Partner serwisu

Sejm nie poparł uchwały Senatu w sprawie CPK

Redakcja/inf. pras. 05.08.2022

Sejm nie poparł uchwały Senatu w sprawie CPK
fot. CPK
Sejm nie poparł w piątek uchwały Senatu w sprawie odrzucenia w całości ustawy dotyczącej usprawnienia procesu inwestycyjnego Centralnego Portu Komunikacyjnego - informuje Polska Agencja Prasowa. Teraz stosowny dokument trafi do podpisu prezydenta Andrzeja Dudy.
Sejm mógł jeszcze odrzucić uchwałę Senatu bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej ustawowej liczby posłów. Za odrzuceniem uchwały Senatu w piątek głosowało 233 posłów. Przeciwko było 214 i nikt się nie wstrzymał. Większość bezwzględna wyniosła 224 posłów.

Według Senatu ustawa pogłębia zastrzeżenia natury konstytucyjnej dotyczące obowiązującego statusu prawno-ustrojowego pełnomocnika rządu do spraw Centralnego Portu Komunikacyjnego. Zdaniem Senatorów dodane zadania i kompetencje pełnomocnika "daleko wykraczają poza przypisaną mu ustawowo rangę, statuując go jako sui generis superministra z licznymi uprawnieniami o charakterze władczym".

Ustawa przewiduje konsolidację Przedsiębiorstwa Państwowego "Porty Lotnicze" (PPL) przez wniesienie akcji należących do Skarbu Państwa do CPK. Wcześniej w ciągu sześciu miesięcy, od dnia wejścia w życie ustawy, nastąpi przekształcenie PPL w jednoosobową spółkę akcyjną Skarbu Państwa. Ostatnim etapem będzie objęcie akcji nowopowstałej spółki Polskie Porty Lotnicze przez CPK.

Skutkiem tych zmian będzie utworzenie grupy kapitałowej, skupiającej największe aktywa i procesy inwestycyjne w zakresie infrastruktury lotniskowej, która będzie odpowiedzialna za pozyskiwanie finansowania dla zadań inwestycyjnych, koordynację realizacji inwestycji oraz integrację zasobów państwa wokół programu CPK.

Ustawa dodatkowo poszerza katalog zadań rządowego pełnomocnika o zapewnienie optymalnych warunków rozwoju społeczno-gospodarczego oraz przestrzennego regionu CPK w kontekście powstawania Airport City oraz nowych obszarów mieszkaniowych i gospodarczych. Zmiany mają usprawnić też proces inwestycyjno-budowlany w zakresie inwestycji towarzyszących, czyli linii kolejowych i tzw. szprych CPK.

Ustawa przewiduje także rozwiązania dla mieszkańców w związku ze zbywaniem nieruchomości na obszarze przyszłej lokalizacji Portu Solidarność przed formalnym ustaleniem tej lokalizacji w drodze decyzji administracyjnej, czyli przed wywłaszczeniem. W ramach Programu Dobrowolnych Nabyć (PDN) spółka CPK może podwyższyć cenę nabycia, powiększając wartość rynkową nieruchomości o 20 proc. w przypadku gruntu i o 40 proc. w odniesieniu do budynku mieszkalnego albo dla lokalu stanowiącego odrębny przedmiot własności.
Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Centralny Port Komunikacyjny
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony