Partner serwisu

Sloty Alitalii na Heathrow wrócą do Etihadu

Mateusz Kieruzal 20.12.2021

Sloty Alitalii na Heathrow wrócą do Etihadu
fot. Etihad Airways
Lukratywne sloty na lotnisku Londyn-Heathrow, będące w posiadaniu włoskich linii lotniczych – Alitalia, – które zakończyły swoją działalność, powrócą 27 marca 2022 roku do narodowej linii Zjednoczonych Emiratów Arabskich – Etihadu. Wszystkie 68 slotów (praw do startu i lądowania o konkretnej godzinie w porcie lotniczym) jest obecnie używanych jest przez nowego włoskiego przewoźnika – ITA Airways. Etihad wyleasingował sloty Alitalii w 2016 roku.
Lotniskowe sloty na Heathrow, za które linie lotnicze potrafią zapłacić nawet kilka milionów dolarów  (Oman Air w 2016 zapłacił grupie Air France-KLM aż 75 milionów dolarów, kiedy przewoźnik chciał otworzyć drugi dzienny rejs z Maskatu do Londynu), stracą ważność 29 października 2022 roku.

ITA Airways wykorzystuje obecnie sloty dla swoich rejsów z Rzymu-Fiumicino i Mediolanu-Malpensy do Londynu. Z Wiecznego Miasta przewoźnik wykonuje sześć lotów dziennie, a ze stolicy Lombardii − cztery operacje dziennie. Nowe włoskie linie dostały sloty „w spadku”, w momencie rozpoczęcia działalności, 15 października 2021 roku.

Przed wykupem w 2015 roku 49 proc. akcji w Alitalii przez Etihad, włoskie linie lotnicze miały własne pozwolenia na start i lądowanie na największym lotniku Anglii. Po zakończeniu transakcji sprzedaży swoich akcji, rozchwytywane sloty zostały przekazane linii z Abu Zabi, która w ramach leasingu zwrotnego udostępniła je Alitalii. Upadłe linie rocznie za używanie slotów płaciły  3,76 mln euro, co dawało ponad 10 tys. euro dziennie.

ITA Airways wnioskują o sloty

Nowy flagowy przewoźnik z Włoch może znaleźć się w trudnej sytuacji, kiedy sloty wrócą w posiadanie Etihad. ITA zawnioskowała do zarządcy ruchu lotniczego na lotnisku Heathrow o 98 tygodniowych slotów, gdyż chce wykonywać połączenie Rzym – Londyn aż osiem razy dziennie, a Mediolan – Londyn z częstotliwością sześciu lotów dziennie.

Jednakże władze Heathrow nie są skłonne przyznać tak wielu slotów nowo powstałym liniom. W zamian przewoźnik dostał propozycję wykorzystania 72 slotów Alitalii na lotnisku Londyn- City. Nie jest to jednak możliwe, gdyż przewoźnik operuje flotą airbusów A319 i A320, a na położonym w biznesowej części Londynu lotnisku, największym certyfikowanym do wykonywania operacji pasażerskim samolotem jest embraer E190 pierwszej i drugiej generacji.

Rozmowy ITA Airways z Etihadem trwają

Jest duża szansa, że obaj przewoźnicy dojdą do porozumienia w sprawie leasingu slotów dla włoskich linii. W ostatnim czasie ITA podpisała z Etihadem umowę code-share, która może pomóc w negocjacjach dotyczących slotów na londyńskim Heathrow. Z powodu pandemii najbardziej pożądane sloty lotniskowe na świecie straciły na wartości około 15 proc. Przed wybuchem pandemii Alitalia płaciła ponad 300 tys. euro miesięcznie z tytułu leasingu. Z powodu kryzysu, ITA może uzyskać mniejszą miesięczną opłatę.
Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
COVID. Epidemia koronawirusa z Wuhan a lotnictwo