Partner serwisu

Projekt superlotniska stoi w miejscu. Kłótnia o kolej trwa

Emilia Derewienko 12.10.2017

Projekt superlotniska stoi w miejscu. Kłótnia o kolej trwa
fot. Pixabay
Tygodnie oczekiwań na posiedzenia Rady Ministrów w sprawie budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego nie przynoszą rezultatów. Projekt konsekwentnie nie pojawia się na obradach rządu, a według ostatnich doniesień, minister Mikołaj Wild zajmujący się CPK, jest w konflikcie Ministerstwem Infrastruktury i Budownictwa. Kością niezgody okazuje się wizja rozbudowy sieci kolejowej.
Jednym z podstawowych założeń budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego jest podprowadzenie do megalotniska rozbudowanej i zmodernizowanej sieci kolei. Jeszcze niedawno w rozmowie z naszym portalem pełnomocnik ds. CPK twierdził, że do powstania portu nie są potrzebne koleje dużych prędkości (KDP), a jedynie dobrze rozwinięta sieć kolei o „wystarczającej” prędkości.

Ostatnio jednak jakby zmienił zdanie. W rozmowie z rozgłośnią RMF FM stwierdził, że realizacja Kolei Dużych Prędkości to część koncepcji budowy CPK.

MIB nic nie wie

O odpowiedź na pytanie, czy projekt KDP jest już przesądzony, zwróciliśmy się do Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa. „Rada Ministrów nie podjęła jeszcze decyzji dotyczącej budowy KDP” – otrzymaliśmy wiadomość od Szymona Huptysia, rzecznika resortu.

W podobnym tonie wypowiedziała się przedstawicielka PKP Polskich Linii Kolejowych, Joanna Kubiak. „Decyzja dotycząca budowy „Igreka” musi zapaść na szczeblu rządowym” – podkreśliła na początku. Przypomniała, że w inicjatorem rozmów o KDP był szef MIB-u, minister Andrzej Adamczyk, który powrócił do rozmów na ten temat w czerwcu tego roku.

„Decyzje w zakresie możliwości realizacji tego projektu powinny opierać się na rzetelnych analizach, wynikach prac studialnych oraz uwzględniać możliwości finansowe państwa. Muszą zapaść z uwzględnieniem całego kontekstu funkcjonowania systemu transportowego w kraju” – podkreśliła Kubiak, dodając, że decyzja o budowie KDP musi zapaść również z uwzględnieniem całego kontekstu funkcjonowania systemu transportowego w kraju.

Kto wybuduje KDP?

Głównym przedmiotem sporu ma jednak nie być zakres i skala inwestycji kolejowych, a to, jaki podmiot, a co za tym idzie, jakie ministerstwo miałoby za nie odpowiadać. Z dobiegających do nas nieoficjalnych informacji wynika, że przedstawiona przez Mikołaja Wilda koncepcja zakłada powierzenie realizacji inwestycji w infrastrukturę kolejową spółce celowej bez udziału kolejarzy. Takiemu rozwiązaniu ma się sprzeciwiać zarówno PKP, jak i minister Adamczyk.

Warto w tym miejscu zauważyć, że chociaż wcześniejsze projekty zakładały budowę sieci kolei dużych prędkości w Polsce poprzez odrębną spółkę, to miała ona pozostawać w orbicie PKP. – Zgodnie ze studium wykonalności KDP [z roku 2013 – przyp. red.], rekomendowane jest utworzenie spółki celowej, odpowiedzialnej za budowę i utrzymanie linii dużych prędkości. W obecnym porządku prawnym spółka taka byłaby powołana w ramach PKP PLK, sprawującego funkcję narodowego zarządcy infrastruktury kolejowej – mówił w rozmowie z Rynkiem Kolejowym Marcel Klinowski, prezes Fundacji Projektów Obywatelskich.

Podobnego zdania jest Adrian Furgalski, wiceprezes Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. – Koleje Dużych Prędkości mają być w Polsce zintegrowane z kolejami tradycyjnymi, dlatego powinny być w ręku ministra infrastruktury – podkreśla w rozmowie z Rynkiem Lotniczym. Jak dodaje, problemem może być niepewne finansowanie dla projektu szybkiej kolei.

O tym, że rozbudową sieci kolei w Polsce powinny zajmować się spółki z grupy PKP, przekonany jest minister infrastruktury i budownictwa, Andrzej Adamczyk. Jak poinformował Onet.pl, szef MIB-u miał obiecać kolejarzom, że będzie bronił ich interesów. Stawka jest niemała – w grę wchodzi kwestia rozdysponowania 30 mld zł.

Port lotniczy w Baranowie

Niedawno poznaliśmy już lokalizację megalotniska – na miejsce realizacji wyznaczona została gmina Baranów. Pierwszy terminal CPK jest szykowany na 50 mln pasażerów. Cały obiekt, z uwzględnieniem rozbudowy, ma mieć możliwość obsługi ponad 100 mln pasażerów w ciągu roku. Wartość lotniska wyceniana jest na 35 mld zł.

Do tej pory nie poznaliśmy natomiast możliwego sposobu finansowania Centralnego Portu Komunikacyjnego, jak jednak twierdzi pełnomocnik inwestycji, Mikołaj Wild – kwestia ekonomiczna nie jest obecnie powodem do zmartwień. Ewentualnym współinwestorem mogą być chińscy partnerzy, którzy zadeklarowali swoje wstępne zainteresowanie projektem.
Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Centralny Port Komunikacyjny
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony