Partner serwisu

Sloty na Heathrow po Aerofłocie rozdane. Są niespodzianki

Mateusz Kieruzal 05.07.2022

Sloty na Heathrow po Aerofłocie rozdane. Są niespodzianki
fot. Piotr Bożyk
Prawa startu i lądowania o dokładnej porze dnia lub nocy (tzw. sloty) w porcie lotniczym Londyn-Heathrow, które wcześniej należały do rosyjskich flagowych linii lotniczych – Aerofłotu, zostały rozdzielone. Dodatkowe sloty w sezonie zimowym IATA 2022-2023 otrzymały linie lotnicze m.in. Avianca, JetBlue, Vistara czy WestJet. Aerofłot posiadał historycznie w sezonie zimowym 1344 slotów. W maju rząd Wielkiej Brytanii nałożył sankcje na rosyjskie linie lotnicze, uniemożliwiając im handel slotami, które są wyceniane nawet na 50 milionów funtów.
W lutym Rosja zaatakowała Ukrainę, a decyzja ta bezpośrednio wpłynęła na przemysł lotnictwa komercyjnego na całym świecie. Niedługo po inwazji Wielka Brytania zakazała rosyjskim liniom lotniczym i samolotom przelotu przez swoją przestrzeń powietrzną, skutecznie blokując Aerofłotowi kontynuowanie codziennych lotów między moskiewskim międzynarodowym lotniskiem Szeremietiewo a londyńskim Heathrow.

Inwazja Rosji na Ukrainę stworzyła na Heathrow sytuację, w której lukratywne sloty zostały bez użytkownika i trzeba było je rozdzielić. Bez konieczności płacenia milionów funtów zwycięskie linie lotnicze otrzymały 1344 slotów wcześniej obsługiwanych przez państwowego przewoźnika z Rosji.

W maju brytyjski sekretarz ds. transportu, Grand Shapps, zakazał rosyjskim liniom lotniczym zarabiania na sprzedaży lub cesji slotów na brytyjskich lotniskach. Prawa startów i lądowań mogły być warte nawet 50 mln funtów brytyjskich lub nawet więcej. W 2016 roku omańskie linie lotnicze Oman Air, aby móc wykonywać drugą dzienne rotację Maskat–Londyn-Heathrow-Maskat kupiły parę slotów na największym lotnisku w stolicy Wielkiej Brytanii Air France-KLM za 75 mln milionów dolarów.

Sloty dla sześciu przewoźników

Edmond Rose, obecny konsultant ds. strategii lotniczej i były dyrektor generalny Airport Coordination Limited (ACI), zwrócił uwagę, że linie lotnicze korzystające z dodatkowych slotów z Heathrow to JetBlue, Avianca, China Airlines i Vistara, wszystkie zakwalifikowane jako nowi uczestnicy. Zezwolenie na obsługę dodatkowych rejsów otrzymały także linie lotnicze z Kanady – WestJet. O nowe sloty skutecznie walczył także drugi największy przewoźnik lotniczy z Wielkiej Brytanii – Virgin Atlantic.

– Różnorodność miejsc, które przewoźnicy będą obsługiwać, jest imponująca. Obejmuje to cztery kontynenty. JetBlue i Vistara mają szczególne szczęście, że otrzymują codzienne cenne sloty. Poranne przyloty JetBlue są szczególnie ważne dla operacji transatlantyckich – wskazał Rose.

W zeszłym tygodniu, Robin Hayes, dyrektor generalny JetBlue, świętował zabezpieczenie sobie przez przewoźnika pierwszych w historii praw na start i lądowanie na Heathrow, stwierdzając, że amerykańskie linie lotnicze są w stanie zapewnić długoterminowe usługi na jednym z najbardziej ruchliwych lotnisk na świecie. Otrzymanie przez JetBlue drugiego slotu dziennie, pozwoli na najbardziej lukratywnej trasie międzynarodowej na świecie, zaoferować do i z Nowego Jorku połączenie dzienne jak i nocne.

Virgin Atlantic, Vistara i JetBlue uzyskały sloty na codzienne loty do Londynu-Heathrow. Avianca i tajwański przewoźnik – China Airlines (linie latały przed pandemią z Tajpej do Londynu-Gatwick, więc teraz linie będą mogły przenieść swoją działalność na Heathrow), będą obsługiwać cztery loty tygodniowo, a kanadyjskie linie WestJet wykonają dodatkowo trzy rotacje. WestJet od dłuższego czasu rozwija swoją działalność w Europie. Linie obecnie latają do Gatwick z Calgary, Toronto, Vancouver i Halifax. Od marca 2022 r. przewoźnik oferuje cztery loty tygodniowo z Calgary do Londynu-Heathrow, a nowe przydzielone sloty
pozwolą zaoferować codzienne rotacje.

Latynoska niespodzianka

Otrzymanie slotów przez Aviankę jest niespodzianką. Obecnie kolumbijskie linie lotnicze obsługują jeden lot dziennie z Bogoty, który wykonywany jest samolotami typu boeing 787-8. Nowe przydziały pozwolą Aviance zwiększyć podaż do 11 lotów tygodniowo. Oferowanie foteli zwiększy się 3500 do 5500. Według danych Aerocivil, między Londynem a Bogotą, podróżowało w 2019 roku 160 548 pasażerów, a obłożenie samolotów wynosiło średnio 89,94 proc.
Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Wojna Rosja - Ukraina
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony