Partner serwisu

Spółka CPK zyskała finansowanie CEF dla projektu budowy linii Katowice - Ostrawa

Jakub Dybalski 09.10.2019

Spółka CPK zyskała finansowanie CEF dla projektu budowy linii Katowice - Ostrawa
fot. PKP PLK
Mikołaj Wild, wiceminister infrastruktury i pełnomocnik rzadu ds. budowy CPK, a także Piotr Malepszak, p.o. prezesa spółki CPK poinformowali w środę, że spółka wygrała konkurs CEF na dofinansowanie projektu linii Katowice – Ostrawa. To 30-kilometrowy odcinek, który m.in. włączy do sieci kolejowej Jastrzębie Zdrój, największe polskie miasto bez pociągów.
– Miło mi poinformować, że zyskaliśmy prawie 2 mln euro z programu Connecting Europe Facility (CEF) na prace projektowe dla 30 km nowej trasy kolejowej między Katowicami a Ostrawą. To brakujący element korytarza TEN-T. Dzięki temu przy okazji Jastrzębie-Zdrój zostanie włączone do sieci kolejowej – powiedział Wild. Przyznane CPK dofinansowanie w wysokości 1,75 mln euro obejmie prace przygotowawcze do budowy szlaku kolejowego od granicy polsko-czeskiej do Jastrzębia-Zdroju i połączenia
z istniejącą linią Chybie – Żory. Planowany odcinek stanowi brakujące ogniwo na Transeuropejskiej Sieci Transportowej TEN-T. W ramach prac zaproponowany zostanie też przebieg nowego korytarza kolejowego Jastrzębie-Zdrój – Katowice.

– Ten odcinek skróci przejazd kolejowy miedzy Katowicami i Ostrawą do 40 minut, skróci przejazd z dużych miast Polski na południe Europy, odseparuje ruch pasażerski od towarowego i włączy Jastrzębie Zdrój do sieci kolejowej – wymienił korzyści Malepszak.

Wniosek CPK (to właśnie ta spółka będzie budowała komponent kolejowy lotniska) był jednym z 64. Aż 56 z nich dotyczyła projektów transgranicznych. Komisja konkursowa ostatecznie przeznaczy 117 mln euro na dofinansowanie 31 wybranych.

Obaj urzędnicy przypomnieli, że południowa Polska bardzo zyska na planowanych przy okazji budowy CPK inwestycjach kolejowych, których głównym elementem ma być Węzeł Malopolsko-Śląski (WMŚ) niedaleko Olkusza,  Nowy układ torowy umożliwi uruchomienie bezpośrednich pociągów z Katowic – przez Sosnowiec i Dąbrowę Górniczą, WMŚ i Olkusz – do Krakowa, co będzie oznaczało naprawę historycznych zaszłości, w wyniku których dziś ponad 200-tysięczny Sosnowiec, 120-tysięczna Dąbrowa Górnicza i 60-tysięczny Będzin nie mają kolejowego powiązania z odległym o 65 km Krakowem. – Program kolejowy dla śląska to 100 km nowych linii kolejowych i wykorzystanie na potrzeby CPK 246 km linii istniejących. W Małopolsce oznacza to 179 km nowych linii i wykorzystanie 254 km linii istniejących – wyliczał Malepszak.

Realizacja Programu Kolejowego CPK ma przyczynić się także do skrócenia podróży kolejowych poza granice kraju – do Czech, ale także na Węgry i Słowację. W planach jest budowa transgranicznej linii dużych prędkości V4 Budapeszt – Bratysława – Brno – Warszawa, która będzie biegła przez Ostrawę, Jastrzębie-Zdrój (nowym odcinkiem, na który CPK właśnie otrzymało dofinansowanie w ramach CEF), rejon Rybnika i Katowice, a dalej przez WMŚ i istniejącą Centralną Magistralę Kolejową aż do CPK.

Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Centralny Port Komunikacyjny
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony