Partner serwisu

Tomasik: Terminal B w Katowicach wyłączony. Nowe prognozy na 2020 rok

Emilia Derewienko 28.03.2020

Tomasik: Terminal B w Katowicach wyłączony. Nowe prognozy na 2020 rok
fot. Katowice Airport
– Katowice Airport to największe regionalne lotnisko cargo w kraju. Dysponujemy także sporą bazą do obsługi technicznej samolotów. W tych dwóch obszarach port funkcjonuje. Cała siatka regularnych połączeń towarowych, a tras cargo mamy pięć, jest realizowana. Trwają także liniowe i hangarowe przeglądy samolotów – komentuje Artur Tomasik, prezes GTL, zarządcy Katowice Airport.
Kryzys w branży

Światowa branża lotnicza przeżywa największy kryzys w swojej historii. Nie ominął on Polski. Skalę problemów znakomicie obrazują dane Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, dotyczące liczby operacji w pierwszym tygodniu wstrzymania lotów (od 16 do 22 marca). Na trzynastu lotniskach regionalnych zanotowano 526 operacji startów i lądowań, to jest o 3470 mniej w porównaniu z trzecim tygodniem marca minionego roku, co oznacza spadek aż o 87 proc. W przypadku Katowice Airport liczba operacji spadła o 76 proc. – z 597 w trzecim tygodniu marca 2019 roku, do 139 w tym samym okresie bieżącego roku.

W konsekwencji pandemii koronawirusa firmy zarządzające lotniskami regionalnymi, praktycznie z dnia na dzień, straciły dostęp do właściwie wszystkich źródeł przychodów. Warto pamiętać, że zarządzający czerpnią przychody z dwóch głównych obszarów. Po pierwsze są to opłaty lotniskowe. Linie lotnicze płacą zazwyczaj za lądowanie. W przypadku maszyn używanych na połączeniach pasażerski i cargo, chodzi o każdą rozpoczętą tonę maksymalnej masy startowej statku powietrznego. Ponadto przewoźnicy uiszczają opłatę za każdego pasażera odlatującego. Drugim źródłem przychodów są opłaty pozalotnicze, to głównie czynsze z tytułu działalności duty free i duty paid, opłaty za korzystanie z parkingu, sprzedaż paliwa lotniczego itp.

Cargo dumą Katowice Airport

Sytuacja Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego, pomimo bezprecedensowego kryzysu sektora lotniczego, jest stabilna. Zawsze w sposób odpowiedzialny i racjonalny prowadziliśmy naszą politykę finansową. Dzięki temu, pomimo odcięcia od 95 proc. źródeł przychodów, spółka dysponuje zasobami gotówki, które umożliwiają nam w okresie najbliższych miesięcy regulowanie większości zobowiązań - w szczególności wobec pracowników, a także utrzymanie zdolności operacyjnych lotniska.

Katowice Airport funkcjonuje w mocno ograniczonym zakresie ale ruch lotniczy całkowicie nie wygasł. Rada Ministrów wprowadzając zakaz lotów w ruchu pasażerskich, jednocześnie dopuściła możliwość wykonywania m.in. lotów cargo i związanych z przebazowaniami samolotów. Jest to istotne z naszej perspektywy. W ramach prowadzonego od ponad dekady procesu inwestycyjnego konsekwentnie stawialiśmy na dywersyfikację. Oznacza to, że rozwijaliśmy infrastrukturę nie tylko dedykowaną obsłudze ruchu pasażerskiego ale także cargo oraz dla organizacji świadczących usługi przeglądów technicznych samolotów. Dzięki temu Katowice Airport to największe regionalne lotnisko cargo w kraju. Dysponujemy także sporą bazą do obsługi technicznej samolotów. W tych dwóch obszarach port funkcjonuje. Cała siatka regularnych połączeń towarowych, a tras cargo mamy pięć, jest realizowane. Trwają także liniowe i hangarowe przeglądy samolotów.

W związku z tymczasowym wygaśnięciem ruchu pasażerskiego z użytkowania wyłączyliśmy terminal pasażerski B. Przypomnę, że trwa rozbudowa tego obiektu i jego zamknięcie umożliwi wykonawcy sprawniejsze wykonanie niektórych prac. Zachowujemy podstawowe funkcjonalności terminalu A oraz C na wypadek konieczności obsługi specjalnych rejsów czarterowych. Wprowadziliśmy także zmiany organizacyjne, których celem jest ochrona zdrowia naszych pracowników. Działy administracyjne zostały w większości skierowane do pracy zdalnej. Pracownicy wybierają także zaległe urlopy. Ponadto wszystkie osoby, które czynności zawodowe wykonują na strefie zastrzeżonej przed przejściem kontroli bezpieczeństwa muszą przejść kontrolę temperatury ciała.

Na 2020 rok, jak większość dużych lotnisk w Polsce, planowaliśmy wzrost ruchu pasażerskiego. Oferowanie wskazywało na to, że ten rok będzie rekordowy i linie lotnicze przewiozą z i do Pyrzowic około 5,5 mln podróżnych. Oczywiście w związku z bezprecedensową sytuacją spowodowaną pandemią koronawirusa będziemy weryfikować prognozy. Bez wątpienie nastąpi duży spadek ruchu. W naszych scenariuszach zakładamy, że ruch pasażerski może zostać przywrócony dopiero w czerwcu. Ponadto prognozujemy, że będzie odbudowywał się powoli, dlatego na dłuższy czas możemy zapomnieć o rekordowych wynikach. Dlatego też intensywnie pracujemy nad aktualizacją naszego harmonogramu inwestycji, zaplanowanych programie rozwoju infrastruktury do 2025 roku. Nadal konsekwentnie będziemy go realizować, ale ze względu na obecną sytuację, rozpoczęcie części projektów przesuniemy w czasie. Priorytetem jest terminowe zakończenie rozbudowy terminalu B.

Konieczna pomoc rządu

W sytuacji, w której zarządzający lotniskami odcięci zostali od większości przychodów, bardzo pomogłoby lotniskom regionalnym czasowe anulowanie lub wstrzymanie różnorakich danin na rzecz Państwa. Porty lotnicze są elementem infrastruktury krytycznej każdego kraju i zarządzający lotniskami, pomimo braku ruchu pasażerskiego, ponoszą koszty jej funkcjonowania i utrzymania w gotowości.

Czasowe zwolnienie lub wstrzymanie z konieczności uiszczania podatków i opłat państwowych to jedna z głównych propozycji, które w projekcie programu pomocowego dla sektora lotniczego, rekomenduje rządom europejski oddział Międzynarodowej Rady Portów Lotniczych (ACI Europe). W ramach Związku Regionalnych Portów Lotniczych z podobną prośbą wystąpiliśmy do Urzędu Lotnictwa Cywilnego, Ministerstwa Infrastruktury i koordynującego prace w ramach tarczy antykryzysowej Ministerstwa Rozwoju.

Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Lotniska regionalne
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony