Partner serwisu

Váradi do Morawieckiego: Wyższe opłaty terminalowe to droższe bilety

redakcja 05.10.2021

Váradi do Morawieckiego: Wyższe opłaty terminalowe to droższe bilety
fot. Wizz Air
– Ogromny wzrost opłat w lotnictwie opóźni odbudowę połączeń lotniczych w Polsce i będzie szkodliwe dla wzrostu gospodarczego kraju – pisze w liście do premiera Mateusza Morawieckiego prezes Wizz Aira József Váradi. Dodaje przy tym, że takie działania mogą ograniczyć konkurencję i doprowadzić do wzrostu cen biletów.
Prezes Wizz Aira, podobnie jak Michael O’Leary z Ryanaira, zdecydował się napisać do premiera Morawieckiego. Na wstępie podkreśla, że szkodliwy wpływ pandemii zmusił wiele firm do podjęcia bezprecedensowych decyzji w celu zrekompensowania znacznych strat finansowych i uzdrowienia poszkodowanych sektorów rynku.

„Mimo, że Wizz Air nie był odporny na skutki pandemii, nasza firma poradziła sobie z nimi na zasadach rynkowych, utrzymując silną pozycję i płynność bez korzystania z pomocy państwa” – podkreśla w liście Váradi.

Szef węgierskiego przewoźnika zwraca uwagę na to, że odprowadzane do Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej (PAŻP) opłaty za korzystanie z usług żeglugi powietrznej mogą mieć daleko idące skutki. „Skala planowanej podwyżki (podniesienie opłat terminalowych nawet o 70% i opłat trasowych o 26%) jest niekonkurencyjna, zwłaszcza biorąc pod uwagę fakt, że poprzednie opłaty były już wyższe niż średnia europejska. Rozumiem, że podwyżka ma – w pewnym stopniu – wesprzeć ożywienie PAŻP oraz inwestycje. Jednocześnie należy dostrzec, że tak ogromny wzrost opłat w lotnictwie opóźni odbudowę/wznowienie połączeń lotniczych w Polsce i będzie szkodliwe dla wzrostu gospodarczego kraju, małych przedsiębiorstw, a w efekcie także dla obywateli. W odniesieniu do naszych średnich taryf, odpowiada to wzrostowi ceny biletu o 30%” – tłumaczy Váradi.

„Warto również zauważyć, że chociaż przepisy europejskie w pewnym stopniu dopuszczają odstępstwa od schematu działania i opłat Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej (Single European Sky) ze względu na pandemię COVID-19, to takie wyjątki nie mogą być wykorzystywane jako uzasadnienie dla dużych inwestycji. Znaczna część podwyżki opłat w planie Polski Ład służy finansowaniu ogromnej inwestycji w Centralnym Porcie Komunikacyjnym, która powinna być pokryta przez właściciela PAŻP” – czytamy w dokumencie.

W dalszej jego części Váradi zaznacza, że istotnym aspektem działań prowadzonych w Polsce jest brak rozproszenia geograficznego. „Poprzez preferencyjne traktowanie lotniska Chopina w Warszawie odbierane są znaczne środki, które mogłyby przyczyniać się do wsparcia słabiej rozwiniętych regionów Polski. Tym samym lokalna gospodarka i siła robocza jest pozbawiana wielkich możliwości”.

Zdaniem prezesa efektem wprowadzenia nowych opłat może być zmniejszenie konkurencyjności polskich lotnisk i przesunięcie ruchu na lotniska o bardziej konkurencyjnej strukturze kosztów w innych państwach.

Na koniec Váradi prosi o weryfikację proponowanych stawek i sugeruje, że jeśli PAŻP potrzebuje wsparcia finansowego, to odpowiednie reguły zostały ustanowione w ramach struktur Unii Europejskiej. „Nie jest uzasadnione oczekiwanie, że linie lotnicze, i w konsekwencji pasażerowie, poniosą ten ciężar”.
Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony