Partner serwisu

Pekin-Daxing i CPK. Kolej niezbędnym elementem lotniska

simetra/ Tomasz Śniedziewski 17.01.2020

Pekin-Daxing i CPK. Kolej niezbędnym elementem lotniska
fot.
W ostatnią środę LOT uruchomił połączenie do portu Pekin-Daxing. Warto przyjrzeć się nowemu chińskiemu lotnisku również ze względu na pewne podobieństwa do projektowanego w Polsce Centralnego Portu Komunikacyjnego.
Międzynarodowe lotnisko Daxing w Pekinie, którego budowa trwała pięć lat i kosztowała 80 mld juanów (45 mld zł) zostało formalnie otwarte 25 września poprzedniego roku przez Xi Jinping, przewodniczącego Chińskiej Republiki Ludowej. Położony 46 km na południe od centralnego placu Tiananmen port ma odciążyć Stołeczne Międzynarodowe Lotnisko Pekin, które obsługiwało ok. 100 mln pasażerów i doszło już do kresu swoich możliwości. Władze oczekują, że do 2021 roku nowe lotnisko będzie obsługiwało 45 mln pasażerów rocznie, a w dalszej przyszłości liczba ta wzrośnie do 100 mln.

Bardzo pozytywnie o nowym połączeniu LOT wypowiada się spółka CPK, która nowe połączenia dalekodystansowe z Lotniska Chopina traktuje jako bazę do dalszego rozwoju już w nowym porcie. – W interesie polskiej gospodarki i pomyślności projektu CPK jest zbudowanie przez LOT na Lotnisku Chopina jak największej siatki połączeń i atrakcyjnej oferty przesiadkowej, która docelowo będzie mogła zostać przeniesiona na nowe lotnisko – mówi Konrad Majszyk, dyrektor komunikacji i PR w CPK.

Kwestia lokalizacji

Niewykluczone, że dla wielu linii lotniczych prowadzenie równoczesnych operacji na dwa pekińskie lotniska może się okazać bardzo interesującą opcją, szczególnie że, jeśli wsłuchać się w wypowiedzi władz Chin, dwóm portom lotniczym stolicy przyświecają różne założenia. Po tym, gdy Daxing International przejmie część ruchu pasażerskiego, Beijing Capital stanie się ważnym hubem w regionie Azji i Pacyfiku, którego głównym celem będzie obsługa transportu do stolicy Chin.

Plany dotyczące funkcji Daxing International przypominają zapowiedzi twórców polskiego Centralnego Portu Komunikacyjnego – zarówno polska, jak i nowa chińska inwestycja, zamiast służyć wyłącznie jednemu miastu, poprzez lokalizację i rozbudowę naziemnej infrastruktury transportowej oraz wspieranie transportu intermodalnego, chcą znacznie rozszerzyć swój obszar oddziaływania i tym samym stać się regionalnymi motorami rozwoju. Zgodnie z planami twórców, w momencie inauguracji nowego lotniska środek ciężkości transportu lotniczego Pekinu zostanie przesunięty w kierunku stosunkowo biednych przedmieść na południu miasta.

Teren Daxing International zajmuje prawie 30 km kw. na granicy Pekinu z sąsiadującą prowincją Hebei, przez co lotnisko scali Pekin, Hebei oraz miasto portowe Tianjin w jeden region ekonomiczny. Plan rozwoju gospodarczego “Jing-Jin-Ji” przewiduje, że region stanie się konkurencją dla innych bogatych regionów ekonomicznych Chin, takich jak Szanghaj czy Kanton.

Kolej istotnym elementem

Podobieństw możemy się także dopatrzeć w samych założeniach architektonicznych terminalach. Dzięki stosunkowo kompaktowej strukturze budynku skróceniu mają ulec czasy potrzebne na transfer a centralnie zlokalizowane część handlowa ma być łatwo dostępna.

Warto także zwrócić uwagę na to jaką rolę w obsłudze obu lotnisk będzie ogrywał transport szynowy. Daxing będzie obsługiwany bezpośrednio kolejami dużych prędkości z całym regionem zaś metrem ze stolicą. W odróżnieniu od CPK nie będzie jednak stanowił centralnego punktu sieci transportowej państwa, a jedynie jeden z jej istotnych elementów.

– Między nowootwartym lotniskiem Daxing a koncepcją CPK rzeczywiście można dopatrzyć się pewnych podobieństw, chociaż należy zachowywać proporcje wynikające z odmienności obu rynków. Zarówno Daxing, jak też CPK będą realizowane etapami. W przypadku portu lotniczego Daxing pierwszy etap zakłada dziś przepustowość do 45 mln pasażerów. Dla CPK, głównego portu dla Europy Środkowo-Wschodniej, zakładamy podobną przepustowość projektową na przełomie 2027 i 2028 r. Wartość ta zostanie precyzyjnie określona w master planie, który planujemy zlecić w połowie tego roku – podkreśla Konrad Majszyk, dyrektor komunikacji i PR w CPK.

– Nowe chińskie lotnisko jest obsługiwane linią kolejową dużych prędkości. To kolejne podobieństwo do CPK, którego nieodłączną częścią będzie nowy układ kolejowy, w tym nowa linia Warszawa-CPK-Łódź, po której pociągi będą jeździły z prędkością do 250 km/godz. Bez sprawnej kolei port przesiadkowy nie ma po prostu sensu, tak projektuje się obecnie lotniska na całym świecie. Zakładamy, że ok. 40 proc. pasażerów będzie docierało do CPK pociągiem, przy czym zakładany czas przejazdu z Warszawy do CPK to 15 minut – przypomina Majszyk.
Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Centralny Port Komunikacyjny
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony