Partner serwisu

Wild: Wyniki analizy lokalizacyjnej CPK na przełomie maja i czerwca

Magdalena Wosińska 09.05.2018

Wild: Wyniki analizy lokalizacyjnej CPK na przełomie maja i czerwca
Fot. Michał Szymajda
Na przełomie maja i czerwca br. będą znane dokładne wyniki analizy lokalizacyjnej, dzięki której znany będzie obszar przeznaczony pod budowę Centralnego Portu Komunikacyjnego. Przewidujemy, że 90 proc. terenów uda się nabyć drogą kupna - poinformował sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. CPK dla RP Mikołaj Wild, podczas pierwszego czytania rządowego projektu ustawy o Centralnym Porcie Komunikacyjnym.
Negocjacje dot. kupna terenów zaczną się jeszcze w tym roku i potrwają do końca 2019 roku. – Rzeczpospolita dołoży starań, aby umowy były jak najbardziej korzystne dla lokalnej społeczności, ponieważ pisaliśmy ustawę w taki sposób, aby wyjść jak najdalej naprzeciw niepokojom społeczności lokalnej –podkreślił Mikołaj Wild. Jak dodał, „realizacja tego przedsięwzięcia nie będzie następowała bez problemów”. Wiceminister zaznaczył, że projekt ustawy umożliwi powstanie CPK, czyli multimodalnego węzła transportowego w samym sercu Polski. Spowoduje on również rozbudowę sieci kolejowej i przemodelowanie systemu transportowego.

Co zawiera ustawa?

Jak poinformował Mikołaj Wild, dział pierwszy tej ustawy wyznacza zasady ogólne, na podstawie których będzie przeprowadzony proces inwestycyjny. Drugi dział projektu ustawy to część ustrojowa, w której zostały rozszerzone kompetencje pełnomocnika i dookreślono kompetencje spółki celowej, która zostanie powołana na podstawie ustawy. Jak mówił, do kompetencji pełnomocnika będzie należał m.in. nadzór nad strategicznymi założeniami projektu.

Projekt przewiduje, że minister właściwy ds. transportu będzie wykonywał swoje funkcje w odniesieniu do sektora lotniczego przy pomocy sekretarza, bądź podsekretarza stanu, będącego pełnomocnikiem rządu ds. CPK. Jeśli chodzi o spółkę celową, to ma ona zajmować się operacyjnym zarządzaniem programem. Z kolei spółka celowa powołana na podstawie niniejszej ustawy będzie zajmowała się operacyjnym zarządzaniem programem. To element, który pozwala na koordynację tych setek przedsięwzięć, które będą składać się na program budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Dział trzeci ustawy reguluje kwestie przygotowania i realizacji inwestycji. Etap przygotowania inwestycji rozpoczyna się od wydania rozporządzenia przez Radę Ministrów, na podstawie którego wyznaczony zostanie maksymalny obszar objęty badaniami środowiskowymi i maksymalny obszar potencjalnego oddziaływania ustawy. – Obszarem tym będą objęte gminy i tereny niezbędne do przygotowania realizacji CPK – tłumaczył wiceminister.

Inwestycja za 35 mld zł

Jak dodał, kolejnym etapem będzie rezerwacja terenu, która będzie następowała w drodze aktu prawa miejscowego, wydawanego przez wojewodę. W tym zakresie nastąpi rozszerzenie kompetencji organów władzy publicznej.
Sejm skierował rządowy projekt ustawy o Centralnym Porcie Komunikacyjnym do dalszych prac w sejmowej komisji infrastruktury.

Pierwszy terminal gigantycznego lotniska ma być zbudowany z myślą o obsłudze około 50 mln pasażerów rocznie. Z uwzględnieniem rozbudowy, obiekt ma mieć możliwość obsługi ponad 100 mln pasażerów w ciągu roku. Jak wiadomo, pierwsza faza inwestycji ma kosztować od 31 do 35 mld zł. Ogromny port lotniczy byłby odpowiedzią na stale rosnący ruch pasażerski i wyczerpującą się przepustowość Lotniska Chopina. Nowe lotnisko ma powstać na ok. 3000 ha gruntów. Do końca 2019 roku mają trwać prace przygotowawcze, a sam port ma być budowany przez kolejne 8 lat, a zatem powinien zostać otwarty w 2027 roku.
Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Centralny Port Komunikacyjny
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony