Partner serwisu

Pierwsza roczna strata Southwest Airlines od 50 lat. 11 marca powrót boeingów 737 MAX

Rafał Dybiński 29.01.2021

Pierwsza roczna strata Southwest Airlines od 50 lat. 11 marca powrót boeingów 737 MAX
fot. Southwest Airlines
Southwest Airlines straciły w 2020 roku 3,1 mld dolarów. 761 mln dolarów na minusie zanotowały tylko w czwartym kwartale. 11 marca przewoźnik z Teksasu wznowi loty pasażerskie boeingami 737 MAX.
Jedna z pięciu największych linii lotniczych Stanów Zjednoczonych odnotowała pierwszą roczną stratę od blisko pół wieku. Po raz ostatni taka sytuacja zdarzyła się bowiem w 1972 roku.

- Pandemia koronawirusa SARS-CoV-2 zdewastowała świat, a branża lotnicza ucierpiała szczególnie mocno w 2020 roku. Rynki związane z podróżami oraz turystyką stoją w obliczu stale zmieniającego się otoczenia. Niemniej reagowaliśmy szybko i zdecydowanie. Jestem wdzięczny za heroiczny wysiłek wszystkich pracowników w tym najtrudniejszym dla nas roku - podkreślił Gary Kelly, prezes Southwest Airlines.

Linie lotnicze z Teksasu weszły w kryzys wywołany wirusem COVID-19 z silnej pozycji, odnotowując jeszcze wzrosty w styczniu i lutym. Dopiero od marca liczba anulacji przewyższała liczbę nowych rezerwacji. Kwiecień przyniósł spadek przychodów aż o 92 proc. w odniesieniu do tego samego miesiąca 2019 roku. Oferowanie w całym 2020 roku było mniejsze o 34 proc. porównując wcześniejsze dwanaście miesięcy. Średnie spalanie gotówki jest na poziomie 12 mln dolarów dziennie, ale prognozy zakładają gorszy scenariusz na najbliższe miesiące. - Popyt będzie wciąż niski w styczniu i lutym. Spodziewamy się spalać 17 mln dolarów dziennie w pierwszym kwartale bieżącego roku - zaznaczył Kelly.

Optymistyczny scenariusz zakłada wyjście na zero jeszcze w 2021 roku, ale uzależnione to będzie od znacznego ożywienia ruchu pasażerskiego. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, to przewoźnik odzyska 60, a nawet 70 proc. poziomów oferowania z 2019 roku, czyli blisko dwa razy więcej niż obecnie.

Największy klient Boeinga planuje w ciągu najbliższych sześciu tygodniu przygotować się do wznowienia lotów samolotami 737 MAX. Datę pierwszego rejsu uziemionym blisko dwa lata odrzutowcem wyznaczono na 11 marca.

- Niedawno miałem okazję uczestniczyć w jednym z naszych lotów operacyjnych, który utwierdził mnie w przekonaniu, że możemy bezpiecznie wykorzystywać samoloty 737 MAX. Jestem bardzo dumny z pracy naszych zespołów, którzy przygotowują je do wznowienia rejsów z pasażerami, co nastąpi 11 marca. Wtedy zostaną spełnione wszystkie wymagania FAA, a wszyscy aktywni piloci zakończą zaktualizowane szkolenia - ujawnił Kelly.

Do końca 2021 roku przewoźnik z Teksasu odbierze w sumie nowych 35 odrzutowców, z których siedem trafiło już do hangarów w grudniu ubiegłego roku. Kwota odszkodowania Boeinga dla tych linii lotniczych, za dwuletni okres uziemienia, pozostanie poufną. Terminy odbioru pozostałych 230 zamówionych samolotów 737 MAX nie są jeszcze ustalone. - Nadal oceniamy swoje długoterminowe potrzeby floty i kontynuujemy rozmowy z Boeingiem w celu restrukturyzacji portfela zamówień po 2021 roku - dodał Kelly.

Southwest Airlines zatrudniały przed wybuchem pandemii koronawirusa SARS-CoV-2 ponad 60 tysięcy pracowników i były największymi liniami lotniczymi na świecie pod względem przewiezionych pasażerów na lotach krajowych. 752 samoloty taniego przewoźnika (tylko boeingi wersji 737) docierały w sumie do 101 destynacji.
Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Przewoźnicy niskokosztowi
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony