Partner serwisu

Wiemy więcej o pociągach do CPK [wizualizacje]

Michał Szymajda 25.09.2019

arrow
arrow
Wiemy więcej o pociągach do CPK [wizualizacje]
wiz. Pesa Bydgoszcz
Wiemy więcej o pociągach do CPK [wizualizacje]
Wiemy więcej o pociągach do CPK [wizualizacje]
Wiemy więcej o pociągach do CPK [wizualizacje]
Podczas debaty poświęconej projektowanym pojazdom dedykowanym obsłudze Centralnego Portu Komunikacyjnego mieliśmy szansę poznać nieco bardziej sprecyzowane informację na temat tego, jak będą wyglądały te pociągi.
O tym jak powinny lub jak będą wyglądać pojazdy na CPK, rozmawiali producenci, prawdopodobny przewoźnik (PKP Intercity), przedstawiciele lotniczej spółki oraz przedstawiciel Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. Po pierwsze: NCBR chciałoby, by pociągi do CPK były czymś pośrednim między ezt a klasycznym zestawem: lokomotywa + wagony.

Ezt, ale nie do końca…

– Zależy nam na tym, aby zestawy mogły być konfigurowane w zależności od potrzeb przewozowych, żeby dobrze odpowiadać na potrzeby podróżnych i nie wozić powietrza. Chcielibyśmy wyeliminować ograniczenia, które mają klasyczne elektryczne zespoły trakcyjne – powiedział Kamil Grotnik, koordynator projektu z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. Oznacza to, że poszczególne wagony w zestawach mają być łatwo odłączane, bez konieczności robienia tego w warunkach warsztatowych. Jasno powiedział też, że pojazdy będą dwusystemowe.

– Z dużym prawdopodobieństwem, graniczącym z pewnością, mogę powiedzieć, że przy okazji budowy linii związanych z planem budowy CPK, będziemy najdłuższe odcinki elektryfikować prądem 25 kV – dodał Patryk Wild, przewodniczący zespołu ds. komponentu kolejowego CPK w zespole pełnomocnika rządu. Podkreślił, że ważnym aspektem będzie w wypadku konstruowaniu pociągów element wygody pasażera.

– Zdecydujemy się na 20-calowe siedzenia, podobne do tych, jakie są w klasie biznes w samolotach. Chcemy, by pudła pojazdów były szerokie, mierzące 3 metry. Pozwoli to na zniwelowanie przestrzeni między peronem a taborem. Wagony będą musiały być więc dość krótkie, około 17-metrowe – powiedział Wild. Dodał, że projektuje się wyjścia z wagonów na wysokości peronów o wysokości 760 mm. Stopni wejściowych prawdopodobnie nie będzie. Byłyby więc to pociągi nieco podobne do pojazdów Giruno Stadlera.

Aluminiowy, szybki pociąg zbudujemy w Polsce?

Przedstawiciele NCBR zwrócili też uwagę na to, że szkielet pociągu powinien być zbudowany z aluminium lub innego, lekkiego materiału i powinien osiągać prędkość maksymalną 250 km/h. Także jak Giruno.

– Są dwie drogi budowy takiego pociągu. Możemy samodzielnie dojść do takiej technologii, mając na przykład, podobnie jak Francuzi przy konstruowaniu pociągów TGV, 10 lat na fazę projektowania, budowy, testów i ewentualnych poprawek. Jest też druga droga. To współpraca z dużym partnerem, który posiada już wiedzę, kompetencje i doświadczenie przy takich realizacjach – powiedział Krzysztof Sędzikowski, prezes Pesy.

– Ważny do rozważenia aspekt to aspekt energetyczny. Należy bardzo poważnie przemyśleć tę kwestię. Warto rozważyć kontekst prędkości z tego powodu. Ceny energii nie będą stały w miejscu – powiedział prezes FPS H. Cegielski, Hubert Stępniewicz. Przypomniał, że jego firma zbudowała wózek, który można zamontować na wagonach, które pojadą z prędkością do 200 km/h.

Tabor można zrobić na 200 km/h. Powyżej – wymaga zaangażowania znaczących kosztów. Złą informacją byłoby zamknięcie szans polskim producentom.

Krzysztof Celiński, prezes polskiego oddziału Siemens Mobility, zauważył, że jego firma buduje już pojazdy podobne do tych, jakich oczekuje się do obsługi CPK. – Jedyna modułowość, o której mówimy w wypadku projektu dla CPK to modułowość związana z zastosowaniem lokomotywy i wagonów. Natomiast w pociągu ICE4 wprowadziliśmy rozwiązanie, dzięki któremu mamy możliwość łatwego wyłączenia ze składów wagonów – powiedział. Dodał, że należy przemyśleć umieszczenie płaskiej podłogi na wysokości 760 mm. Jego zdaniem będzie to miało wpływ na zużycie elementów tocznych w wózkach.

System bagażowy do transportu towarów?


Dużo dyskusji poświęcono automatycznemu systemowi bagażowemu. W dyskusjach pojawia się możliwość jego zastosowania jako… systemu do przewozu przesyłek kurierskich pomiędzy miastami.

– Na kilkunastu głównych stacjach będzie infrastruktura, gdzie będzie można bagaż nadać do automatycznego boksu. Na terenie CPK trafi on prosto do sortowni. Ciekawą opcją będzie zbudowanie systemu przesyłania przesyłek kurierskich w ciągu kilku godzin. Ma to być system rewolucyjny, być może wpięty również w system poczty lotniczej. Rynek przesyłek tego typu jest obecnie w Polsce bardzo mały. Ale rośnie o 10% rocznie i warto podjąć takie wyzwanie. Warto wybudować coś, co będzie dużym ułatwieniem dla polskich przedsiębiorców – powiedział Patryk Wild.

Projekt „kolejowy” przy CPK zakłada zakup nawet 180 nowych pociągów do realizacji zmienionej siatki połączeń. Pesa Bydgoszcz przygotowała pierwsze wizualizacje tego, jak taki pociąg mógłby wyglądać.
Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Centralny Port Komunikacyjny
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony