Partner serwisu

Bardziej i mniej szczodrzy prezesi linii lotniczych. Różna skala poświęcenia

Rafał Dybiński 27.05.2020

Bardziej i mniej szczodrzy prezesi linii lotniczych. Różna skala poświęcenia
fot. Air Asia
Prezesi linii lotniczych powinni dawać dobry przykład swoim pracownikom, zwłaszcza w trudnych czasach kryzysu wywołanego pandemią koronawirusa SARS-CoV-2. Jak reagowali i do jakiego stopnia poświęcali się sternicy przewoźników na całym świecie? Którzy z nich nie pobierają pensji?
Serwis Simple Flying przygotował ciekawe zestawienie. Na jego podstawie nie wolno jednak osądzać ludzi, którzy także mają do utrzymania rodziny i rachunki do zapłaty. Bez wątpienia jednak na szczycie tej listy są osoby, które nie muszą, przynajmniej na razie, troszczyć się za bardzo o finanse. Ich deklaracje mają bardziej symboliczną wartość. Sami nie byliby bowiem w stanie uratować linii lotniczych.

1. Tony Fernandes, prezes AirAsia: Fernandes ogłosił w kwietniu, że on i jego zastępca Kamarudin Meranun nie będą otrzymywać wynagrodzenia w okresie kryzysu wywołanego wirusem COVID-19. Inni pracownicy linii lotniczych zaakceptowali tymczasowe obniżki wynagrodzeń na poziomie od 15 do 75 procent. Wysokość cięć płac jest zależna od stażu pracy.

2. Martin Gauss, prezes airBaltic: Sternik przewoźnika z Łotwy nie otrzyma wynagrodzenia w wysokości 1,3 mln euro (1,42 mln dolarów) przez cały kryzys.

3. Calin Rovinescu, prezes Air Canada: Rzecznik narodowego przewoźnika potwierdził, że zarówno Calin Rovinescu, jak i jego zastępca Michael Rousseau, zrezygnowali obecnie całkowicie z wynagrodzenia ze względu na wpływ pandemii na działalność firmy.

4. Brad Tilden i Ben Minicucci, dyrektor generalny i prezes Alaska Airlines: Obaj obniżyli swoje pensje podstawowe do zera. Zostało to ogłoszone w aktach prawnych przewoźnika 16 marca 2020 roku, ale weszło w życie już od 7 marca 2020 roku.

5. Alex Cruz, prezes British Airways: Szef narodowego przewoźnika Wielkiej Brytanii postanowił zrezygnować z pensji na dwa miesiące, począwszy od końca marca. Oznacza to, że decyzja wygasa pod koniec tego miesiąca. Nie ma wciąż wiadomości, czy nadal będzie rezygnował z pensji.

6. Ed Bastian, prezes Delta Air Lines: Sternik przewoźnika z Atlanty na początku marca wystosował list do pracowników, w którym zadeklarował rezygnację z pensji przez kolejne sześć miesięcy. Wszyscy starsi rangą oficerowie pobierają aktualnie 50 proc. wynagrodzenia podstawowego, a dyrektorzy zarządzający mają pensje zmniejszone o 25 proc.

7. Tim Clark, prezes Emirates: Szef przewoźnika z Dubaju zapowiedział jeszcze w marcu rezygnacje z wynagrodzenia przez trzy miesiące. Co dalej? Jeszcze nie wiadomo.

8. Rohit Ramachandran, prezes Jazeera Airways: Sternik przewoźnika z Kuwejtu nie otrzymuje aktualnie w ogóle wynagrodzenia. Cały zespół zarządzający linią lotniczą obniżył pensje o połowę.

9. Alan Joyce, prezes Qantas: Szef narodowego przewoźnika Australii nie będzie pobierał żadnej pensji przez resztę roku. Dołączył do niego również zastępca Richard Goyder. Wyższe kierownictwo i członkowie zarządu będą otrzymywać wynagrodzenie zmniejszone o 30 proc.

10. Scott Kirby, prezes United Airlines. 10 marca zatwierdzono obniżkę wynagrodzeń, obowiązującą do końca roku. Kirby nie będzie pobierał żadnej sumy, a wiceprezes Brett Hart otrzyma połowę podstawowej pensji także do końca bieżącego roku.

11. Doug Parker, prezes American Airlines: Najciekawszy przypadek. Już kilka lat temu postanowił zrezygnować z pensji i premii. Otrzymuje jedynie "nagrody kapitałowe", obejmujące akcje przewoźnika z Teksasu.

12. Allan Kilavuka, prezes Kenya Airways: Szef narodowego przewoźnika z Kenii otrzymuje aktualnie pensję obniżoną o 80 proc.

13. Michael O'Leary, prezes Ryanaira: Sternik największej taniej linii lotniczej na świecie pobiera wynagrodzenie niższe o połowę.

14. Augustus Tang, prezes Cathay Pacific. Sternik przewoźnika z Hongkongu pobiera wynagrodzenie niższe o 30 proc. Tak pozostanie do końca roku.

15. Andres Conesa, prezes Aeromexico: Szef narodowego przewoźnika powietrznego z Meksyku otrzymuje pensję obniżoną o 20 proc.

16. Robin Hayes, prezes JetBlue: Sternik taniego przewoźnika powietrznego ze Stanów Zjednoczonych pobiera wynagrodzenie niższe o 20 proc.

17. Pieter Elbers, prezes KLM: Szef narodowego przewoźnika powietrznego Holandii otrzymuje pensję obniżoną o 20 proc.

18. Shai Weiss, prezes Virgin Atlantic: Sternik brytyjskiego przewoźnika z Crawley otrzymuje pensję obniżoną o 20 proc.

19. Greg Foran, prezes Air New Zealand: Sternik przewoźnika z Antypodów pobiera wynagrodzenie niższe o 15 proc.

20. Gary Kelly, prezes Southwest Airlines. Sternik taniego przewoźnika ze Stanów Zjednoczonych pobiera wynagrodzenie niższe o 10 proc. 

Zachęcamy do zapoznania się z raportem ZDG TOR pokazującym rolę lotnictwa w gospodarce oraz skalę globalnej pomocy dla branży, która przekroczy 100 mld USD. Raport ZDG TOR Pomoc publiczna dla linii lotniczych w czasie pandemii jest już do pobrania!

Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
COVID. Epidemia koronawirusa z Wuhan a lotnictwo