Partner serwisu

Spółka CPK analizuje uwagi z konsultacji społecznych. Raport do końca czerwca

Redakcja, współpraca: Łukasz Malinowski 06.05.2020

Spółka CPK analizuje uwagi z konsultacji społecznych. Raport do końca czerwca
fot. mat. pras.
Mimo kryzysu w branży, spowodowanego koronawirusem, rząd stoi na straży stanowiska, że wielkie inwestycje infrastrukturalne są nam potrzebne. Nie inaczej jest z kwestią realizacji Centralnego Portu Komunikacyjnego – obecnie spółka, zajmująca się budową Portu Solidarność analizuje opinie, które wpłynęły w ramach konsultacji Strategicznego Studium Lokalizacyjnego CPK (SSL).
Konsultacje trwały od 10 lutego do 10 marca 2020 roku. Można było wziąć w nich udział na kilka sposobów: wypełnić formularz internetowy na stronie konsultacje.cpk.pl, ale także przesyłając uwagi tradycyjną pocztą albo osobiście (w siedzibie spółki). W przypadku uwag nadsyłanych tradycyjną pocztą, liczyła się data stempla pocztowego, dlatego napływały one jeszcze przez okres do dwóch tygodni po zakończeniu konsultacji.

Jak mówi Konrad Majszyk, rzecznik spółki CPK, zainteresowanie konsultacjami SSL było bardzo duże. – Mieszkańcy nadesłali prawie 80 tys. wniosków, z czego ponad 33 tys. drogą elektroniczną – tłumaczy w rozmowie z Rynkiem Lotniczym. Jak dodaje, większość spośród uwag papierowych została już zapisana w postaci cyfrowej.

– Digitalizacja dokumentów ułatwi ich analizę. To ważne, albowiem wnioski mieszkańców zostaną opracowane w raporcie, który podsumuje konsultacje SSL i będą wzięte pod uwagę na dalszych etapach prac planistycznych. Raport powinien być gotowy do końca czerwca – tłumaczy Majszyk.

Były sprzeciwy

Nie wszystkie zaplanowane przez spółkę trasy kolejowe do megalotniska spotkały się z przychylnością mieszkańców. Większość uwag zawiera więc propozycje zmian przebiegu zaproponowanych wariantów, np. poprowadzenia linii kolejowych przez tereny niezabudowane lub wręcz przeciwnie: ograniczenia ingerencji w takie obszary z uwagi na ochronę terenów zielonych.

– Wnioski i uwagi dotyczą w największym stopniu kilkunastu lokalizacji, m.in. Krakowa, Konstantynowa Łódzkiego, Wieliszewa, Grójca i Bolimowa na Mazowszu, Miedzianej Góry pod Kielcami, Dąbrowy Górniczej, Olkusza i Mikołowa w województwie śląskim oraz Jelcza-Laskowic na Dolnym Śląsku – komentuje rzecznik CPK.

W części wniosków pojawiły się też postulaty jeszcze lepszej niż planowana obsługi niektórych miast – poprzez budowę nowych linii kolejowych lub włączenia istniejących linii w ciągi CPK. Takie uwagi spółka otrzymała np. z Torunia, Bydgoszczy, Elbląga, Skarżyska-Kamiennej i Starachowic.

Celem konsultacji SSL było wytyczenie korytarzy, w których będą realizowane inwestycje kolejowe o łącznej długości ponad 1600 km nowych linii oraz ponad 400 km tras w ramach inwestycji drogowych, np. Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej i nowy przebieg drogi ekspresowej S10. Jak tłumaczy Majszyk, warianty przebiegów zaproponowane w projekcie dokumentu mają charakter wyłącznie orientacyjny i na ich podstawie nie można wnioskować na temat ostatecznego przebiegu.

– Ogłosiliśmy konsultacje po to, żeby zapytać mieszkańców i lokalne władze o zdanie, a nie po to, żeby narzucać im gotowe rozwiązania. Liczymy na zaprojektowanie i budowę szlaków kolejowych we współpracy i zgodzie z sąsiadami inwestycji – zapewnia Konrad Majszyk.

Co dalej?

Inwestycje kolejowe w tzw. szprychy to filar projektu CPK. Plany kolejowe zakładają przygotowanie studium wykonalności dla poszczególnych planowanych linii, a także wykonanie oceny oddziaływania na środowisko, która zostanie poprzedzona inwentaryzacjami przyrodniczymi.

W kolejnych miesiącach spółka przedstawi bardziej szczegółowe rozwiązania techniczne, np. przejścia nowych linii kolejowych przez wytypowane obszary na estakadach lub w tunelach.

Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Centralny Port Komunikacyjny
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony