Partner serwisu

Wizz Air otworzy linie na Malcie

Mateusz Kieruzal 18.05.2022

Wizz Air otworzy linie na Malcie
fot. Piotr Bożyk
Węgierskie linie lotnicze Wizz Air ogłosiły zamiar utworzenia nowej linii lotniczej, która będzie mieścić się na Malcie. Wizz Air Malta zapewni grupie korzyści finansowe i strategiczną pozycję w Europie i Afryce Północnej. Przewoźnik będzie mógł otworzyć regularne loty do państw afrykańskich państw. Malta to kraj, gdzie koszty rejestracji samolotów są niższe niż w innych krajach UE, a system podatkowy stanowi atrakcyjną propozycję finansową dla linii lotniczych.
Nowe linie lotnicze będą nazywać się „Wizz Air Malta”. Inauguracyjny lot nowej spółki córki węgierskiego niskokosztowca ma mieć miejsce w październiku. Linie będą użytkowały samoloty zarejestrowane na Malcie. Maltańska spółka zależna podąży śladami innych spółek zależnych Wizz Air w Abu Zabi i Wielkiej Brytanii.

– Wizz Air, najszybciej rozwijające się ultraniskokosztowe linie lotnicze w Europie i jedne z najbardziej zrównoważonych, ogłasza, że w oparciu o dokument „Porozumienie w sprawie realokacji odpowiedzialności” podpisany dziś przez Agencję Bezpieczeństwa Lotniczego Unii Europejskiej (EASA) i Dyrektoriat Lotnictwa Cywilnego Malty (CAD) zamierza złożyć wniosek o przyznanie swojej maltańskiej spółce zależnej certyfikatu przewoźnika lotniczego (AOC) w EASA oraz licencji operacyjnej (OL) w CAD – brzmi oświadczenie węgierskiego przewoźnika.

Wszyscy zadowoleni

Otwieranie spółek zależnych przez Wizz Aira nie jest niczym nowym, chociaż nie wszystkie spółki-córki odniosły sukces, tak jak Wizz Air Abu Dhabi. Linie lotnicze z Węgier wcześniej uruchomiły Wizz Air Bulgaria w 2005 roku, ale przewoźnik zakończył swoją działalność w marcu 2011 roku. Wizz Air Romania była planowaną spółką zależną, ale nigdy nie wystartowała, podczas gdy Wizz Air Ukraine został uruchomiony w 2008 roku, a swoją zakończenie działalności operacyjnej zostało ogłoszone siedem lat później.

– Z przyjemnością ogłaszamy zamiar utworzenia nowej spółki zależnej linii lotniczej na Malcie. Wizz Air stale ocenia strukturę swojej działalności i bada możliwości ustanowienia nowych AOC i baz w Europie i poza nią. Pomyślne utworzenie Wizz Air Malta jeszcze w tym roku pomoże wzmocnić naszą silną pozycję i wesprze nasze plany ekspansji w Europie. Z niecierpliwością czekamy na współpracę z EASA i maltańskim CAD w celu rozwinięcia naszego wniosku – powiedział o nowej spółce zależnej w oświadczeniu Jozsef Varadi, dyrektor generalny Wizz Aira.

Minister transportu Malty, Aaron Farrugia, wyznał, że jest to kolejna wskazówka, że Malta jest „naprawdę preferowaną jurysdykcją w przemyśle lotniczym”. Farugia powiedział, że zapowiedź została ogłoszona po miesiącach dyskusji między CAD a EASA. Wyjaśnił, że linie lotnicze zarejestrują znaczną liczbę samolotów na Malcie, co dodatkowo zwiększy i tak już silną flotę samolotów wpisanych w maltański rejestr. Farrugia stwierdził, że utworzenie nowych linii lotniczej pozytywnie wpłynie na gospodarkę Malty i wygeneruje dodatkowe miejsca pracy. Doprowadzi to również do wprowadzania przez rząd Malty dalszych możliwości rozwoju i nowych inicjatyw.

– Struktura, w której jedna grupa lotnicza będzie obsługiwać wiele AOC z siedzibą w różnych państwach członkowskich, ale nadzorowana będzie przez ten sam właściwy organ, pokazuje możliwości dostępne dzięki przekazaniu obowiązków Agencji Lotnictwa Cywilnego Unii Europejskiej – powiedział Patrick Ky, dyrektor wykonawczy EASA. – Nie możemy się doczekać wspólnej pracy nad wydaniem tego zupełnie nowego AOC i dalszych działań nadzorczych – dodał Ky.

Malta to raj podatkowy

Uruchomienie swojej filii na Malcie nie jest całkowicie zaskakujące, ponieważ wyspiarskie państwo zapewnia wiele korzyści każdemu samolotowi, który ma tam bazę. Koszty rejestracji maszyny są niższe w innych krajach UE, a system podatkowy stanowi atrakcyjną propozycję finansową dla linii lotniczych.

W praktyce nierezydenci mogą ubiegać się o zwrot podatku, skutecznie obniżając stawkę podatku od osób prawnych z 35 proc. do między 0 a 5 proc. Dochody z międzynarodowego przewozu towarów i pasażerów poza granicami kraju są również zwolnione z podatku. Ponieważ Malta jest częścią UE, tamtejsze linie lotnicze pozwalają na swobodny przepływ samolotów w strefie euro, skutecznie umożliwiając zwolnione z podatku operacje handlowe.

Korzyści płynące z rejestracji i działalności na Malcie są oczywiste w samej liczbie linii lotniczych tam zlokalizowanych. Jak na maleńką wyspę z populacją zaledwie około pół miliona mieszkańców, liczba operatorów lotniczych jest nieproporcjonalna. Air Malta jest jego flagowym przewoźnikiem kraju, ale dzieli swój udział w rynku ze spółkami zależnymi Ryanaira, Malta Air i Laudą. Oprócz regularnych linii lotniczych zarejestrowanych w maltańskim urzędzie lotnictwa cywilnego, na wyspie w rejestr wpisane jest co najmniej 14 linii czarterowych. Eurowings, tanie linie lotnicze należące do Lufthansy, planują założyć maltański oddział firmy, aby zmniejszyć koszty stałe.

Afryka nowym rynkiem?

Dla Wizz Air dodanie Malty ma nie tylko sens finansowy; daje to również grupie lotniczej strategiczną pozycję, z której może rozwijać swoje usługi w Europie i poza nią. Airbusy A320 latające dla Wizz Air, z położonej na południe od Sycylii Malty, mogę polecieć do wszystkich państw w Europie Zachodniej. Pozwoli to na uruchomienie większej liczby połączeń na kluczowych rynkach, takich jak Hiszpania, Francja i Niemcy. Koszty stałe ponoszone przez przewoźnika będą mniejsze, a co za tym idzie, operacje będą rentowne.

Nie jest wykluczone, że Wizz Air byłby zainteresowany otworzeniem lotów do większej ilości państw Afryki. Obecnie samoloty węgierskiego przewoźnika dolatują do Maroka i Egiptu. W kręgu potencjalnych kierunków, gdzie lądowałyby airbusy Wizz Aira to Tunezja, Libia czy Algieria.

W międzyczasie Wizz Air planuje rozszerzyć swoje usługi w krajach Zatoki Perskiej. 10 maja 2022 roku Wizz Air podpisał protokół uzgodnień (MoU) z Ministerstwem Inwestycji Arabii Saudyjskiej w sprawie potencjalnych inwestycji linii lotniczych na lokalnym rynku lotniczym w ramach saudyjskiego projektu rozwoju lotnictwa cywilnego Królestaw jak i całego kraju, przez inwestorów krajowych i zagranicznych. Mohammed Bin Salman, książę koronny Arabii Saudysjkiej, nadał projektowi nazwę „Wizja 2030”.
Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Przewoźnicy niskokosztowi
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony