Partner serwisu

Rzeszów: Rekomendacja KE na dofinansowanie dwóch projektów

Rafał Dybiński 14.04.2022

arrow
arrow
Rzeszów: Rekomendacja KE na dofinansowanie dwóch projektów
Tak będzie wyglądać docelowo wschodnia część lotniska po wykonaniu pierwszej z inwestycji. fot. Port Lotniczy Rzeszów-Jasionka
Rzeszów: Rekomendacja KE na dofinansowanie dwóch projektów
Rzeszów: Rekomendacja KE na dofinansowanie dwóch projektów
Port Lotniczy Rzeszów - Jasionka może dostać ponad 16,5 mln euro dotacji na ważne inwestycje infrastrukturalne. Komitet Koordynacyjny The Connecting Europe Facility for Transport (CEF-T) zatwierdził właśnie rekomendację Komisji Europejskiej na przyznanie dofinansowania dla wybranych projektów dotyczących mobilności wojskowej oraz infrastruktury paliw alternatywnych.
Wśród sześciu polskich, z ogółem wybranych 22 projektów dofinansowanych z instrumentu Łącząc Europę, dwa przygotowało lotnisko w podrzeszowskiej Jasionce. Oba uzyskały uznanie w obszarze tematycznym „Dostosowanie sieci TEN-T do podwójnego cywilno-wojskowego zastosowania (dual use) w ramach mobilności wojskowej (tzw. Military Mobility)". Jakie to projekty?

  • Budowa II etapu równoległej drogi kołowania oraz I etap przebudowy drogi startowej na odcinku 700 m wraz z infrastrukturą techniczną;
  • Etap II przebudowy drogi startowej na odcinku 1800 m wraz z infrastrukturą techniczną.

    Oba projekty zostały wysoko ocenione, każdy otrzymał 19 punktów na 25 możliwych i są rekomendowane do dofinansowania. Na inwestycje, szacowane łącznie na ponad 33 miliony euro, podrzeszowskie lotnisko może dostać 50 procent dotacji z Komisji Europejskiej.

    – Okres pandemii bardzo mocno odczuły zarówno lotniska jak i linie lotnicze. To był szczególnie ciężki czas dla regionalnych portów, takich jak nasz w Jasionce, stąd też moje specjalne stanowisko na Komitecie Regionów w tej sprawie – powiedział marszałek Władysław Ortyl.

    – Rekomendacja dla dofinansowania aż dwóch inwestycji to duże wyróżnienie dla naszego portu lotniczego i szansa. Właściwie pandemia jeszcze się nie zakończyła, a lotnisko stanęło przed kolejnym wielki wyzwaniem przyjęcia setek samolotów z całego świata. Z tym zadaniem radzi sobie bardzo dobrze, ale ten proces pokazuje, gdzie jeszcze należy inwestować w naszą infrastrukturę lotniskową. To będzie ważny krok w rozwoju Jasionki. Za pomoc w staraniach o dofinansowanie również chciałem podziękować Ministerstwu Funduszy i Polityki Regionalnej oraz Komisji Europejskiej – dodał Władysław Ortyl. Przypomnijmy, że Województwo Podkarpackie jest większościowym udziałowcem podrzeszowskiego lotniska.

    Drugim jest Przedsiębiorstwo Państwowe „Porty Lotnicze” (PPL).  – Lotnisko Rzeszów-Jasionka  to ważny punkt na mapie polskiej infrastruktury transportowej. Jako port cargo, obsługujący między innymi krajową „Dolinę Lotniczą”, będzie uzupełniał i wspierał funkcjonowanie Centralnego Portu Komunikacyjnego  – podkreślał Stanisław Wojtera, prezes PPL.

    – Rozwój podrzeszowskiego lotniska to także inwestycja w bezpieczeństwo Polski. Cieszę się, że działania zarządzającego portem, którego PPL jest udziałowcem, zostały docenione, a przedstawione projekty uzyskały tak wysoką ocenę - dodał Stanisław Wojtera.

    – Te zadania inwestycyjne wpisują się w długoterminową strategię rozwoju naszego lotniska – zapewniał prezes Adam Hamryszczak. – Nie ukrywam, że to ogromne wyzwanie inwestycyjne. Jednak chcąc myśleć o dalszym rozwoju lotniska, musimy stawiać sobie ambitne cele i szukać dostępnych źródeł ich finansowania  – zaznaczył Hamryszczak. 

    Przebudowa drogi startowej na odcinku 700 m od progu wschodniego (oznaczanego 27) poprawi znacząco jej nośność i zwiększy trwałość poprzez zastosowanie nawierzchni z betonu cementowego. Taką samą nawierzchnię ma już modernizowana w 2013 roku część pasa startowego po stronie zachodniej (09).

    Natomiast środkowa część pasa na długości 1800 m otrzyma także nową, wytrzymałą konstrukcję przeznaczoną dla nawierzchni z betonu asfaltowego. Takie rozwiązanie w środkowej części drogi startowej pozwoli na jej optymalną eksploatację.

    Dodatkowo w pierwszym z projektów planowana jest budowa równoległej drogi kołowania o długości ok. 1240 m z poboczami, co jeszcze poprawi zdolności operacyjne lotniska w rejonie progu od strony wschodniej, a także zwiększy przepustowość istniejącej drogi startowej. – To zaś przełoży się na możliwość zwiększenia częstotliwości, a także bezpieczeństwa prowadzonych operacji lotniczych – podsumował Hamryszczak.
  • Podziel się ze znajomymi:
    Komentarze:
    Lotniska regionalne
    Najnowsze wiadomości
    Polecane wiadomości
    Praca
    Bądź na bieżąco:
    © 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
    Pełna wersja strony