Partner serwisu

Przewoźnicy z USA proszą władze o interwencję w sprawie praw przelotowych nad Rosją

Tomasz Śniedziewski 30.10.2021

Przewoźnicy z USA proszą władze o interwencję w sprawie praw przelotowych nad Rosją
fot. Michael Parulava, Unsplash
Grupa głównych przewoźników pasażerskich oraz cargo ze Stanów Zjednoczonych wystosowała list do władz w Waszyngtonie, w którym prosi Departament Stanu o “pilną interwencję” w celu zaadresowania potrzeb linii lotniczych do zabezpieczenia praw przelotowych nad rosyjską przestrzenią powietrzną. O sprawie informuje Agencja Reutera, której dziennikarze dotarli do treści listu.
Zrzeszenie Airlines for America, reprezentujące m. in. linie lotnicze American Airlines, Delta Air Lines, United Airlines, FedEx Corp czy United Parcel Service (UPS), w liście z 14 października prosi o interwencję Antony’ego Blinkena, Sekretarza Stanu Stanów Zjednoczonych, ostrzegając bez podjęcia działań przez rząd, linie lotnicze mogą być zmuszone by wstrzymać niektóre loty.

“Wiele linii lotniczych ze Stanów Zjednoczonych w celu sprostania popytowi na rynku pilnie potrzebuje dodatkowych praw przelotowych nad rosyjską przestrzenią powietrzną” - czytamy w liście, którego autorzy dodają, iż bez dodatkowych praw przelotowych “linie lotnicze ze Stanów Zjednoczonych będą zmuszone do operowania na alternatywnych, nieefektywnych trasach, co będzie się odbijało na karach za opóźnienia, koniecznością dodawania postojów technicznych, zwiększonymi emisjami CO2, a także utratą historycznych slotów.”

Sprawa poruszana w międzyresortowych rozmowach

Na prośby Agencji Reutera o skomentowanie sprawy nie odpowiedziała Ambasada Federacji Rosyjskiej w Waszyngtonie, komentarza nie udzieliło również zrzeszenie Airlines for America.

Przedstawiciele Departamentu Stanu Stanów Zjednoczonych potwierdzili, iż otrzymali list i przekazali informację: “W ubiegłym tygodniu Rosja zaaprobowała wnioski amerykańskich przewoźników o prawa przelotowe. Departament Stanu w dalszym ciągu pozostaje w kontakcie z odpowiednimi władzami Rosji by zabezpieczyć możliwość rozszerzonych operacji lotniczych przewoźnikom ze Stanów Zjednoczonych.”

Według źródeł Agencji Reutera, rząd Stanów Zjednoczonych prowadził intensywne rozmowy międzyresortowe na temat zaistniałej sytuacji.

Nicholas Calio, prezes amerykańskiego zrzeszenia przewoźników, wyjaśniał w liście, iż “amerykańskie pasażerskie linie lotnicze potrzebują dodatkowych praw przelotowych nad Rosją by efektywnie wykonywać operacje lotnicze pomiędzy Stanami Zjednoczonymi do kierunków w Azji, Indiach oraz na Bliskim Wschodzie. Przewoźnicy all-cargo potrzebują przywrócenia praw przelotowych pomiędzy Europą i Azją, które były wcześniej wspólnie uzgodnione, jednak zgoda ta została jednostronnie cofnięta przez rząd Rosji.”

List został również wysłany do Pete’a Buttigiega, sekretarza transportu oraz Giny Raimondo, sekretarz handlu.

Linie lotnicze zakładnikami napięć politycznych?

Linie lotnicze zaapelowały, “by przedstawiciele Departamentu Stanu zadziałali szybko i podjęli rozmowy z ich rosyjskimi odpowiednikami w celu przyznania obu stronom dodatkowych praw przelotowych w nadchodzącym sezonie zimowym.” Calio stwierdził, że rząd Rosji “jest zainteresowany zauważeniem postępu w rozpatrywaniu wniosków wizowych, który miałby miejsce przed podjęciem dyskusji na temat przyznania dodatkowych praw przelotowych dla linii lotniczych ze Stanów Zjednoczonych.”

Placówki konsularne Stanów Zjednoczonych w Rosji przestały przyjmować większość z aplikacji wizowych w maju b.r., po tym gdy Rosja wprowadziła zakaz zatrudniania pracowników w ambasadzie. Obecnie Stany Zjednoczone i Rosja prowadzą spór o to, ilu pracowników mogą zatrudniać w placówkach dyplomatycznych w stolicach swoich krajów, nie uzyskując porozumienia w tej sprawie podczas serii rozmów prowadzonych w tym miesiącu, przypomina Agencja Reutera.

Calio ostrzega, że bez podjęcia działań “przewoźnicy ze Stanów Zjednoczonych mogą rozważać podjęcie środków zaradczych, takich jak ograniczanie rozkładu lotów. W ten sposób przewoźnicy ze Stanów Zjednoczonych staliby się dużo mniej konkurencyjni na rynkach globalnych. Sytuacja zaostrzyłaby również rosnący problem niedostatecznej liczby przewozów cargo oraz przewozów ekspresowych, koniecznych do zredukowania presji na łańcuchy dostaw.”
Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony