Partner serwisu

TYLKO U NAS: CPK wchłania Luxtorpedę

Jakub Madrjas 09.07.2018

TYLKO U NAS: CPK wchłania Luxtorpedę
fot. Aerofoto Kaczmarczyk
Jak dowiedział się portal Rynek Lotniczy, rząd podjął decyzję o zastąpieniu projektu Luxtorpeda 2.0 tzw. Komponentem Kolejowym Centralnego Portu Komunikacyjnego. Nieoficjalnie wiemy, że zakupy taboru, które miały być podstawą Luxtorpedy, wciąż będą istotnym punktem programu, ale tzw. Komponent dotyczy przede wszystkim rozbudowy infrastruktury kolejowej w kraju. Wygląda na to, że otrzyma też większe wsparcie polityczne niż Luxtorpeda.
Według dokumentów, do których dotarł portal Rynek Lotniczy, Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów zatwierdził już decyzję w tej sprawie. Dokumenty podpisane w połowie czerwca przez premiera Mateusza Morawieckiego, który jest przewodniczącym Komitetu, uchylają ubiegłoroczną decyzję w sprawie powołania zespołu zadaniowego ds. programu Luxtorpeda 2.0.

Nieoficjalnie wiemy, że w kręgach rządowych pojawiało się niezadowolenie z braku postępów w realizacji programu Luxtorpeda 2.0, który został ogłoszony w lutym 2016 roku. Mimo że od tego wydarzenia minęło już prawie 30 miesięcy, wciąż nie poinformowano o konkretnych programach i zakupach, mających stanowić o realizacji programu Luxtorpeda 2.0, a jako efekty prezentowano m.in. zakup zmodernizowanych pojazdów EN57, co nijak nie pasowało do zapisów Strategii Odpowiedzialnego Rozwoju. Podobnie było ze strategią taborową PKP Intercity, w dużym stopniu nakierowaną na modernizację wagonów.

Komponent Kolejowy CPK rośnie...

W międzyczasie coraz intensywniej rozwijał się projekt Centralnego Portu Komunikacyjnego. Od początku położono w nim duży nacisk na rozwój sieci kolejowej. Nie chodzi w nim jednak tylko o powiązanie lotniska z istniejącymi liniami, ale o podniesienie roli kolei w przewozach; w załączniku zakłada się budowę nowych odcinków sieci i przywracanie dostępności kolei w tak odległych od planowanego lotniska miastach jak Jastrzębie-Zdrój czy Lubin. Komponent Kolejowy CPK stał się programem uzupełniającym budowę lotniska, ale jednocześnie w jakimś stopniu od niego odrębnym. W ubiegłym tygodniu wiceminister infrastruktury i rządowy pełnomocnik ds. CPK Mikołaj Wild podał wstępny szacunek kosztów realizacji – 40 miliardów złotych już w I etapie. To więcej, niż ma kosztować lotnisko wraz z jego dowiązaniem do infrastruktury drogowej i kolejowej.

Rozbudowa krajowej sieci kolejowej i plany dotyczące zwiększenia dostępności kolei i łatwego dojazdu do portu oznaczają konieczność zakupu taboru kolejowego do obsługi nowych połączeń. O ile Luxtorpeda 2.0 mówiła jednak jedynie o kupowaniu pociągów w celu poprawy jakości podróży i rozwoju firm produkujących tabor, program CPK postawił konkretne cele, takie jak odległość mieszkańców kraju do stacji kolejowej, czy czas przejazdu pomiędzy miastami.

…i połyka Luxtorpedę

Podjęte przez Komitet Ekonomiczny Rady ministrów decyzje, do których dotarliśmy, praktycznie zamykają program Luxtorpeda 2.0, rozwiązując zespół zadaniowy ds. jego realizacji. W jego miejsce powołany został zespół zadaniowy ds. realizacji Komponentu Kolejowego Programu “Centralny Port Komunikacyjny”. Co szczególnie istotne, w jego skład wchodzi komplet osób i instytucji należących do poprzedniego zespołu – ale poszerzony. I to w sposób wskazujący na silne wsparcie polityczne i gospodarcze projektu.

Świadczą o tym nazwiska powołanych do komitetu sterującego ministrów – oprócz reprezentujących Ministerstwo Infrastruktury Mikołaja Wilda i Andrzeja Bittela (odpowiada za kolej), są tu minister inwestycji i rozwoju Jerzy Kwieciński i minister przedsiębiorczości i technologii Jadwiga Emilewicz. Są też wiceministrowie finansów (Leszek Skiba), cyfryzacji (Karol Okoński) oraz nauki (Piotr Durdziński). W zespole znaleźli się też prezesi najważniejszych spółek kolejowych (PKP SA, PKP Intercity i PKP PLK) i Urzędu Transportu Kolejowego, dyrektorowie CUPT, NCBiR i Instytutu Kolejnictwa oraz członkowie zarządu lub prezesi Polskiego Funduszu Rozwoju, PARP, Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu, ARP, Korporacji Ubezpieczeń Eksportowych i Banku Gospodarstwa Krajowego.

Według naszych ustaleń zespół będzie odpowiedzialny za wyznaczenie konkretnych zadań i terminów realizacji, a także za zarządzanie, nadzór i kontrolę. Powołano sponsora programu, komitet sterujący i kierowników. Kierownikiem Komponentu został Aleksander Wołowiec, dotychczas pełniący funkcję menadżera projektu Luxtorpeda 2.0, a w przeszłości m.in. członek zarządu PKP PLK, odpowiadający za inwestycje.

Co istotne, Komponent Kolejowy CPK ma nie tylko prowadzić dalej rozpoczęte już projekty, takie jak nowy model zakupu taboru kolejowego w ramach programu Gospostrateg czy Partnerstwo Innowacyjne NCBiR i PKP Intercity, ale też uwzględniać w dalszych działaniach przygotowywany już zintegrowany model ruchu systemu transportowego kraju. Według informacji Rynku Lotniczego jeszcze w tym miesiącu zespół ma zakończyć i zatwierdzić uzgodnienia realizacji wszystkich 15 podstawowych tzw. “szprych” nowego układu komunikacyjnego kolei (część z nich jest już realizowana w ramach Krajowego Programu Kolejowego).
Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Centralny Port Komunikacyjny
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony