Partner serwisu

UE przyjęła zakazy dla Belavii. Linie z krajów wspólnoty nie mogą latać nad Białorusią

Rafał Dybiński 04.06.2021

UE przyjęła zakazy dla Belavii. Linie z krajów wspólnoty nie mogą latać nad Białorusią
fot. Belavia
Unia Europejska przyjęła w piątek dyrektywę zakazującą białoruskiemu przewoźnikowi Belavia lotów nad terytorium wspólnoty, a także lądowań w portach tych państw - informuje Agencja Reutera.
Linie lotnicze z Unii Europejskiej ponadto nie będą mogły korzystać z przestrzeni powietrznej Białorusi. Decyzje są częścią szerszych sankcji gospodarczych wobec wschodnich sąsiadów Polski oraz odpowiedzią za wymuszone lądowanie samolotu Ryanaira w Mińsku, gdzie zatrzymano opozycjonistę Ramana Pratasiewicza.

Nowe zakazy wejdą w życie o północy czasu środkowoeuropejskiego. Według danych Eurocontrol codziennie nad Białorusią lata blisko 400 samolotów cywilnych. Z 300 przelotów nad tym krajem niemal 100 jest realizowanych przez przewoźników z UE lub Wielkiej Brytanii.

Jak na razie oprócz Polskich Linii Lotniczych LOT, również Lufthansa, Air France, airBaltic, Finnair i SAS, zapowiedziały, że przestaną latać nad Białorusią. Egzekwowanie zakazu spadnie na rządy krajów UE, z których wiele jest również członkami NATO, które mogą używać myśliwców w celu ochrony swojej przestrzeni powietrznej przed niepożądanymi samolotami.

Belavia przed nałożonymi sankcjami obsługiwała około 20 lotnisk w Europie. Oprócz rejsów do Warszawy narodowe linie lotnicze Białorusi realizowały połączenia do Amsterdamu, Berlina, Frankfurtu nad Menem, Helsinek, Mediolanu, Monachium, Paryża, Rzymu i Wiednia.

Krytycznie na sankcje UE zareagowało Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (IATA), wzywając Europejską Agencję Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) do utrzymania rozdziału między polityką a kwestiami bezpieczeństwa lotniczego. - To rozczarowujący rozwój sytuacji. Zakazanie samolotom linii lotniczych z UE korzystania z białoruskiej przestrzeni powietrznej za pomocą dyrektywy jest upolitycznieniem bezpieczeństwa lotniczego. EASA powinna uchylić swój zakaz i zezwolić liniom lotniczym na zarządzanie bezpieczeństwem w taki sam sposób, jak robią to każdego dnia, czyli z normalną oceną ryzyka operacyjnego - podkreślił Willie Walsh, prezes IATA. - Nie da się błędnej decyzji naprawić kolejną złą. Politycy nigdy nie powinni wykorzystywać bezpieczeństwa lotniczego jako przykrywki do realizacji swoich celów - dodał Walsh. 
Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Ryanair lot FR4978 zatrzymany w Mińsku
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony