Partner serwisu

Regulacje slotów źródłem sporu. IATA ostrzega KE przed pustymi lotami w Europie

Rafał Dybiński 26.07.2021

Regulacje slotów źródłem sporu. IATA ostrzega KE przed pustymi lotami w Europie
fot. Munich Airport
Komisja Europejska przedłuży na lato 2022 regułę dotyczącą wykorzystania przez linie lotnicze przynajmniej 50 proc. slotów w najbliższym sezonie zimowym. Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (IATA) bardzo krytycznie ocenia postanowienie decydentów z Brukseli, nazywając je "pozbawionym kontaktu z rzeczywistością" i przedwczesnym, ostrzegając zarazem przed pustymi lotami w przyszłości.
Zapowiedź KE oznacza, że ​​od listopada 2021 roku do kwietnia 2022 roku, linie lotnicze obsługujące porty z regulacją praw do startów i lądować, muszą wykorzystać co najmniej połowę slotów, które posiadają. Pozbawia to w ten sposób elastycznego działania przewoźników, którzy starają się dopasować swój rozkład rejsów do istniejącego popytu lub nakładanych ograniczeń w podróżowaniu z powodu kolejnych fal infekcji COVID-19. To może również doprowadzić do nieekonomicznych i niepotrzebnych lotów, a co za tym dalej idzie do osłabienia stabilności finansowej całego sektora, próbującego odbudować globalną sieć połączeń.

– Komisja Europejska po raz kolejny pokazała, że ma kontaktu z rzeczywistością. Nasza branża wciąż walczy z najgorszym kryzysem w historii. KE miała otwartą drogą do promowania trwałego ożywienia linii lotniczych, ale zamiast tego okazała pogardę dla całego sektora, uparcie forsując politykę sprzeczną ze wszystkimi przedstawionymi dowodami – grzmi Willie Walsh, prezes IATA.

KE argumentowała ożywienie ruchu lotniczego w Unii Europejskiej właśnie wprowadzeniem kwestionowanej reguły dotyczącej slotów. IATA ostrzega jednak przed takim poglądem bieżącej sytuacji i wytyka decydentom z Brukseli podstawowe błędy. Według bowiem prognoz do końca bieżącego roku podróże międzynarodowe osiągną tylko 34 proc. poziomów z 2019 roku. Poza tym popyt w sezonie zimowym jest zawsze niższy niż w latem. Rezerwacje na długodystansowe loty są aktualnie średnio na poziomie 20 proc. tych sprzed pandemii.

Nie do końca pomagają nawet programy szczepień, ponieważ rządy krajowe są niezwykle ostrożne w kwestii łagodzenia restrykcji oraz otwierania granic. Ich odpowiedzią na nowe warianty koronawirusa jest przeważnie kwarantanna, która natychmiast zabija nawet utrzymujący się na niskim poziomie popyt na lotnicze podróże międzynarodowe. Dochodzi do tego jeszcze nieprzewidywalność takich wyjątkowych sytuacji.

IATA przypomina KE, że regulatorzy w Wielkiej Brytanii, Chinach, Ameryce Łacińskiej, a nawet w regionie Pacyfiku zastosowali znacznie bardziej elastyczne środki. Tylko decydenci z Brukseli uparcie nalegają, aby ruch powrócił w tempie znacznie przekraczającym wszelkie rozsądne prognozy. – To paradoks, że zaledwie tydzień po publikacji planu "Fit for 55" wydaje się rozporządzenie w sprawie slotów, które może zmusić przewoźników do latania, niezależnie od tego, czy istnieje wystarczający popyt na danej trasie. Musimy działać dla naszej planety, ale bez karania jej mieszkańców i firm. Decyzja w sprawie slotów nie spełnia tych warunków – podsumował Willie Walsh.
Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
COVID. Epidemia koronawirusa z Wuhan a lotnictwo