Partner serwisu

Wielka Brytania odcina rosyjską branżę lotniczą od ubezpieczeń

Mateusz Kieruzal 04.03.2022

Wielka Brytania odcina rosyjską branżę lotniczą od ubezpieczeń
fot. United Aircraft Corporation
Wielka Brytania wykluczy rosyjskie firmy z sektora lotniczego oraz kosmicznego ze swojego międzynarodowego rynku ubezpieczeń i reasekuracji, ponieważ rozszerza swoje sankcje, aby wywrzeć większą presję na Moskwę z powodu jej militarnej inwazji na Ukrainę.
Rosyjskie firmy z branży lotniczej lub kosmicznej nie będą mogły bezpośrednio lub pośrednio korzystać z usług ubezpieczeniowych lub reasekuracyjnych w Wielkiej Brytanii. Te kolejne sankcje gospodarcze ograniczą korzyści, jakie rosyjskie podmioty uzyskują z dostępu do globalnego rynku ubezpieczeń i reasekuracji.

Przepisy mogą wejść w życie już w przyszłym tygodniu i mają poważnie ograniczyć dostęp do globalnych rynków ubezpieczeniowych, napisał w czwartek na Twitterze kanclerz skarbu Wielkiej Brytanii Rishi Sunak.

Koniec ochrony dla linii z Rosji

Wielka Brytania wybrała sektor globalnego systemu ubezpieczeń, którego Londyn jest liderem, dodając, że działanie to „poważnie ograniczy” dostęp rosyjskich firm do szerszego rynku. Nowe sankcje – które nadejdą zaledwie kilka dni po tym, jak Wielka Brytania wymierzyła blokady rosyjskich banków, eksportu, oligarchów i flagowego przewoźnika lotniczego – Aerofłotu – będą oddziaływać, oprócz sektora lotniczego, na żeglugę morską, sektor wytwarzania energii.

Posunięcie w sprawie ubezpieczenia lotniczego spowoduje, że rosyjskie komercyjne linie lotnicze będą szukały ochrony gdzie indziej. Źródła branżowe twierdzą, że może to obejmować chińskich reasekuratorów, podczas gdy inni zachodni ubezpieczyciele prawdopodobnie powstrzymują się od prowadzania takiego biznesu, obawiając się, że inne kraje nałożą podobne ograniczenia.

Zakaz może doprowadzić do gwałtownego wzrostu składek lotniczych z powodu strat w sektorze ubezpieczeniowym, powiedział agencji Reutera jeden z dyrektorów branży lotniczej. Narodowe rosyjskie linie lotnicze Aerofłot są ubezpieczone na rynku londyńskim przez konsorcjum kierowane przez ubezpieczyciela Global Aerospace. Firmy z całego świata korzystają z usług Lloyd’s i innych firm działających w Londynie w zakresie ubezpieczeń lotniczych i reasekuracji.

Rosyjskie firmy lotnicze znalazły się pod ogromną presją w wyniku sankcji finansowych i zakazów lotów ogłoszonych w odpowiedzi na atak Rosji na Ukrainę. Aerofłot został odcięty od prawie całej europejskiej i północnoamerykańskiej przestrzeni powietrznej w ciągu ostatniego tygodnia, pozostawiając pozostałe loty międzynarodowe w obliczu długich i kosztownych objazdów. Rosyjski rynek giełdowy nie otwierał się od zeszłego piątku, a akcje Aerofłotu straciły już w tym roku blisko 40 proc. swojej wartości.

Lotnictwo to jeden z najważniejszych sektorów ubezpieczeniowych


Londyński Lloyd’s, 300-letni rynek, na którym brokerzy szukają ochrony dla swoich klientów u ponad 50 ubezpieczycieli, a także inne londyńskie instytucje są kluczem do globalnego rynku ubezpieczeń komercyjnych. Ponad 100 miliardów dolarów składek ubezpieczeniowych przepływa każdego roku przez specjalistyczny sektor ubezpieczeń w Londynie.

Lotnictwo jest jednym z największych sektorów w Lloyd’s, obok ubezpieczeń morskich i energetycznych. Ubezpieczyciel w 2020 r. zgłosił składkę przypisaną brutto w wysokości trzech miliardów funtów w ubezpieczeniach i 1,5 miliarda funtów w reasekuracji. Pod względem geograficznym działalność koncentruje się na Wielkiej Brytanii i Ameryce Północnej, a reszta Europy odpowiada tylko za 15 procent składek. Ale przestrzeń kosmiczna jest dobrym przykładem innowacyjnego obszaru ubezpieczeń, w którym rynek londyński jest znaczący.

– Jesteśmy w regularnej komunikacji z rządem Wielkiej Brytanii i międzynarodowymi organami regulacyjnymi oraz ściśle współpracujemy z [uczestnikami rynku, od red.] w celu utrzymania wdrażania w odpowiednim tempie sankcji nakładanych przez rządy na całym świecie – powiedział Patrick Tiernan, szef rynków w Lloyd's.

Firmy ubezpieczeniowe są już przygotowane na roszczenia w wielu sektorach, takich jak ubezpieczenie kredytu kupieckiego, wywołane brakiem zapłaty za towary oraz ryzyko wojenne, które chronią statki, samoloty i inne aktywa od strat spowodowanych konfliktami zbrojnymi. W ostatnim czasie wzrosły ceny ubezpieczeń obejmujących statki płynące po Morzu Czarnym. Podniosły się ceny ubezpieczeń samolotów przelatujących w tamtym regionie.
Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Wojna Rosja - Ukraina
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony