Partner serwisu

Polecieliśmy A220-300 nad Warszawą. "Żadna magia, ale najnowsza technologia"

Rafał Dybiński 20.09.2021

arrow
arrow
Polecieliśmy A220-300 nad Warszawą. "Żadna magia, ale najnowsza technologia"
fot. Piotr Bożyk
Polecieliśmy A220-300 nad Warszawą. "Żadna magia, ale najnowsza technologia"
Polecieliśmy A220-300 nad Warszawą. "Żadna magia, ale najnowsza technologia"
Polecieliśmy A220-300 nad Warszawą. "Żadna magia, ale najnowsza technologia"
Polecieliśmy A220-300 nad Warszawą. "Żadna magia, ale najnowsza technologia"
Polecieliśmy A220-300 nad Warszawą. "Żadna magia, ale najnowsza technologia"
Polecieliśmy A220-300 nad Warszawą. "Żadna magia, ale najnowsza technologia"
Polecieliśmy A220-300 nad Warszawą. "Żadna magia, ale najnowsza technologia"
Polecieliśmy A220-300 nad Warszawą. "Żadna magia, ale najnowsza technologia"
Polecieliśmy A220-300 nad Warszawą. "Żadna magia, ale najnowsza technologia"
Polecieliśmy A220-300 nad Warszawą. "Żadna magia, ale najnowsza technologia"
Polecieliśmy A220-300 nad Warszawą. "Żadna magia, ale najnowsza technologia"
Polecieliśmy A220-300 nad Warszawą. "Żadna magia, ale najnowsza technologia"
Polecieliśmy A220-300 nad Warszawą. "Żadna magia, ale najnowsza technologia"
Polecieliśmy A220-300 nad Warszawą. "Żadna magia, ale najnowsza technologia"
643 zamówienia, 25 klientów oraz 11 zadowolonych operatorów na całym świecie. Zaprojektowany od samego początku pod kątem konkretnego segmentu airbus A220-300 zyskuje coraz szersze grono odbiorców. Mieliśmy okazję przekonać się w locie pokazowym nad Warszawą jak efektywny jest odrzutowiec nowej generacji producenta z Europy Zachodniej. Samolot zaprezentowały w stolicy Polski linie lotnicze airBaltic.
Tani przewoźnik z Łotwy posiada w swojej flocie 31. maszyn A220-300. Polecieliśmy odrzutowcem oznaczonym rejestracją YL-ABD, dostarczonym do Rygi dokładnie 28 sierpnia 2021 roku. - Podjęliśmy decyzję o zakupie tego samolotu w oparciu o ekonomię. Technologia jest nie do porównania z innymi maszynami tego segmentu. Mówię to jako pilot, nie pasażer - podkreślił Martin Gauss, prezes airBaltic.

Gdańsk i Kraków w planach linii z Łotwy

Czy charakterystyczne malowanie przewoźnika zobaczymy wkrótce w innych polskich miastach? - Planujemy rozszerzenie naszej siatki połączeń w przyszłości o Gdańsk i Kraków - odpowiedział już na pokładzie samolotu Gauss, zachwalając produkt Airbusa z perspektywy pasażera. Szersze fotele i przejście między rzędami, które pozwala na minięcie się dwóch osób (bardziej jednak szczupłych) plus większe okna na wysokości ramion oraz więcej miejsca na bagaż podręczny w kabinie aż po nawet ulepszone toalety.

Lot tym odrzutowcem był samą przyjemnością. Jest naprawdę cichy i swobodnie można rozmawiać z drugą osobą w pobliżu. Fotel nawet dla wysokiej osoby (niemal 190 cm, tak jak w przypadku autora tekstu) pozwala na komfortową kilkugodzinną podróż bez obaw o stan kolan i delektowaniem się widokiem zza okna. Nie przeszkadzają w tym niemal nieodczuwalne manewry pilota związane ze zmianą kierunku lotu czy wysokości.

15 każdego miesiąca w połowie dekady

Aktualnie cztery z pięciu miesięcznie powstających A220-300 produkowane są w zakładach w kanadyjskim Mirabel. Kolejny jeden odrzutowiec miesięcznie powstaje w fabryce w Alabamie w Stanach Zjednoczonych. Plany na 2022 rok zakładają zwiększenie produkcji do sześciu maszyn miesięcznie, natomiast w połowie bieżącej dekady każdego miesiąca przybędzie ich piętnaście w następujących proporcjach: Dziesięć powstawać będzie w Kanadzie, a pięć w USA.

A220-300 jest w stanie polecieć efektywnie zarówno na krótkim, jak i na dłuższym dystansie. Łotewski aiBaltic oferuje bezpośrednie rejsy z Rygi do Abu Dabi. Lot trwa 6,5 godziny. Ponadto odrzutowiec wykorzystywany jest również na trasie z Daar el Salam w Tanzanii do Mumbaju w Indiach. W sumie sprawdza się na 435 połączeniach do ponad 225 miejsc docelowych na całym świecie.

Najważniejszą zaletą samolotu jest zużycie paliwa. - To jest też najważniejszy czynnik kosztowy. Mniejsze zużycie paliwa to mniejsze szkody dla środowiska. W porównaniu z poprzednią generacją samolotów zmniejszono o 1/4 zużycie paliwa i to żadna magia, ale najnowsza technologia - przekonywał zgromadzonych Antonio Da Costa, przedstawiciel Airbusa w Europie Środkowo-Wschodniej.

Na czym polega wyjątkowość A220-300 według producenta z Europy Zachodniej? - Po pierwsze to nowa uwspółcześniona linia aerodynamiczna uwzględniona przy projektowaniu. Po drugie zmiana niektórych materiałów na kompozyty znane z wyścigów F1. Po trzecie najnowsza generacja silników P&W - podkreślił Da Costa.

Polski akcent w produkcji A220-300

Warto dodać, że jeden z kluczowych elementów tego silnika (przekładnia) jest produkowany w Polsce. - Mówiąc o eksploatacji ważna jest technologia. Jest użytkowany w najbardziej optymalnych dla siebie warunkach. Wydajność i sprawność samolotu to także zadowolony pasażer i dlatego kabina jest tak zaprojektowana, aby spełniać wymagania podróżnych - podkreślił Gauss, który zaprezentował zasięg odrzutowca na przykładzie Warszawy.



Efektywny na krótkich i dłuższych trasach 

Okazało się, że z lotniska Chopina można przemieścić się nim do Astany, Tbilisi, Tel Awiwu, Madrytu czy Londynu. Można też polecieć na Wyspy Kanaryjskie. - To elastyczna jednostka pozwalająca na użytkowanie na krótkich i długich dystansach. Może poradzić sobie w operacjach do lotniczych trudnych portów, takich jak Londyn City Airport, znane z bardzo krótkiej drogi startowej. Właśnie w takich warunkach A220 radzi sobie, co potwierdzają regularne rejsy linii lotniczych SWISS z Zurychu.

Kolejny ważny czynnik to ochrona środowiska. Aż 99 proc. energii wykorzystywanej w fabryce Airbusa w Mirabel pochodzi ze źródeł odnawialnych. Same odrzutowce emitują o 25 proc. mniej CO2 niż poprzednie generacje wąskokadłubowców. To daje ponad 1,1 mln ton mniej tego gazu rocznie, co odpowiada posadzeniu 170 tys. drzew, które mogłyby zapełnić powierzchnię 550 Stadionów Narodowych w Warszawie.

A220-300 emituje również o połowę mniejsze poziomy tlenków azotu i jest o połowę cichszym samolotem od poprzednika. Dlatego według przedstawiciela Airbusa nadaje się bardzo dobrze do portów miejskich w metropoliach.

W przypadku airBaltic A220-300 zastąpiły we flocie bombardiery Q400 oraz starsze boeingi 737. - To jedyny samolot zaprojektowany od samego początku na współczesnym rynku. Niskie spalanie paliwa to również niskie koszty eksploatacji. W tej chwili w swoim segmencie ma 80 proc. udziału w rynku, a komfort jest doceniany przez pasażerów.

Już ponad 70 tys. lotów A220-300 w airBaltic

- Mamy w tej chwili 31 takich samolotów, domówiliśmy jeszcze jeden, który dołączy do naszej floty jeszcze w tym roku i jesteśmy jego największym operatorem w Europie. Decyzję o zakupie w 2012 roku. Pierwsza dostawa była w 2016 roku. Zrealizowaliśmy dzięki nim już ponad 70 tys. lotów i przewieźliśmy prawie 7 mln pasażerów - przypomniał Gauss.

Prezes airBaltic zaznaczył, że wszystkim co wygląda świetnie na papierze w tym przypadku znajduje również odbicie w rzeczywistości - Jesteśmy żywym przykładem, potwierdzającym te opinie. W ciągu pięciu lat doświadczyliśmy tej prawdy. Wykorzystujemy go nie tylko na dłuższych trasach, jak Dubaj czy Teneryfa, ale również do Lipawy, która jest 30 minut lotu od Rygi. Pokazywaliśmy go już w Australii, Nowej Zelandii, Katmandu czy Nowej Kaledonii. Nie mamy z tym żadnego problemu, żeby się nim chwalić - stwierdził Gauss.

- 10 lat temu mieliśmy problemy, więc musieliśmy podjąć strategiczną decyzję. Wymieniliśmy wówczas całą flotę i kupiliśmy A220, które zastąpiły starsze samoloty. Uzyskaliśmy cztery minuty lepszy czas przelotu z taką samą liczbą pasażerów. Zaoszczędziliśmy w ten sposób 775 dolarów na jednym locie. To pozwoliło wygenerować 24 proc. mniejsze koszty - zaznaczył Gauss. Nowa technologia została doceniona także przez wyjątkowych pasażerów. A220-300 woził m.in. Jorge Mario Bergoglio, czyli papieża Franciszka.

Na jaki wydatek muszą przygotować się linie lotnicze przymierzające się do zakupu tych wąskokadłubowców? - Nie mamy czegoś takiego jak ceny katalogowe. Transakcje negocjowane są z poszczególnymi klientami - odparł zapytany Antonio Da Costa, przedstawiciel Airbusa w Europie Środkowo-Wschodniej.

Dominacja airBaltic i SWISS w Europie 

Maszyny A220-300 łotewskich linii lotniczych zabierają na pokład 149 pasażerów. Niedawno odebrano 31. odrzutowiec o rejestracji YL-ABE. To jeden z 50 airbusów A220-300 zamówionych przez airBaltic i już szósty z siedmiu samolotów, który przewoźnik z Łotwy planuje odebrać w 2021 roku. Linie airBaltic zostały w ten sposób największym operatorem A220-300 w Europie. Niedawno wyprzedziły w tym rankingu szwajcarskie SWISS.

Przewoźnik znad Bałtyku obsługuje od maja 2020 roku wszystkie rejsy tylko jednym typem samolotu, właśnie airbusem A220-300. To pozwala minimalizować złożoność floty i korzystać z dodatkowej wydajności zapewnianej przez wspomniane samoloty.

- Kryzys pozwolił nam przyspieszyć naszą decyzję o wprowadzeniu floty jednego typu czyli airbusa A220-300. Będziemy kontynuować nasz rozwój i zwiększać przepustowość zapewnianą przez dodatkowe odrzutowce w przyszłości, zgodnie z biznesplanem "Destination 2025 CLEAN" - mówił wcześniej Martin Gauss, prezes airBaltic.

Czterokrotnie mniejsza emisja hałasu sprawia, że A220-300 jest w tej chwili najbardziej ekologicznym samolotem komercyjnym na świecie. To jest też pierwszy odrzutowiec, który ma przejrzystą deklarację wpływu na środowisko w całym cyklu, pomagając zmniejszyć emisje CO2 i NOX odpowiednio o 20 i 50 proc.

Pod koniec listopada 2019 roku Airbus świętował dostawę setnego samolotu A220 podczas specjalnej ceremonii w siedzibie Airbus Canada w Mirabel w Kanadzie. Jubileuszowy samolot A220-300 został dostarczony właśnie do linii lotniczych airBaltic. Zamówienia w ostatnich miesiącach złożyły również Air Manas czy Azimuth Airlines. Niedługo pierwszego A220-300 odbierze również Air France. Poza tym jego użytkownikami są oprócz wspomnianych już SWISS i airBaltic także Korean Air, Delta Air Lines, Air Tanzania, Egypt Air, Air Canada, JetBlue, Ibom Air i Air Austral.
- - - - - - - 
A220 - Cechy produktu:

● Zaprojektowana całkowicie od podstaw konstrukcja A220 zawiera zaawansowane materiały, dzięki czemu samolot jest lżejszy i bardziej ekonomiczny w eksploatacji.
● A220 ma opływową nosową część kadłuba i stożek ogonowy, najmniejszą powierzchnię opływu kadłuba i zoptymalizowaną aerodynamikę skrzydeł.
● A220 jest napędzany dwoma silnikami najnowszej generacji (turbowentylatorowe z przekładnią) Pratt & Whitney PurePower® PW1500G, należącymi do tej samej rodziny, co silniki PurePower® PW1100G napędzające rodzinę A320neo.
● W sumie przekłada się to na bezkonkurencyjną oszczędność paliwa: o 25 proc. mniej zużycia paliwa na pasażera w porównaniu z samolotami poprzedniej generacji oraz o 25 proc. niższy koszt operacyjny w przeliczeniu na pasażera w porównaniu z samolotami poprzedniej generacji.
● Dzięki zoptymalizowanemu programowi obsługi technicznej, integracji zaawansowanych systemów i zaawansowanej konstrukcji silnika, A220 pozwala na dłuższe odstępy między przeglądami: 850 godzin dla przeglądów typu "A" i 8 500 godzin dla przeglądów typu "C".

Konstrukcja kabiny pasażerskiej

● Największa kabina w swojej klasie: 10 stóp 9 cali (3,28 m), co daje szerokość większą o 21 cali (53,3 cm) niż u konkurencji.
● Najwyższa kabina w swojej klasie: 4 cale (10,1 cm) więcej niż konkurencja.
● Najcichsza kabina w swojej klasie, zoptymalizowana dla rynku małych samolotów wąskokadłubowych.
● Najszersze fotele klasy ekonomicznej wśród wszystkich wąskokadłubowców: Układ 5 siedzeń w rzędzie w klasie ekonomicznej z fotelami o szerokości ponad 18 cali (47 cm), środkowy fotel jest szerszy i ma 19 cali (48,3 cm).  Układ 4 foteli w rzędzie w klasie biznes pozwala na montaż siedzeń o szerokości 21 cali (53,3 cm).
● Szerokie przejście środkowe (około 20 cali – 50,8 cm) umożliwia skrócenie czasu postoju samolotu między kolejnymi lotami.
● Pionowe ściany boczne kabiny zapewniają więcej przestrzeni osobistej i komfortu (zwłaszcza na poziomie ramion).
● Największe schowki bagażowe w swojej klasie: jedna duża torba na pasażera.
● Duże i panoramiczne okna (11 cali (28 cm) x 16 cali (40,6 cm)) zapewniają więcej naturalnego światła w kabinie.
● Kolorowe oświetlenie otoczenia LED z konfigurowalnymi układami świateł powoduje mniejsze zmęczenie podróżnych po dotarciu do miejsca przeznaczenia.
● Toalety z lepszą dostępnością dla pasażerów o ograniczonej sprawności ruchowej (funkcja wyróżniająca w swojej klasie).
● Powietrze w kabinach A220 jest mieszanką świeżego powietrza czerpanego z zewnątrz i powietrza, które przeszło przez skuteczne filtry HEPA, usuwające 99,9% zanieczyszczeń. Powietrze w kabinie A220 jest całkowicie wymieniane co 2-3 minuty.

System rozrywki pokładowej i łączności:
● Ekrany wideo w oparciu fotela i nad głową.
● Gniazdo zasilania w fotelu (ISPS).
● Bezprzewodowa dystrybucja treści.
● Łącze satelitarne dużej prędkości transmisji w paśmie Ku.

Korzyści dla środowiska naturalnego:
● 25 proc. redukcja emisji CO2 w przeliczeniu na pasażera w porównaniu z małymi samolotami wąskokadłubowymi poprzedniej generacji.
● Obszar emitowanego hałasu do 50% mniejszy w porównaniu z samolotami poprzedniej generacji; 18 EPNdB mniej w porównaniu z wymaganiami Załącznika 16 ICAO rozdział 4;
● ~ 50% mniej emisji NOx w porównaniu z wymaganiami norm CAEP/6. 

Korzyści operacyjne dla linii lotniczych:
● A220-100 i A220-300 mają ponad 99 proc. części wspólnych i wymagają takich samych uprawnień pilota. 

Najważniejsze daty programu:
16 września 2013 - Pierwszy lot CS100 (A220-100).
27 lutego 2015 - Pierwszy lot CS300 (A220-300).
18 grudnia 2015 - Certyfikacja typu CS100 (A220-100).
11 lipca 2016 - Certyfikacja typu CS300 (A220-300).
15 lipca 2016 - Wejście do służby CS100 (A220-100) w Swiss International Air Lines (SWISS) = pierwszy lot komercyjny z Zurychu do Paryża Charles de Gaulle.
14 grudnia 2016 - Wejście do służby CS300 (A220-300) w airBaltic = pierwszy lot komercyjny z Rygi do Amsterdamu.
1 lipca 2018 - Airbus staje się partnerem większościowym C Series Aircraft Limited Partnership (CSALP).
12 lutego 2020 - Airbus i rząd Québecu stają się jedynymi właścicielami programu A220.
6 października 2020 - Uruchomienie projektu biznesowego wariantu samolotu A220, ACJ TwoTwenty. 
Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Flota
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony