Partner serwisu

Pierwszy lot A319neo z wykorzystaniem w 100 proc. zrównoważonego paliwa lotniczego (SAF)

Avgeek 02.11.2021

Pierwszy lot A319neo z wykorzystaniem w 100 proc. zrównoważonego paliwa lotniczego (SAF)
Fot. Airbus Media
Airbus, Dassault Aviation, ONERA, Safran oraz francuskie Ministerstwo Transportu rozpoczęły pierwsze badania w locie samolotu wąskokadłubowego napędzanego zrównoważonym paliwem lotniczym (sustainable aviation fuel - SAF). Podczas lou technicznego z Tuluzy (28 października) jeden z silników CFM LEAP-1A airbusa A319neo pracował na 100 proc. na paliwie SAF. Wstępne wyniki testów naziemnych i lotniczych spodziewane są w 2022 r.
Paliwo SAF jest dostarczane przez Total Energies i jest ono wytwarzane z estrów i kwasów tłuszczowych poddanych obróbce wodnej (HEFA), które składają się głównie ze zużytego oleju spożywczego, a także innych tłuszczów odpadowych. HEFA składa się z węglowodorów parafinowych i jest wolny od węglowodorów aromatycznych i siarki. Do całej kampanii testowej zostanie zużyte około 57 ton SAF, który jest produkowany w Normandii, niedaleko Hawru we Francji. 100 proc. SAF zostanie również wykorzystane do badań kompatybilności i operacyjności silnika Safran Helicopters Arrano stosowanego w Airbus Helicopters H160, które mają się rozpocząć w 2022 r.

Airbus, we współpracy z niemieckim DLR, jest odpowiedzialny za scharakteryzowanie i przeanalizowanie wpływu 100 proc. SAF na emisje naziemne i podczas lotu. Safran koncentruje się na badaniach kompatybilności związanych z dostosowaniem układu paliwowego i silnika do samolotów komercyjnych i śmigłowców oraz ich optymalizacją dla różnych rodzajów paliw 100 proc. SAF. W tym roku Safran przeprowadzi w swoich zakładach w Villaroche dodatkowe testy naziemne silnika LEAP z użyciem 100 proc. SAF, aby zakończyć wspomnianą analizę. ONERA wspiera Airbusa i Safrana w analizie kompatybilności paliwa z systemami samolotów i będzie odpowiedzialna za przygotowanie, analizę i interpretację wyników testów wpływu 100 proc. SAF na emisję spalin i powstawanie smug kondensacyjnych. Dassault Aviation bierze udział w badaniach kompatybilności materiałów i sprzętu oraz weryfikuje podatność 100 proc. SAF na biokontaminację.

Badanie – znane pod nazwą VOLCAN (VOL avec Carburants Alternatifs Nouveaux) - przyczynia się do globalnych wysiłków na rzecz dekarbonizacji, podejmowanych obecnie w całej branży lotniczej, i korzysta z finansowania w ramach planu naprawczego France Relance, w części poświęconej dekarbonizacji lotnictwa, który jest realizowany przez DGAC pod nadzorem Jean-Baptiste Djebbari, francuskiego ministra transportu. Ostatecznym celem badania jest promowanie wdrażania i stosowania SAF na szeroką skalę oraz certyfikacja 100 proc. SAF do stosowania w komercyjnych samolotach wąskokadłubowych i odrzutowcach biznesowych nowej generacji.
Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Flota
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony