Partner serwisu

Wielka Brytania zmniejszy podatki na loty krajowe i zwiększy na loty długodystansowe

Tomasz Śniedziewski 29.10.2021

Wielka Brytania zmniejszy podatki na loty krajowe i zwiększy na loty długodystansowe
Fot: British Airways
Od 2023 roku loty krajowe w Wielkiej Brytanii będą obłożone niższymi podatkami nich dotychczas, zadecydowało brytyjskie ministerstwo finansów. W tym samym wzrosną obciążenia podatkowe ponoszone przez pasażerów najdłuższych lotów. Zmiany podyktowane są kwestiami środowiskowymi, informują pomysłodawcy, eksperci poddają tę tezę w wątpliwość.
O planach obniżenia podatków na loty krajowe w Wielkiej Brytanii poinformował w środę, 27 października b.r. Rishi Sunak, minister finansów kraju. Chodzi o obciążenie air passenger duty (APD) nakładane na każdego pasażera wylatującego z portu lotniczego w Wielkiej Brytanii, którego wysokość ustalana jest w oparciu o długość trasy lotu oraz klasę podróży.

Zmiany od kwietnia 2023 r.

– Loty pomiędzy portami lotniczymi w Anglii, Szkocji, Walii oraz Irlandii Północnej będą, od kwietnia 2023 r., podlegały nowej, niższej stawce podatku dla pasażerów – powiedział Sunak podczas sprawozdania w brytyjskim parlamencie, informuje Agencja Reutera. Posiedzenia odbywało się na tydzień przed szczytem klimatycznym Organizacji Narodów Zjednoczonych COP26 w Glasgow, którego gospodarzem będzie Wielka Brytania.

Wysokość podatku APD wynosi obecnie 13 funtów (ponad 71 zł) na pasażera klasy ekonomicznej w przypadku krótkich lotów oraz 82 funty (ponad 448 zł) za loty dalekodystansowe. Stawki dla pasażerów klasy biznes są około dwukrotnie wyższe.

Inaczej niż inne kraje w Europie

Niższe podatki dla lotów krajowych, które mogą wpłynąć na obniżkę cen biletów, wydają się odwrotnym kierunkiem działań do podejmowanego przez szereg krajów w Europie, zastanawiających się nad możliwością wprowadzenia zakazu krótkich lotów tam, gdzie istnieją dogodne połączenia kolejowe. Zapowiedzi brytyjskiego rządy krytykowane są również w jego własnym kraju. Tom Clarke, dziennikarz Sky News zajmujący się wiadomościami ze świata nauki i technologii ironizuje, iż na kilka dni przed tym, gdy Wielka Brytania będzie gospodarzem być może najważniejszego szczytu klimatycznego w historii, Rishi Sunak sprawił, że będzie łatwiej na ten szczyt przylecieć.

Sunak stwierdził, że większość emisji w lotnictwie wytwarzana jest podczas lotów międzynarodowych oraz zapowiedział, iż od kwietnia 2023 r. utworzona zostanie nowa stawka podatku lotniczego na loty ultra długodystansowe o długości przekraczającej 5,5 tys. mil. Pasażerowie klasy ekonomicznej takich lotów zapłacą 91 funtów czyli prawie 500 zł podatku.

Jest prawie pewne, że wyższe podatki na najdłuższe loty nie spotkają się z przychylnością linii lotniczych. Zachwyceni nie są również eksperci.

– Oferowanie podróżnym opcji o wysokim śladzie węglowym nie przyspieszy przejścia do gospodarki o niskim śladzie węglowym, i może nie przynieść wystarczających przychodów by pomóc sfinansować taką zmianę – uważa Clarke.
Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
COVID. Epidemia koronawirusa z Wuhan a lotnictwo