Warszawie (EPWA), zwanym dalej „TMA Warszawa”, oraz przewidywane obniżenie deklarowanej pojemności TMA Warszawa jest konieczne podjęcie natychmiastowych działań mających na celu zapewnienie bezpieczeństwa ruchu lotniczego przy jednoczesnym zagwarantowaniu jak największej dostępności regularnych połączeń lotniczych.

Powyższy brak ciągłości zapewnienia służb żeglugi powietrznej będzie wynikać ze spodziewanej niedostatecznej liczby kontrolerów ruchu lotniczego zatrudnionych w Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, którzy mieliby obsługiwać ruch lotniczy w TMA Warszawa. Z tych przyczyn możliwe do wykonania liczby operacji lotniczych na Lotnisku Chopina w Warszawie (EPWA) oraz na lotnisku Warszawa/Modlin (EPMO) będą musiały zostać znacząco ograniczone. Przewiduje się, że w dniu 5 maja 2022 roku z planowanej liczby 510 operacji, odwołanych ze względu na brak dostępności służb żeglugi powietrznej będzie musiało zostać ok. 2/3 operacji. Celem efektywnego wykorzystania dostępnej pojemności TMA Warszawa jest konieczne zatem wprowadzenie ograniczeń w ruchu lotniczym. Przy czym wprowadzone ograniczenia muszą mieć niedyskryminujący charakter oraz prowadzić do zapewnienia funkcjonowania połączeń lotniczych o szczególnym znaczeniu tak dla pasażerów i obywateli RP i UE jak i przedsiębiorstw Unii Europejskiej, a także dla efektywnego funkcjonowania Rzeczypospolitej Polskiej z odpowiednim uwzględnieniem szerokiego spektrum aktualnie występujących okoliczności.

Aktualny stan faktyczny nie odzwierciedla, poza ograniczeniami lotów z Rosji, innych ograniczeń w ruchu lotniczym uzasadnionych przez ważny interes polityki zagranicznej Rzeczypospolitej Polskiej, względy obronności i bezpieczeństwa RP, ważny interes gospodarczy RP czy zobowiązania RP wynikające z umów międzynarodowych, w tym zwłaszcza z wiążących uchwał Rady Bezpieczeństwa ONZ, przyjętych na podstawie rozdziału VII Karty Narodów Zjednoczonych. Wdrożone rozwiązania mają stanowić reakcję na stan faktyczny, jaki może z dużym prawdopodobieństwem zaistnieć w dniu 1 maja 2022 roku z uwagi na rozwiązanie stosunków pracy ze znaczną liczbą kontrolerów ruchu lotniczego. Poza wspomnianym zakazem wlotu w polską przestrzeń powietrzną statków powietrznych użytkowanych przez przewoźników lotniczych z Rosji obowiązujące przepisy nie wprowadzają innych zakazów czy ograniczeń.

Poniedziałkowe rozmowy bez rezultatu

25 kwietnia wieczorem PAŻP i ZZKRL, podobnie jak to było w przypadku poprzednich tur negocjacyjnych, pod koniec dnia opublikowały wspólny komunikat. Zgodzono się do tego, że kwestie bezpieczeństwa to nie tylko 24, parafowane postulaty strony społecznej, ale równie kwestie właściwej organizacji pracy, kultury pracy, ochrony sygnalistów. Zaznaczono także, że prowadzone są rozmowy w sprawie warunków wynagrodzeń. Kolejna tura rozmów we wtorek rano.

Swój udział w negocjacjach wykluczył premier Mateusz Morawiecki. – Musimy zastanowić się, czy przystajemy na wszystkie warunki kontrolerów. Nie możemy dać się przymusić, zaszantażować – podkreślił szef rządu w Gościu Wydarzeń Polsatu. Premier nie przewiduje osobistej ingerencji w negocjacje z kontrolerami lotów. – Codziennie dostaję informację od ministra Adamczyka – dodał Morawiecki, do którego z apelem zwrócili się związkowcy, rozgoryczeni poniedziałkowym wystąpieniem ministra Andrzeja Adamczyka podczas sejmowej podkomisji.

Efektem trwającego od wielu miesięcy sporu w PAŻP jest złożenie wypowiedzeń lub brak zgody na wypowiedzenia zmieniające 180 z 208 warszawskich kontrolerów ruchu lotniczego. 44 kontrolerom terminy wypowiedzenia minęły wraz z końcem marca, ale kolejnych 136 ma odejść z końcem kwietnia, co może doprowadzić do niemal całkowitego i braku na największym polskim lotnisku.

Tekst był aktualizowany.
Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
PLL LOT
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony