Partner serwisu

TAP Portugal. KE zatwierdza ponad 2,5 mld euro pomocy publicznej

Mateusz Kieruzal 28.12.2021

TAP Portugal. KE zatwierdza ponad 2,5 mld euro pomocy publicznej
fot. Piotr Bożyk
Komisja Europejska 21 grudnia 2021 roku zatwierdziła 2,55 mld euro, które w ramach pomocy publicznej otrzyma portugalski flagowy przewoźnik – TAP Portugal. Państwowa pomoc ma na celu przejście przez proces restrukturyzacji. Linie otrzymają dodatkowo 107 mln euro odszkodowania za szkody poniesione w związku z pandemią koronawirusa. Wcześniejszą zatwierdzoną pomoc publiczną unieważnił Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej.
W komunikacie zamieszczonym na stronie Komisji Europejskiej można przeczytać, że pomoc finansowa udzielona przez portugalski rząd pomoże linią lotniczym mającym główną bazę w Porcie Lotniczym im. Humberto Delgado zostać zrestrukturyzowanymi i wrócić do bycia rentownymi.

– Mówimy o jedynej linii lotniczej operującej w Portugalii, która ma swój hub, co ułatwia międzynarodowe podróże pomiędzy Brazylią, Stanami Zjednoczonymi, Afryką a Portugalią i resztą Europy. Bez TAP Portugal, naród [portugalski, od red.] swoją linię bazową będzie miał w Madrycie – powiedział przed oficjalnym komunikatem KE o zatwierdzeniu pomocy publicznej, Pedro Nuno Santos, minister infrastruktury i mieszkalnictwa Portugalii.

Warunki pomocy

Wcześniejsza zatwierdzona przez Komisję Europejską pomoc publiczna w kwocie 1,2 mld euro została oprotestowana przez Ryanaira. Sąd UE w maju br. przyznał protestującemu racje, co skutkowało zablokowaniem udzielenia finansowej pomocy flagowemu przewoźnikowi z Lizbony.

Pierwszym warunkiem na jaki musiał zgodzić się przewoźnik oraz portugalski rząd jest zakaz dokonywania kolejnych przejęć, rozwoju siatki połączeń w związku z obowiązkiem redukcji liczby posiadanych samolotów w swojej flocie przez przewoźnika do momentu zakończenia restrukturyzacji. Obecnie flota linii TAP Portugal składa się z 86 samolotów. Są to głównie airbusy i embraery.

Plan zakłada rozdzielenie firm TAP Portugal i Portugalii, wyzbycie się aktywów innych niż podstawowe potrzebne do prowadzenia działalności. Chodzi głównie o spółki-córki serwisu technicznego samolotów w Brazylii, cateringu czy obsługi naziemnej.

Drugim warunkiem było oddanie przez linie osiemnastu dziennych slotów na lotnisku w Lizbonie, konkurującymi z przewoźnikiem liniami lotniczymi. Transparentny i niedyskryminujący wybór, komu przypadną sloty, zostanie zorganizowany przez samą Komisję z pomocą monitorującego powiernika. Pierwsza próba rozdzielenia praw na start i lądowanie odbędzie się przed zimowym sezonem 2022-2023.

Konsumenci mają zyskać

– Środki zaakceptowane dziś pozwolą Portugalii zrekompensować szkody bezpośrednio poniesione przez TAP jako rezultat nałożonych restrykcji w podróży, aby zahamować rozprzestrzenianie się koronawirusa. Zarazem, zatwierdzony plan restrukturyzacji zapewni przewoźnikowi drogę w kierunku długoterminowej rentowności. Znacząca pomoc publiczna opatrzona jest zabezpieczaniem przed ograniczeniami w zakłóceniu konkurencji. W szczególności, TAP zobowiązał się do uwolnienia slotów na zatłoczonych lotnisku w Lizbonie, gdzie TAP utrzymuje znaczącą pozycję rynkową. Da to możliwość konkurującym
przewoźnikom na rozszerzenie działalności na lotnisku, zapewniając uczciwe ceny i większy wybór [ofert przewoźników, od red.] dla europejskich konsumentów – oświadczyła Margrethe Vestager, wiceprzewodnicząca Komisji Europejskiej.

Działalność portugalskiej linii

TAP Portugal są największą zbazowaną linią w Portugalii. Bazy przewoźnika są w Lizbonie, gdzie mieści się główny hub i Porto, gdzie linie mają drugą, mniejszą bazę. Jest to głównym dostawca usług transportu lotniczego dla ludzi i frachtu, zarówno w kontynentalnej części kraju i Autonomicznym Regionie Madery, Azorów oraz portugalskojęzycznym krajom w Afryce i Ameryce Południowej. Przedsiębiorstwo odgrywa kluczową rolę w rozwoju portugalskiej turystyki, gospodarki. Jest jednym z największych pracodawców. W 2019 roku, przewoźnik odpowiadał za ponad połowę wszystkich operacji lotniczych odbywających się w
porcie lotniczym im. Humberto Delgado w Lizbonie.

Wcześniejsza pomoc będzie kapitałem własnym

10 czerwca 2021 roku, Portugalia notyfikowała KE plan restrukturyzacji przewoźnika, poprzez finansowanie procesu w ramach całej grupy TAP Portugal. 16 lipca 2021 roku, Komisja rozpoczęła dogłębną analizę przekazanego planu i sprawdzenie czy zaproponowane warunki są zgodne z unijnymi wytycznymi dotyczącymi restrukturyzacji.

Tego samego dnia, KE zatwierdziła ponownie 1,2 mld euro pomocy publicznej, która została wcześniej anulowana przez TSUE. W ostatecznej decyzji, wcześniejsza pomoc udzielona w formie pożyczki ulegnie konwersji na kapitał zakładowy. Dodatkowe 1,3 mld euro jest na pokrycie kolejnych strat. 107,1 mln euro, które otrzyma przewoźnik za poniesione straty z powodu wybuchu pandemii i ciągle zmieniające się obostrzenia podróży, są natomiast za okres od 1 lipca 2020 do 30 grudnia 2020 roku.
Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
COVID. Epidemia koronawirusa z Wuhan a lotnictwo