Partner serwisu

Scope Ratings: Od 61 do ponad 6 proc. – tak spadała wartość samolotów w 2020 roku

Tomasz Śniedziewski 02.04.2021

Scope Ratings: Od 61 do ponad 6 proc. – tak spadała wartość samolotów w 2020 roku
fot. China Southern Airlines
Obecny kryzys związany z pandemią koronawirusa ma daleko idące reperkusje dla sektora finansowania branży lotniczej, po tym gdy w ubiegłym roku gwałtownie spadły wyceny samolotów, czytamy w najnowszym raporcie Scope Ratings.
W lekturze raportów finansowych publikowanych w ostatnim czasie przez linie lotnicze posiadające na własność samoloty lub przez leasingodawców, coraz częściej można natknąć się na wzmianki o stratach wynikających z deprecjacji wartości samolotów i silników lub stracie wartości aktywów. Najnowszy raport opublikowany przez firmę ratingową Scope Ratings GmbH pokazuje, jak obecna pandemia niesie ze sobą daleko idące reperkusje dla sektora finansowania branży lotniczej i jak znaczący był spadek wielu modeli samolotów odnotowany w 2020 r.

Spadek wartości średnio od 43,9 do 7,7 proc.


Lekcją z najnowszego kryzysu, którą przyswoili sobie inwestorzy, jest konieczność stosowania bardziej wyraźnych rozróżnień pomiędzy różnymi modelami samolotów, co potwierdzają rozbieżne stawki deprecjacji w 2020r: średniej 43,9 proc. dla samolotów szerokokadłubowych, średniej 23,7 proc. dla najbardziej efektywnych operacyjnie samolotów wąskokadłubowych oraz jedynie 7,7 proc. dla samolotów cargo, wylicza Scope Ratings.


Na szczycie listy modeli samolotów, które w 2020r. zaliczyły największy spadek wartości rdr znajduje się airbus A380 z 61 proc. spadkiem. O spadku wartości tych maszyn informowaliśmy na łamach Rynku Lotniczego w sierpniu ubiegłego roku. 56,7 proc. wartości rdr straciły pasażerskie boeingi 747-8, podczas gdy wersja towarowa modelu straciła jedynie 8,8 proc. wartości. Niewiele mniej, bo 55 proc. wartości straciły czterosilnikowe airbusy A340-600.

Modelem samolotu, który w 2020r. utrzymał najwyższą wartość był rzadki już boeing 727-200SF, który odnotował deprecjację w wysokości 6,3 proc.


– Niektóre starsze, mniej efektywne operacyjnie modele szerokokadłubowe, takie jak airbusy A340, A380 czy boeingi 747 mogą już nigdy nie wzbić się w powietrze. Ten sam los może podzielić część boeingów B777-200/300 oraz airbusów A330, co jest widoczne w załamaniu się wartości tych samolotów. Jednocześnie pandemia doprowadziła do silnego popytu na transport frachtu lotniczego, co tłumaczy solidne wyceny samolotów cargo – mówi Helene Spro, analityczka Scope.

Przyszłe floty mniejsze, efektywniejsze operacyjnie i bardziej ekologiczne

Jeśli odbudowa ekonomiczna nabierze tempa po tym, gdy władze zdecydują się na poluzowanie restrykcji w podróżowaniu po programie szczepień przeciwko Covid-19, to nowoczesne samoloty, zarówno te wąskokadłubowe, jak i szerokokadłubowe, będą tymi maszynami, które odzyskają część ze swojej utraconej wartości.

– Nowoczesne samoloty wąskokadłubowe, jak również dwa modele szerokokadłubowe oferowane przez Boeinga oraz Airbusa, B787 oraz A350, również odzyskają część swojej utraconej wartości wraz z odbudową ruchu pasażerskiego – mówi Spro.

Te samoloty, wyposażone w bardziej efektywne silniki oraz zbudowane w technologii pozwalającej zwiększyć efektywność paliwową, są kluczowe do realizacji planów linii lotniczych wykorzystywania w przyszłości mniejszych, bardziej efektywnych operacyjnie i ekologicznych flot samolotów.

– Jednak oczekujemy, że w pierwszej kolejności nastąpi odbudowa wartości nowoczesnych samolotów wąskokadłubowych, takich jak airbusy A320neo, zanim odbuduje się wartość boeingów 787 i airbusów A350 – zastrzega Spro.

Linie lotnicze będą wysyłać na emeryturę starsze generacje samolotów szerokokadłubowych, takie jak airbusy A340, A380, boeingi 747, jak również niektóre boeingi B777-200/300 oraz airbusy A330.


W przypadku niektórych z tych modeli, takich jak airbusy A340 czy A380, przeznaczenie ich na rozbiórkę na części może być jedynym sposobem by odzyskać część wartości - mówi Spro. Rozbiórka na części będzie się wiązała ze stratami dla inwestorów, w szczególności dla tych, którzy zainwestowali w transze podporządkowane.

Inwestowanie powinno stać się bardziej wybiórcze

– Podkreślamy znaczenie rozważenia modelu samolotów w przyszłych transakcjach – mówi Spro. Umowy dotyczące starszych modeli samolotów będą obciążone znacząco wyższym ryzykiem kredytowym w porównaniu z transakcjami dotyczącymi nowoczesnych samolotów. Wartość zabezpieczenia nowych modeli samolotów częściowo chroni inwestorów w przypadku zajęcia maszyn lub zdarzeń remarketingowych.


Nawet pomimo tego, że wartości rynkowe samolotów nie są już ustalone powyżej ich realnej wartości, konieczne jest by inwestorzy przed włączeniem się do nowych transakcji przeprowadzali testy warunków skrajnych. – Kryzys jeszcze się nie skończył. Wartość samolotów może spaść jeszcze bardziej, jeśli odbudowa ekonomiczna będzie wolniejsza, niż zakładana – ostrzega Spro.

Raport “Aviation Finance Outlook 2021” przygotowany przez Scope Ratings dostępny jest do pobrania tutaj.

Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony