Partner serwisu

Virgin Atlantic wynajmuje od Titan Airways airbusa A321P2F

Avgeek 17.05.2022

Virgin Atlantic wynajmuje od Titan Airways airbusa A321P2F
Fot. Titan Airways
Virgin Atlantic ogłosił w ostatnich dniach, że będzie używał dedykowanego samolotu do przewozu frachtu. Linia podpisała umowę z Titan Airways, brytyjskim przewoźnikiem specjalizującym się w czarterach, na leasing jednego airbusa A321 Passenger to Freighter (P2F). Wydzierżawiony na zasadzie wet-lease A321 będzie obsługiwał w sezonie letnim loty między Londynem a Brukselą.
Po raz pierwszy w historii linia Virgin Atlantic zainteresowała się rynkiem dedykowanych frachtowców. Wspomniany A321F przyleci do Londynu pod koniec tego miesiąca i będzie latał do końca października br. Phil Wardlaw, nowy dyrektor generalny Virgin Atlantic Cargo, wyjaśnił portalowi theloadstar.com, że nie jest to stałe wejście na rynek frachtowców przez przewoźnika nastawionego na przewozy pasażerskie.

Bruksela jest jedynym miastem z lotami cargo oferowanymi przez Virgin Atlantic, który w czasie pandemii w zasadzie całkowicie przestawił się na przewozy towarowe. Przewoźnik odbiera w stolicy Belgii farmaceutyki, towary łatwo psujące się i elektronikę, z których część jest przeznaczona dla Wielkiej Brytanii, ale większość jest następnie transportowana do USA.

W ostatnim czasie brak przelotów nad Rosją spowodował wydłużenie czasu przelotu i tranzytu na trasach Virgina, a to z kolei wpłynęło na dostępność samolotów i załóg, dlatego linia chce wykorzystywać A321F także na innych trasach.

- Nie mamy wystarczającej liczby załóg na wszystkie dostępne loty, więc A321 pozwala nam wykorzystać nasz portfel slotów. Nie sądzę, abyśmy w dłuższej perspektywie zdecydowali się na frachtowce, być może rozważymy partnerstwo, ale jesteśmy przede wszystkim linią pasażerską - podsumował Wardlaw.

Warto dodać, w sezonie letnim 2022 UE dopuściła osłabioną tzw. zasadę "wykorzystaj lub strać" w odniesieniu do przydziałów czasu na start lub lądowanie dla cargo - 70:30 zamiast 80:20 zgodnie z którą linie lotnicze muszą wykorzystywać swoje przydziały czasu na start lub lądowanie w 70 proc. swojej siatki połączeń. Jest jednak mało prawdopodobne, aby zasada ta została rozszerzona na okres zimowy.

Flota A321P2F Titana

Titan Airways odebrały pierwszego airbusa A321F (leasing BBAM) stając się drugim na świecie operatorem tego typu w kwietniu 2021 r. Obecnie linie dysponują dwoma samolotami A321P2F, które oferują najlepszą w swojej klasie ekonomię, zmniejszoną emisję dwutlenku węgla i niższy poziom hałasu. Monitorowanie stanu technicznego w czasie rzeczywistym zapewni również najwyższy poziom niezawodności. Jeden z nich lata w Europie pod AOC Titan Airways Malta (9H-ZTB), natomiast drugi (G-NIKO) operuje z Miami dla amerykańskiego operatora cargo Amerijet International Airlines.

O A321P2F

Airbus A321P2F może przewieźć do 28 ton ładunku, który jest podzielony na 14 kontenerów na pokładzie głównym i 10 LD3-45W na pokładzie dolnym. Przy pełnym obciążeniu zasięg A321F wynosi od 3500 do 4000 km. Projekt konwersji został opracowany przez ST Engineering, a Elbe Flugzeugwerke (spółka joint venture między ST Aerospace i Airbusem) zajęła się zarządzaniem programem i marketingiem. Airbus chce przebudować ponad 600 samolotów z rodziny A320 w ciągu najbliższych dwóch dekad. Konwersja umożliwia wykorzystanie standardowych palet ładunkowych na pokładzie głównym.
Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Cargo lotnicze
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony