Partner serwisu

Wierzyciele zaskarżyli plan naprawczy Condora

Rafał Dybiński 08.04.2020

Wierzyciele zaskarżyli plan naprawczy Condora
fot. Oliver Holzbauer Flickr
Procedura rządowej osłony ochronnej linii wakacyjnej Condor nie została jeszcze zakończona i napotkała na nowe trudności – informuje "Die Welt". Wcześniej Agencja Reutera donosiła o planowanej nacjonalizacji przewoźnika z Hesji.
Przewoźnikowi z Hesji grozi zapaść po zawirowaniach związanych z pandemią koronawirusa SARS-CoV-2, które doprowadziły także do komplikacji z przejęciem linii przez Polską Grupę Lotniczą.

Nacjonalizacja Condora byłaby możliwa tylko przez ograniczony czas, ponieważ Niemcy zamierzają wznowić proces sprzedaży, gdy tylko ustąpi bieżący kryzys branży turystycznej. Nie będzie to jednak takie proste, bowiem kilku wierzycieli, na czele z Towarzystwem Ubezpieczeń Emerytalnych, odwołało się do sądu okręgowego we Frankfurcie od przegłosowanej wcześniej propozycji uzdrowienia finansów linii z pomocą rządowego wsparcia. Takie działanie wpłynie na opóźnienie wdrożenia planu naprawczego i sygnalizowaną nacjonalizację. To oczywiście kolejna przeszkoda na drodze do coraz mniej prawdopodobnej umowy z PGL.

– Przy załamaniu rynku lotniczego to nie jest czas na zakupy, bo teraz to już absolutnego kota w worku się kupuje. Nie znając przyszłości rynku. Najpierw kraje mają ratować swoje linie. Nacjonalizacja jest jedną z formy pomocy. Nie wyklucza to w przyszłości powrotu do transakcji. Zmieni się sprzedawca i jeśli teraz nie odejdziemy od stolika transakcji obrażeni na niezależną od nas sytuację, to LOT będzie mógł wrócić do rozmów – komentował sytuację po planach nacjonalizacji Adrian Furgalski, prezes zarządu Zespołu Doradców Gospodarczych TOR.

Wcześniej "Junge Welt" doniósł, że polska strona domagała się od niemieckich władz umorzenia 380 mln euro pożyczki pomostowej dla Condora udzielonej jesienią przez bank KfW. Akceptacja oferty Polskiej Grupy Lotniczej doprowadziłaby do umorzenia zobowiązania Condora przez rząd federalny i land Hesja. Na takim rozwiązaniu skorzystałaby oczywiście polska strona, która przejęłaby niemieckiego przewoźnika za znacznie mniejszą kwotę niż zgodnie z porozumieniem wypracowanym w styczniu. Wycofanie z kontraktu wiązałoby się natomiast z karami umownymi. Ich ewentualnej wysokości nie można jeszcze przewidzieć.

Polska linia lotnicza LOT, podstawa ekonomiczna PGL, praktycznie zaprzestała regularnych lotów. Lufthansa uziemiła również dużą część swoich samolotów, korzystając w tym celu z terenów portu Berlin-Brandenburgia, które jest wciąż w budowie.

Przewoźnik z Hesji był zajęty w ostatnich dniach rządowymi akcjami związanymi z powrotami do kraju rodaków, których zaskoczyła fala zamykania granic w celu ograniczenia rozprzestrzeniania się wirusa COVID-19. Rynek podróży lotniczych, a zwłaszcza tych w Europie, nie ma jednak dobrych perspektyw po zakończeniu bieżącego kryzysu.

Condor Flugdienst GmbH to linie lotnicze z siedzibą w Kelsterbachu koło Frankfurtu nad Menem. Są największą wakacyjną linią lotniczą w Niemczech. Głównym hubem jest port lotniczy Frankfurt. Po bankructwie poprzedniego właściciela, którym był Thomas Cook Group, spółka została wyłączona z masy upadłościowej i wystawiona na sprzedaż. W styczniu 2020 roku ogłoszono, że zostanie przejęta przez Polską Grupę Lotniczą. Transakcja miała zostać sfinalizowana do końca kwietnia. Flota Condor Flugdienst GmbH składa się z 53 samolotów. Linie oferują loty do 81 destynacji.

Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
COVID. Epidemia koronawirusa z Wuhan a lotnictwo
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony