Partner serwisu

Wild: Jesteśmy rok bliżej do CPK. Wybór Inczon był najważniejszy

Rafał Dybiński 15.12.2020

Wild: Jesteśmy rok bliżej do CPK. Wybór Inczon był najważniejszy
fot. CPK
– Jesteśmy o rok bliżej do powstania Centralnego Portu Komunikacyjnego – wyznał Mikołaj Wild, prezes CPK, podczas wtorkowej konferencji poświęconej budowie Portu Solidarność.
Według prezesa CPK szeroki zakres projektu rozwiąże problem nie tylko z wykluczenia transportowego, ale również redukcji CO2, obronności, zwiększenia miejsca Polski w rankingach innowacyjności oraz rozwoju gospodarki. – Niektórzy mówią, że to najważniejszy projekt Rzeczpospolitej i zgadzam się z nimi – zaznaczył Wild.

– Są też głosy przeciwne. Niektórzy twierdzą jednak, że pilnujemy tylko łąki, uważnie śledząc wynagrodzenia w naszej spółce. Świadomość, że jesteśmy na świeczniku, chroni nas przed nieuzasadnionymi wydatkami oraz brakiem transparencji. To jednak za mało. Postanowiliśmy cyklicznie zdawać publicznie raport z tego co robimy, a także z tego jakie są nasze plany – stwierdził prezes CPK.

– Dysproporcja między tym co widać, a tym, czego nie widać, między ogromem pracy, która leży u podstaw każdego sukcesu, a tą, która dzieje się w blaskach fleszy jest olbrzymia. A jednak wciąż ludzie wyrażają zdziwienie, że nie ma żadnych prac budowalnych przy CPK. Co więc właściwie robimy i co zdziałaliśmy w tym roku? – kontynuował wystąpienie Wild.

"Najszybsza inwestycja w dziejach Rzeczypospolitej"

Według prezesa CPK w zakresie finansowania Portu Solidarność i całego systemu transportu opartego na projekcie niewątpliwie najważniejszym wydarzeniem tego roku było przyjęcie planu wieloletniego, bowiem prace i uzgodnienia trwały blisko trzy lata. – Otrzymaliśmy plan inwestycyjny, który nie tylko nie obciąża budżetu, ale jednocześnie wyznacza nam klarowny cel, czyli wbicie pierwszej łopaty w 2023 roku. Może dla niektórych jest to odległy termin, ale jeśli wypełnimy założenia, będzie to najszybsza inwestycja publiczna w dziejach Rzeczypospolitej – podkreślił Wild.

– Cały program na lata 2020-23 to mniej niż połowa wydatków budżetowych na "Program 500+". Wierzymy w transparencję, dlatego wdrożyliśmy najnowocześniejsze narzędzie prognostyczne do projektu dostępne na rynku. Dzięki niemu jesteśmy w stanie dostosować infrastrukturę do potrzeb pasażerów. Dzięki temu wiemy również o ile wzrośnie liczba pasażerów kolei w trakcie naszych inwestycji. To narzędzie będziemy udoskonalać w kolejnych latach. Wszystko po to, aby odpowiadać na potrzeby podróżnych – wyjaśniał prezes CPK.

– Wytrasowaliśmy wstępne trasy wszystkich nowych linii kolejowych oraz ich warianty. Ich łączna długość przekroczyła 10 tys. km. To dwa i pół razy więcej niż cała sieć dróg ekspresowych i autostrad – oznajmił Wild.

Prezes CPK wspomniał również o dokumencie "Strategiczne studium lokalizacyjne", do którego dostęp mają wszyscy zainteresowani. – Wnieśliście do niego blisko 150 tys. uwag. To tak, jakby z jednym pytaniem odnoście CPK zgłosił się każdy mieszkaniec Opola, Olsztyna albo Płocka – zwrócił się do słuchaczy Wild. – Wraz z wybranymi firmami rozpoczęliśmy działania inwentaryzacyjne na terenach przyszłych inwestycji, otaczających Port Solidarność. Ten obszar obejmie powierzchnię łącznie 200 tys. hektarów. Umowy są już podpisane i prace trwają – dodał Wild.

2020 rok przyniósł również pierwsze przetargi na "studium techniczno-środowiskowe" dla nowych tras kolejowych. Kolejne będą ogłaszane stopniowo w najbliższych miesiącach. Proces ten będzie trwał aż do 2034 roku. – Wykonawcy wiedzą, czego mogą się spodziewać w najbliższych latach i zaplanować rekrutację personelu, czy zorganizować niezbędny sprzęt. Kiedy program CPK osiągnie szczyt 96 tys. miejsc pracy. To więcej niż zatrudnia Poczta Polska, największy krajowy pracodawca – podkreślił Wild.

Masterplan największym niepowodzeniem 

Prezes CPK odwołał się również do przysłowia "jeżeli chcesz iść szybciej, to idź sam, ale jeżeli chcesz iść dalej, to idź z kimś razem". – CPK to od samego początku również intensywne kontakty międzynarodowe, dlatego taka współpraca była obecna od samego początku pracy nad projektem. W ramach współpracy międzynarodowej uzyskaliśmy dofinansowanie KE dla prac przygotowawczych na odcinek łączący granice czeską z Jastrzębiem-Zdrojem. Razem z instytutem kolejnictwa i francuskimi SNCF pracujemy nad tym, aby standardy Kolei Kolei Dużych Prędkości odpowiadały na potrzeby polskiego rynku. Podpisaliśmy także list intencyjny z Wielką Brytanią, która od samego początku z wielką uwagą obserwuje prace nad CPK. Uzyskaliśmy również grant na prace nad niskoemisyjnymi rozwiązaniami dla Portu Solidarność – tłumaczył Wild.

Prezes CPK nie ma jednak wątpliwości, że najważniejszym wydarzeniem bieżącego roku dla całego projektu był wybór portu Seul-Inczon jako doradcy strategicznego. – Wybór poprzedziły wielomiesięczne negocjacje. Wszyscy uczestnicy zdawali sobie sprawę, że chodzi o coś więcej niż tylko umowę doradczą. Mówimy bowiem o początku długiej współpracy. Konkurencja była zażarta, ale wybór padł na Koreę Południową, gdzie mieści się właśnie jedno z najlepszych lotnisk na świecie według ocen pasażerów – zaznaczył Wild, który na koniec nie ukrywał rozczarowania z powodu nie podpisania umowy na wykonawcę masterplanu.

– Niestety żadna z globalnych firm, które stanęły w szranki nie przedstawiła oferty, którą moglibyśmy zgodnie z polskim prawem zaakceptować. Sprawa jest obecnie rozpoznawana przez Krajową Izbę Odwoławczą. Masterplan to jedna z najważniejszym umów dotyczących Portu Solidarność. Z jednej strony musimy być pewni, że działamy zgodnie z obowiązującym prawem i musimy być pewni, że dajemy wszystkim uczestnikom takie same szanse. Z drugiej strony zależy nam bardzo, aby czym prędzej rozpocząć prace nad tym dokumentem. Robimy wszystko, aby tak się stało – podsumował Wild.

Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Centralny Port Komunikacyjny
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony