Partner serwisu

Wild: CPK jak góra lodowa. Prace planistyczne potrwają do 2023

Emilia Derewienko 03.09.2020

Wild: CPK jak góra lodowa. Prace planistyczne potrwają do 2023
wiz. CPK
– W tym roku poznamy wykonawcę masterplanu dla Portu Lotniczego Solidarność. Wybierzemy również doradcę strategicznego – będzie to Seul-Incheon albo Tokio-Narita – mówił podczas wystąpienia na Europejskim Kongresie Gospodarczym Mikołaj Wild, prezes spółki Centralny Port Komunikacyjny.
Obecnie przy realizacji CPK trwają prace przygotowawcze i planistyczne. – Często nie są one spektakularne i efektowne. Centralny Port Komunikacyjny jest jak góra lodowa, gdzie widać jedynie jej wierzchołek, reszta jest pod powierzchnią – tłumaczył Mikołaj Wild, stojący na czele projektu jako prezes zarządu.

Prace przygotowawcze przy realizacji Portu Solidarność zakończą się wbiciem pierwszej łopaty i będą trwały w latach 2020-2023. W najbliższych tygodniach zostaną przyjęte w ramach Programu Wieloletniego przez Radę Ministrów. Ich wartość to 13 mld zł. – Mamy świadomość, że to duża kwota, jednak jest jednocześnie 3-krotnie niższa niż roczne wydatki na Program 500+ czy niższa niż program kolejowy – mówił Mikołaj Wild.

Na co zostaną przekazane te pieniądze?

Po pierwsze na szacunki modelu ruchu, czyli narzędzie, którego wprowadzenia oczekiwała Komisja Europejska – tłumaczył Wild. – To narzędzie planistyczne, które pozyskaliśmy od PKP PLK. Będziemy je dalej rozwijać po to, żeby decyzje inwestycyjne mogły być podejmowane w oparciu o to, jak wielu ludzi będzie chciało korzystać z poszczególnych kierunków – dodał. Chodzi o połączenia lotnicze, drogowe, kolejowe, a więc kompleksowe planowanie infrastruktury w Polsce.

Po drugie, wytyczenie korytarzy i przebiegów. – Wytrasowanych zostało 10 tys. km tras kolejowych, to 3-krotność liczby autostrad i ekspresówek w Polsce. Zostały one opublikowane w ramach Strategicznego Studium Lokalizacyjnego. Były komentowane, nie zawsze pochlebnie – mamy tego świadomość – podkreślił Wild. Jak dodał, spółka chciała uzyskać informację zwrotną, które trasy budzą aprobatę, a które nie.

W końcu – inwentaryzacja środowiskowa. To etap projektu, który musi się wydarzyć, aby inwestycja jak w najmniejszym stopniu oddziaływała na społeczności lokalne. Jak mówił Mikołaj Wild, teren o wielkości połowy Warszawy zostanie zinwentaryzowany do końca września.

Wybór partnera strategicznego blisko

W tym roku poznamy także wykonawcę masterplanu CPK. Stara się o to 5 globalnych firm inżynierskich, z których jedna, jeszcze przed końcem roku, zostanie wybrana jako pierwszy główny projektant Portu Solidarność.

Jesteśmy też coraz bliżej odpowiedzi na pytanie, kto zostanie doradcą strategicznym portu. – Będzie to Seul-Incheon albo Tokio-Narita – odpowiedział Mikołaj Wild, prezes spółki.

Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Centralny Port Komunikacyjny
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony