Partner serwisu

Unia Europejska: 21 rosyjskich linii na lotniczej czarnej liście

Mateusz Kieruzal 12.04.2022

Unia Europejska: 21 rosyjskich linii na lotniczej czarnej liście
fot. Piotr Bożyk
Komisja Europejska umieściła 21 rosyjskich linii lotniczych na unijnej liście bezpieczeństwa lotniczego, tzw. czarnej liście, zakazując im jakiejkolwiek działalności na terenie Unii Europejskiej. Komisja swoją decyzje argumentuje, że ruch ten odzwierciedla „poważne obawy dotyczące bezpieczeństwa” po tym, jak rosyjskie władze zarejestrowały zagraniczne samoloty bez ważnych certyfikatów zdatności do lotu.
– Rosyjska Federalna Agencja Transportu Lotniczego pozwoliła rosyjskim liniom lotniczym obsługiwać setki zagranicznych samolotów bez ważnego świadectwa zdatności do lotu. Żyjemy w czasie niesprowokowanej i nieuzasadnionej militarnej agresji przeciwko Ukrainie – powiedziała w oświadczeniu komisarz ds. transportu Adina Vălean.

Podjęta decyzja jest następstwem spotkania komitetu ekspertów ds. bezpieczeństwa lotniczego z krajów członkowskich UE w dniu 5 kwietnia 2022 roku, którzy jednogłośnie zatwierdzili decyzję. Komitetowi przewodniczy Komisja przy wsparciu Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego Unii Europejskiej. Aktualizacja ma poparcie Komisji Transportu Parlamentu Europejskiego. Decyzje w ramach unijnej listy bezpieczeństwa lotniczego opierają się na międzynarodowych normach bezpieczeństwa, w szczególności normach Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego.

– Zainteresowane rosyjskie linie lotnicze świadomie to zrobiły, naruszając odpowiednie międzynarodowe normy bezpieczeństwa. To nie jest tylko wbrew Międzynarodowej Konwencji Lotnictwa Cywilnego (Konwencji chicagowskiej), ale to narusza bezpieczeństwo. Chcę jednak, aby było jasne, że ta decyzja nie jest kolejną sankcją wobec Rosji; została podjęta wyłącznie ze względów technicznych i bezpieczeństwa. Nie mieszamy bezpieczeństwa z polityką – dodała unijna komisarz.

21 rosyjskich przewoźników

Na lotniczej czarnej liście znajdują się trzy główne rosyjskie linie lotnicze, a mianowicie flagowy przewoźnik Aerofłot oraz linie – Rossija i S7 Airlines. Inni przewoźnicy to Aurora Airlines, Aviastar, Izhavia, Yakutia, Rusjet, UVT aero, Siberia Airlines, Smartavia Airlines, Iraero Airlines, Ural Airlines, Alrosa Air Company, Nordstar Airlines, Rusline, Yamal Airlines, Nordwind, Aircompany Ikar, Pobeda Airlines, Skol Airlines i UTair.

Floty trzech największych rosyjskich linii lotniczych składają się z samolotów produkowanych przez Airbusa i Boeinga, z których wiele jest dzierżawionych. Przewoźnicy z Federacji Rosyjskiej posiadają ograniczoną liczbę odrzutowców wyprodukowanych w kraju. Niektóre linie korzystają z wąskokadłubowych suchoi superjetów oraz tupolewów, które zostały stworzone jeszcze w czasach sowieckich.

Zgodnie z sankcjami UE nałożonymi po inwazji Rosji na Ukrainę, leasingodawcy samolotów z UE musieli rozwiązać umowy z rosyjskimi operatorami Według firmy doradztwa lotniczego IBA, rosyjskie firmy obsługują co najmniej 589 samolotów objętych sankcjami. Jest to flota o szacowanej wartości ponad 10 mld dolarów. Wiele z tych samolotów było zarejestrowanych na Bermudach, karaibskim państwie, które 12 marca 2022 roku zawiesiło certyfikaty zdatności do lotu dla statków powietrznych obsługiwanych przez Rosję.

Czarna lista ma już 117 linii

Obecnie wydawana przez Unię Europejską lista bezpieczeństwa lotniczego nakłada zakaz wstępu do unijnej przestrzeni powietrznej łącznie 117 przewoźnikom z różnych stron świata. 90 linii lotniczych uzyskało status linii nie bezpiecznej w 15 różnych państwach ze względu na niewystarczający nadzór nad bezpieczeństwem ze strony władz lotniczych tych państw.

21 wyżej wymienionych linii lotniczych certyfikowanych w Rosji dołączyło do sześciu linii lotniczych z innych państw, na podstawie zidentyfikowanych poważnych uchybień w zakresie bezpieczeństwa. Są nimi Avior Airlines (Wenezuela), Blue Wing Airlines (Surinam), Iran Aseman Airlines (Iran), Iraqi Airways (Irak), Med-View Airlines (Nigeria) i Air Zimbabwe (Zimbabwe). Dwie dodatkowe linie lotnicze, którymi są Iran Air (Iran) i Air Koryo (Korea Północna), podlegają ograniczeniom operacyjnym i mogą latać do UE tylko określonymi typami samolotów.
Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Wojna Rosja - Ukraina
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony