Partner serwisu

Pięć znanych biur zabiega o projekt terminala i dworca kolejowego CPK

Redakcja/inf. pras. 20.04.2022

Pięć znanych biur zabiega o projekt terminala i dworca kolejowego CPK
fot. CPK
Pięć międzynarodowych biur architektonicznych zabiega o przetarg na projekt terminala pasażerskiego i dworca kolejowego wraz z węzłem przesiadkowym Centralnego Portu Komunikacyjnego – informuje PAP. Zainteresowani mają doświadczenia przy inwestycjach w Dubaju, Pekinie i Singapurze.
– W trwającym obecnie drugim etapie postępowania przetargowego CPK na projektanta generalnego, czyli tzw. master architekta, bierze udział pięciu oferentów – ujawnił Konrad Majszyk, rzecznik spółki CPK, przypominając, że master architekt to podmiot, który będzie odpowiedzialny za zaprojektowanie terminala pasażerskiego i dworca kolejowego wraz z węzłem przesiadkowym transportu publicznego.

Doświadczenia z Daxing, Changi, Heathrow i JFK

Wśród chętnych są dwa znane biura projektowe wywodzące się z Wielkiej Brytanii. To Foster+Partners oraz Zaha Hadid. Oprócz nich do rywalizacji stanęły amerykańska pracownia Kohn Pedersen Fox, pracownia Vidal y Asociados Estudio de Arquitectura z Hiszpanii oraz Dar Al-Handasah i Perkins and Will, czyli konsorcjum amerykańsko-libańskie.

Startujący w przetargu uczestniczyli przy okazji budowy i rozbudowy portów lotniczych m.in. w Pekinie (Daxing), Singapurze (Changi), w Stambule i Dubaju, na londyńskim Heathrow i nowojorskim JFK.

– Postępowanie prowadzimy w trybie dialogu konkurencyjnego, który umożliwia organizację warsztatów z zakwalifikowanymi pracowniami architektonicznymi. Zamówienie obejmie usługi projektowania głównego terminala (w ramach kolejnych etapów również tzw. terminali satelitarnych), a także dworca kolejowego wraz z węzłem przesiadkowym – wyjaśnił Majszyk.

Cztery tury warsztatów

W ramach dialogu konkurencyjnego odbyły się dotychczas już cztery tury warsztatów, w których uczestniczyli przedstawiciele wszystkich pięciu firm i konsorcjów zainteresowanych współpracą z CPK, czyli Zaha Hadid, Foster+Partners, Kohn-Pedersen-Fox, Vidal oraz Dar Al-Handasah i Perkins and Will.

Spółka CPK zakłada, że master architekt zostanie wybrany jeszcze w tym roku, a etap projektowania potrwa do osiemnastu miesięcy. Intencją jest wybór projektanta z doświadczeniem i będzie on ściśle współpracował m.in. z master plannerem CPK, czyli firmą Arup, doradcą strategicznym, czyli Portem Lotniczym Inczon z Seulu, a także z generalnym projektantem inżynierii lądowej.

– Do master architekta będą bowiem dołączali wykonawcy pozostałych prac projektowych, których spółka CPK planuje wybrać w kolejnych przetargach – podkreślił Majszyk, zaznaczając jednocześnie, że w przetargu na master architekta znaczenie mają również okoliczności rynkowe wynikające z pandemii COVID-19 i wojny w Ukrainie, które wymuszają na spółce elastyczność, np. konieczność adaptacji do aktualnej sytuacji i prognoz ruchu lotniczego. CPK zamierza to na bieżąco aktualizować.
Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Centralny Port Komunikacyjny
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony