Projekt w Łodzi plus „igrek” do Poznania. CPK podpisała dwie umowy o dofinansowanie z CEF

fot. CPK
Infrastruktura i lotniska
Projekt budowlany tunelu dla Kolei Dużych Prędkości w Łodzi i prace przygotowawcze do budowy linii między Warszawą, Sieradzem i Poznaniem. To dwa projekty, na które spółka CPK zawarła umowy o dofinansowanie w ramach unijnego Instrumentu „Łącząc Europę” (CEF) warte łącznie około 110 mln zł.
Unijne dofinansowanie w ramach instrumentu „Łącząc Europę” („Connecting Europe Facility - CEF) w ostatnim konkursie perspektywy 2014-2020, które zostało przyznane przez Komisję Europejską przy udziale Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej, dotyczy w sumie siedmiu inwestycji infrastrukturalnych, w tym dwóch Centralnego Portu Komunikacyjnego:
Projektu budowlanego tunelu Kolei Dużych Prędkości (KDP) w Łodzi. Chodzi o 4-kilometrowy podziemny odcinek od dworca Łódź Fabryczna do osiedla Retkinia. Umowa na projekt budowlany została podpisana przez CPK z wykonawcą w ubiegłym tygodniu. Tunel to kluczowy fragment planowanej nowej linii łączącej Warszawę z Łodzią, Wrocławiem i Poznaniem (od swojego kształtu bywa nazywana ”igrekiem”). Wysokość dofinansowania z UE to ponad 59 mln zł.
Prac studialnych odcinka tzw. szprychy CPK nr 9 między Warszawą i Poznaniem (to też część „igreka”). Dla odcinka Warszawa-Łódź oraz dla węzła kolejowego CPK od połowy roku opracowywane są już studia techniczno-ekonomiczno-środowiskowe (STEŚ). Z kolei odcinek Sieradz-Poznań jest na etapie wyboru wykonawcy w ramach umowy ramowej, którą spółka CPK podpisała w tym roku. Kwota dofinansowania – prawie 50 mln zł.
– Spółka CPK uzyskała najlepszy wynik wśród polskich podmiotów ubiegających się o wsparcie w tym ostatnim konkursie CEF z perspektywy 2014-2020. To dotychczas największa dotacja, jaką CPK pozyskał z UE i znak, że projekt jest dobrze przygotowany – mówi wiceminister infrastruktury Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK.
W sumie Komisja Europejska przyznała Centralnemu Portowi Komunikacyjnemu prawie 110 mln zł dofinansowania CEF w perspektywie 2014-2020 i była to największa dotacja dla polskiego inwestora. Warto dodać, że Polska uzyskała w tegorocznym rozdaniu najwięcej środków ze wszystkich krajów członkowskich.
– Projekty, które otrzymały dofinansowanie CEF, w tym te przedstawione przez spółkę CPK, to wielowymiarowe, innowacyjne i kompleksowe przedsięwzięcia inwestycyjne – mówi minister funduszy i polityki regionalnej Grzegorz Puda.
– W ramach konkursu CEF Reflow CPK uzyskał najwyższe dofinansowanie wśród europejskich wnioskodawców. To dla nas znakomity prognostyk na nową perspektywę finansową UE, a jednocześnie zobowiązanie, aby utrzymać najwyższy poziom prac, dotrzymać wysokich wymagań wynikających z zawieranych dziś umów oraz nie zawieść zaufania, jakim zostaliśmy obdarzeni – mówi Mikołaj Wild, prezes spółki CPK.
Oprócz CPK beneficjentami tego rozdania CEF były: PKP Polskie Linie Kolejowe i Zarząd Morskiego Portu Gdynia. W związku z ogłoszeniem naboru do tzw. CEF 2 (z nowej perspektywy UE na lata 2021-2027), spółka CPK opracowuje do złożenia wnioski o dofinansowanie dla projektów o łącznej wartości ok. 4,4 mld zł. Biorąc pod uwagę wartość dofinansowania – w zależności od projektu od 50 do 85 proc. – wysokość dotacji może wynieść ok. 3 mld zł.
Spółka CPK będzie się ubiegać się o unijne fundusze m.in.:
na kolejowe prace projektowe dla węzła CPK,
na roboty budowlane w projektowanym tunelu dalekobieżnym dla KDP w Łodzi,
na wykonanie projektów odcinków dużych prędkości: Warszawa-Łódź, Łódź-Wrocław i Sieradz-Poznań.
Wcześniej spółka CPK pozyskała w ramach unijnego instrumentu CEF ok. 8 mln zł na prace przygotowawcze i dokumentację projektową do budowy linii kolejowej w rejonie Jastrzębia-Zdroju, czyli fragmentu trasy Katowice-Ostrawa (odcinek o długości 30 km). Umowa na studium wykonalności dla tej linii została podpisana w lipcu tego roku.
Bruksela dofinansowuje też w wysokości ponad 3 mln zł trwającą współpracę CPK z SNCF (Koleje Francuskie) w sprawie standardów technicznych dla kolei dużych prędkości oraz wdrażania systemu KDP. Finansowanie unijne (ok. 12 mln euro) zdobył też projekt Smart Airports, w którym CPK uczestniczy razem z lotniskami w Kopenhadze, Rzymie czy Wilnie.
Fundusze w ramach instrumentu CEF służą do finansowania projektów infrastrukturalnych dotyczących transportu, energetyki i telekomunikacji. Spółka CPK przygotowuje budowę 12 tras kolejowych, w tym 10 tzw. szprych, prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i Centralnego Portu Komunikacyjnego. W sumie to 30 zadań inwestycyjnych i prawie 1 800 km nowych linii kolejowych, które mają zostać zrealizowane do końca 2034 r.

– Spółka CPK uzyskała najlepszy wynik wśród polskich podmiotów ubiegających się o wsparcie w tym ostatnim konkursie CEF z perspektywy 2014-2020. To dotychczas największa dotacja, jaką CPK pozyskał z UE i znak, że projekt jest dobrze przygotowany – mówi wiceminister infrastruktury Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK.
W sumie Komisja Europejska przyznała Centralnemu Portowi Komunikacyjnemu prawie 110 mln zł dofinansowania CEF w perspektywie 2014-2020 i była to największa dotacja dla polskiego inwestora. Warto dodać, że Polska uzyskała w tegorocznym rozdaniu najwięcej środków ze wszystkich krajów członkowskich.
– Projekty, które otrzymały dofinansowanie CEF, w tym te przedstawione przez spółkę CPK, to wielowymiarowe, innowacyjne i kompleksowe przedsięwzięcia inwestycyjne – mówi minister funduszy i polityki regionalnej Grzegorz Puda.
– W ramach konkursu CEF Reflow CPK uzyskał najwyższe dofinansowanie wśród europejskich wnioskodawców. To dla nas znakomity prognostyk na nową perspektywę finansową UE, a jednocześnie zobowiązanie, aby utrzymać najwyższy poziom prac, dotrzymać wysokich wymagań wynikających z zawieranych dziś umów oraz nie zawieść zaufania, jakim zostaliśmy obdarzeni – mówi Mikołaj Wild, prezes spółki CPK.
Oprócz CPK beneficjentami tego rozdania CEF były: PKP Polskie Linie Kolejowe i Zarząd Morskiego Portu Gdynia. W związku z ogłoszeniem naboru do tzw. CEF 2 (z nowej perspektywy UE na lata 2021-2027), spółka CPK opracowuje do złożenia wnioski o dofinansowanie dla projektów o łącznej wartości ok. 4,4 mld zł. Biorąc pod uwagę wartość dofinansowania – w zależności od projektu od 50 do 85 proc. – wysokość dotacji może wynieść ok. 3 mld zł.
Spółka CPK będzie się ubiegać się o unijne fundusze m.in.:
Wcześniej spółka CPK pozyskała w ramach unijnego instrumentu CEF ok. 8 mln zł na prace przygotowawcze i dokumentację projektową do budowy linii kolejowej w rejonie Jastrzębia-Zdroju, czyli fragmentu trasy Katowice-Ostrawa (odcinek o długości 30 km). Umowa na studium wykonalności dla tej linii została podpisana w lipcu tego roku.
Bruksela dofinansowuje też w wysokości ponad 3 mln zł trwającą współpracę CPK z SNCF (Koleje Francuskie) w sprawie standardów technicznych dla kolei dużych prędkości oraz wdrażania systemu KDP. Finansowanie unijne (ok. 12 mln euro) zdobył też projekt Smart Airports, w którym CPK uczestniczy razem z lotniskami w Kopenhadze, Rzymie czy Wilnie.
Fundusze w ramach instrumentu CEF służą do finansowania projektów infrastrukturalnych dotyczących transportu, energetyki i telekomunikacji. Spółka CPK przygotowuje budowę 12 tras kolejowych, w tym 10 tzw. szprych, prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i Centralnego Portu Komunikacyjnego. W sumie to 30 zadań inwestycyjnych i prawie 1 800 km nowych linii kolejowych, które mają zostać zrealizowane do końca 2034 r.
Komentarze:
Centralny Port Komunikacyjny

Zobacz też

Najnowsze wiadomości

Polecane wiadomości

Praca

Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS | Kontakt Pełna wersja strony |