Partner serwisu

Przetargi CPK czekają w KIO

Jakub Madrjas 23.02.2021

Przetargi CPK czekają w KIO
fot. MSZ
Ogłoszone przez spółkę CPK przetargi na Studia Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe dla ośmiu nowych linii kolejowych od grudnia czekają na rozstrzygnięcie odwołań przez KIO. Podobnie jest z postępowaniem na wykonawcę projektu budowlanego oraz niezbędnych opracowań i decyzji administracyjnych dla tunelu dalekobieżnego pod centrum Łodzi.
W ubiegłym roku spółka CPK ogłosiła zamówienia na opracowanie studiów wykonalności (STEŚ) dla nowych linii kolejowych o łącznej długości 701 km. – Jednocześnie z uruchomieniem Portu Solidarność planujemy uruchomić 530 km linii kolejowych – tłumaczy Konrad Majszyk, rzecznik CPK. – Przetargi na STEŚ obejmują dłuższe odcinki, ponieważ zgodnie z przyjętymi harmonogramami planujemy kolejne etapy naszych inwestycji, które będą wdrażane niebawem – dodaje. Np. w przypadku szprychy nr 3 postępowanie na STEŚ dotyczy nie tylko planowanego w pierwszej kolejności odcinka Ostrołęka – Łomża, ale dalej: przez Pisz do Giżycka, a dla szprychy nr 5 nie tylko fragmentu Trawniki – Zamość, ale też odcinka do granicy z Ukrainą).

Od listopada CPK ogłosiło przetargi na Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe (STEŚ) dla ośmiu odcinków kolejowych CPK:
  1. linii kolejowej nr 29 Ostrołęka – Łomża – Pisz – Orzysz – Giżycko (139 km), element tzw. szprychy nr 3
  2. linii nr 54 i 56 Trawniki – Krasnystaw i Wólka Orłowska – Zamość – Tomaszów Lubelski – Bełżec (89 km), szprycha nr 5
  3. linii nr 58 i 632 Łętownia – Rzeszów (42 km), szprycha nr 6
  4. linii nr 170 na Chybie – Jastrzębie Zdrój – Godów – granica z Czechami (32 km), szprycha nr 7
  5. linii nr 85 Warszawa Zachodnia – CPK – Łódź Niciarniana (136 km ), szprycha nr 9
  6. linii nr 85 Łódź – Sieradz Północny – Kępno – Czernica Wrocławska – Wrocław Główny (201 km), szprycha nr 9
  7. linii nr 267 i 268 na odc. Żarów – Świdnica – Wałbrzych – granica z Czechami (62 km), szprycha nr 9
  8. budowę węzła kolejowego CPK w rejonie przyszłego lotniska
W każdym z postępowań Związek Ogólnopolski Projektantów i Inżynierów (ZOPI) złożył odwołanie do KIO dotyczące m.in. warunków udziału w postepowaniu, kryteriów oceny ofert, opisu przedmiotu zamówienia i wzoru umowy, w tym np. wysokości kar umownych. – Opis przedmiotu zamówienia musi umożliwiać wykonawcom racjonalną wycenę oferty, a terminy wykonania zamówienia i jego poszczególnych etapów muszą być realne – podkreśla Związek Ogólnopolski Projektantów i Inżynierów. O odwołaniach ZOPI pisaliśmy szczegółowo tutaj.

Co z drugim tunelem pod Łodzią?

– Poszczególne odwołania są niemal identyczne. We wszystkich postępowaniach czekamy na rozstrzygniecie odwołań przez KIO. Po tym czasie wyznaczymy nowy termin składania ofert – informuje Majszyk. Podobnie jest z ogłoszonym w ostatnim dniu 2020 roku przetargu na wykonawcę projektu budowlanego oraz niezbędnych opracowań i decyzji administracyjnych dla tunelu dalekobieżnego pod centrum Łodzi. Tunel ten ma być elementem planowanej KDP łączącej Warszawę z Łodzią, Sieradzem, Wrocławiem, Wałbrzychem i granicą z Czechami, która ma zostać uruchomiona jednocześnie z Portem Solidarność.

Jak dodaje rzecznik CPK, dla sprawnej realizacji inwestycji potrzebne jest też porozumienie ze spółką PKP Polskie Linie Kolejowe, która przed laty opracowywała koncepcję szybkiej linii Warszawa – Łódź – Poznań – Wrocław (tzw. igreka). – Prace zostały zawieszone w 2012 r., ale część dokumentacji (np. studium wykonalności i decyzja środowiskowa), która była kończona jeszcze do 2013 r., jest gotowa. Zamierzamy skorzystać z dotychczasowej dokumentacji PKP PLK, co będzie oznaczało oszczędność czasu i pieniędzy podatników. Liczymy na dalszą współpracę ze strony CPK i PKP PLK oraz wzajemną koordynację inwestycji kolejowych – podsumowuje rzecznik dodając, że CPK planuje kolejne kolejowe przetargi na STEŚ, które mają być ogłoszone w tym roku.

Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony