Partner serwisu

Ryanair wygrał w sądzie UE i może pozbawić dotacji KLM i TAP

Redakcja/inf. pras. 20.05.2021

Ryanair wygrał w sądzie UE i może pozbawić dotacji KLM i TAP
fot. Piotr Bożyk
1,2 mld euro, które dostały TAP Air od rządu Portugalii oraz 3,4 mld euro przekazane KLM przez rząd Holandii nie miały wystarczających argumentów do udzielenia pomocy liniom lotniczym. Tak orzekł sąd Unii Europejskiej, który przychylił się do skargi irlandzkiego Ryanaira na decyzję Komisji Europejskiej.
Tani przewoźnik z Zielonej Wyspy niedawno sprzeciwiał się mocno pakietom ratunkowym od rządów Finlandii, Szwecji oraz Danii dla linii lotniczych Finnair i SAS, którą również zatwierdziła KE. Decydenci z Helsinek przegłosowali pożyczkę w wysokości 600 mln euro dla Finnair, które od początku pandemii koronawirusa SARS-CoV-2 skorzystały z pomocy państwa na poziomie ponad 1,2 mld euro. Rządy Danii i Szwecji udzieliły z kolei gwarancji kredytowej w wysokości 137 mln euro spółce SAS. Dokapitalizowanie największego skandynawskiego przewoźnika powietrznego zwiększyło się w ten sposób do ponad 1,3 mld euro. Więcej o tym pisaliśmy w TYM TEKŚCIE.

Ryanair od początku krytycznie oceniał podejście Komisji Europejskiej do publicznej pomocy od początku kryzysu wywołanego wirusem COVID-19. Według zarządzających największymi tanimi liniami lotniczymi na Starym Kontynencie takie działanie umożliwiło państwom członkowskim wystawianie nieograniczonych czeków do nieefektywnych przewoźników flagowych. Tym razem skarga została rozpatrzona pozytywnie, ale to jeszcze nie oznacza, że KLM i TAP Air będą musiały zwrócić pozyskane środki. KE może teraz poprosić rządy Holandii oraz Portugalii o uzupełnienie wniosków aplikacyjnych i dopiero jak takie dokumenty zostaną podważone, wówczas prawdopodobnie obie linie lotnicze zostaną pozbawione dodatkowych pieniędzy.

Wątpliwości UE dotyczące KLM wzbudziła wcześniejsza dotacja dla Air France, z którą narodowy przewoźnik Holandii tworzy holding Air France-KLM. Tanie linie lotnicze z Zielonej Wyspy mają świadomość, że to nie jest koniec batalii o konkurencyjny rynek branży, w której nie powinno być miejsca dla nierentownych i źle zarządzanych spółek. "Zgoda KE na pomoc publiczną dla Air France-KLM i TAP była niezgodna z fundamentalnymi zasadami prawa UE. Jeśli sądy nie powstrzymają tego procesu, pomoc publiczne zdestabilizuje unijny rynek lotniczy na dekady" - podkreślił w oświadczeniu Ryanair. 

KE zatwierdziła już ponad 30 mld euro wsparcia dla narodowych linii lotniczych od początku pandemii koronawirusa SARS-CoV-2. Grupa Lufthansa uzyskała w ten sposób 11 mld euro, holding Air France-KLM otrzymał 10,6 mld euro, włoska Alitalia 3,5 mld euro, szwedzko-duński SAS 1,3 mld euro, portugalskie TAP Air i fińskie Finnair po 1,2 mld euro, Norwegian 800 tys. euro, Polskie Linie Lotnicze LOT 650 tys. euro, niemiecki Condor 600 tys. euro, natomiast Air Europa 500 tys. euro.
Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Przewoźnicy niskokosztowi
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony