Partner serwisu

Polska i Korea Płd. wspólnie sfinansują projekt CPK. Ma powstać joint venture

inf. pras 09.12.2021

Polska i Korea Płd. wspólnie sfinansują projekt CPK. Ma powstać joint venture
fot. CPK
Przedstawiciele rządów Polski i Republiki Korei zacieśniają współpracę przy Centralnym Porcie Komunikacyjnym. Porozumienie podpisane 9 grudnia przez polskiego pełnomocnika rządu ds. CPK, południowokoreańskiego ministra infrastruktury oraz prezesów obu lotnisk: projektowanego CPK oraz istniejącego Inczon zapowiada zaangażowanie kapitałowe Republiki Korei w polski projekt infrastrukturalny. Ma zostać powołana joint venture z mniejszościowym udziałem koreańczyków. 
Podpisy pod dokumentem złożyli pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała i południowokoreański minister ziemi, infrastruktury i transportu Noh Hyeong Ouk oraz prezesi: Mikołaj Wild z CPK i Kim Kyung-wook z lotniska Inczon.

Będzie joint venture z mniejszościowym udziałem korańczyków

Porozumienie zakłada działania zmierzających w celu wspólnego przedsięwzięcia w formule joint venture, w którym Koreańczycy mają objąć mniejszościowy pakiet udziałów. Spółka Incheon International Airport Corporation (IIAC), który od początku roku świadczy specjalistyczne usługi doradcze na rzecz CPK, co ma potwierdzać słuszność działań w celu zaangażowania kapitałowego w polski projekt. Do końca przyszłego roku obie strony wypracują szczegółowe warunki inwestycji.

Współpraca polsko-koreańska w zakresie projektu CPK trwa a od wielu miesięcy. Lotniskowa grupa robocza, która została utworzona na mocy międzyrządowego MoU podpisanego w lutym 2021 roku, umożliwiła konstruktywny pomiędzy zespołami CPK i IIAC, dzięki czemu obie strony określiły obszary dla dodatkowych wspólnych działań. Postęp prac przy projekcie CPK miał stworzyć warunki do podjęcia kolejnych działań w kierunku wspólnego projektu, czyli partnerstwa strategicznego, koncentrującego się na ocenie finansowej projektu i studiach wykonalności.

Porozumienie z 9 grudnia to kolejny krok w dążeniu do tego celu. – Z perspektywy czasu oceniam prowadzone wspólnie ze stroną koreańską działania jednoznacznie pozytywnie. Wykonujemy duży krok w kierunku uczynienia z części lotniskowej CPK wspólnej inwestycji Polski i Korei Południowej. Taki ruch pozwoli na połączenie południowokoreańskiej wiedzy i doświadczenia z polską ambicją i potencjałem. To też jednoznaczny sygnał, że CPK to inwestycja przemyślana, dobrze zaplanowana i pozytywnie rokująca – podkreślił pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała.

– Podpisane porozumienie jest potwierdzeniem woli współpracy między naszymi krajami przy projekcie CPK. Jest również kamieniem milowym na drodze do stworzenia tu globalnego portu przesiadkowego. MOLIT (Ministerstwo Ziemi, Infrastruktury Transportu Republiki Korei) i IIAC (Incheon International Airport Corporation) dołożą wszelkich starań, aby wspierać na wielu płaszczyznach obiecujący projekt CPK, wykorzystując swoje bogate doświadczenia, zdobyte podczas budowy i eksploatacji portu lotniczego Inczon, który w mojej ocenie ma największy potencjał na świecie – stwierdził minister ziemi, infrastruktury i transportu Noh Hyeong Ouk.

– Współpraca, którą rozpoczęliśmy na początku roku, przebiega zgodnie z założeniami i zamierzeniami. Eksperci z Inczon dostarczyli nam wszystkie zamówione opracowania i analizy. Ich jakość oceniamy wysoko. Krok po kroku, zgodnie z planem, realizujemy kolejne etapy współdziałania. Dzięki temu jesteśmy teraz bliżej decyzji o wspólnym zaangażowaniu kapitałowym – dodał Mikołaj Wild, prezes spółki CPK.

Dlaczego Inczon?

Lotnisko Inczon było budowane etapami. W fazie pierwszej powstały dwie równoległe drogi startowe (po 3 750 m długości każda), a port miał przepustowość 30 mln pasażerów i 1,7 mln ton towarów rocznie. W wyniku dynamicznego rozwoju rynku rząd Korei Południowej wdrażał kolejne etapy rozbudowy. W 2019 roku – przed wybuchem pandemii COVID-19 – Inczon obsłużył ponad 71 mln pasażerów i 2,7 mln ton towarów.

W tym roku rząd Republiki Korei i zarządzająca lotniskiem Inczon spółka IIAC zatwierdzili czwarty etap rozbudowy tego portu lotniczego. Wieloletni program inwestycyjny zakłada zainwestowanie w Inczon do końca 2025 roku równowartość 5,4 mld dolarów m.in. na budowę czwartej drogi startowej i rozbudowę Terminalu 2.

– W przypadku Inczon projekty średnio- i długoterminowe, np. czwarty etap rozbudowy lotniska, realizujemy zgodnie z harmonogramem i niezależnie od spowolnienia wywołanego COVID-19. Dzięki takiemu podejściu w przyszłości będziemy w stanie sprawnie odpowiedzieć na prognozowany zwiększony popyt na transport ludzi i towarów. W ramach przedsięwzięcia joint venture planujemy aktywnie aktualizować założenia wspólnej inwestycji, biorąc pod uwagę potencjał CPK jako hubu dla Europy Środkowo-Wschodniej – wyznał prezes spółki IIAC i lotniska Inczon Kim Kyung-Wook.

Port Solidarność w ramach pierwszego etapu będzie posiadał dwie drogi startowe o długości 4 000 m każda i będzie największym lotniskiem w Europie Środkowo-Wschodniej. W części lotniskowej inwestycja jest na etapie zaawansowanych badań środowiskowych i terenowych, przygotowywania master planu i wykupu nieruchomości, a w części kolejowej opracowywania studiów wykonalności projektowania.
Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Centralny Port Komunikacyjny
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony