Partner serwisu

PAŻP wdroży iTEC3.0 z myślą o obsłudze CPK

Łukasz Malinowski 14.09.2020

PAŻP wdroży iTEC3.0 z myślą o obsłudze CPK
fot. PAŻP
Polska Agencja Żeglugi Powietrznej (PAŻP) podpisała umowę z hiszpańską INDRĄ na budowę nowego systemu dla kontrolerów ruchu lotniczego. Warte 36,5 mln euro prace mają się zakończyć do roku 2024 i są prowadzone również z myślą o obsłudze Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK).
PAŻP i hiszpańska firma INDRA podpisały umowę na budowę nowego systemu – iTEC3.0, który ma całkowicie odmienić sposób zarządzaniu przestrzenią powietrzną nie tylko w Polsce, ale i w Europie. Jak podkreślają przedstawiciele PAŻP, dotychczas nikt w Europie nie wdrożył tak zaawansowanego systemu. Co więcej, nie istnieje system, który odpowiadałby rekomendacjom Komisji Europejskiej, które niebawem staną się obowiązującym prawem. Polska z iTEC 3.0 ma być pierwsza. Dodatkowo za wdrożeniem iTEC3.0 przemawia konieczność przebudowy funkcjonowania polskiej przestrzeni powietrznej ze względu na plany budowy nowego Centralnego Portu Komunikacyjnego.

– Kilkanaście dni temu został podpisany kontrakt z hiszpańską firmą INDRA. Wspólnie będziemy inwestować i implementować nowoczesny system zarządzania ruchem lotniczym dla Polski ze szczególnym uwzględnieniem Centralnego Portu Komunikacyjnego, ale również dla Europy. Do 2027 roku planujemy wydać ponad 325 mln zł tylko związanych z inwestycjami powiązanymi z projektem CPK. Kilka tygodni temu otworzyliśmy nowy ośrodek kontroli ruchu lotniczego w Poznaniu, który z jednej strony będzie naszym centrum zapasowym, a z drugiej – środowiskiem badawczo-rozwojowym dla technologii oraz procedur funkcjonowania nowego CPK. Będziemy tam budować i wdrażać nowe technologie i wspólnie z CPK analizować, jakie rozwiązania będą najbardziej odpowiednie – podkreśla Janusz Janiszewski, prezes Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej.

Najnowszą inwestycją jest właśnie iTEC3.0 przygotowywany przez PAŻP we współpracy z hiszpańską firmą INDRA. Wartość umowy na wdrożenie nowego systemu dla kontrolerów ruchu lotniczego to 36,5 mln euro. Prace mają się zakończyć już za cztery lata.

– Inwestycje takie jak iTEC 3.0 są znaczącym krokiem w stronę pełnej cyfryzacji zarządzania przestrzenią powietrzną w Polsce, której bardzo istotnym elementem jest ekosystem związany z CPK. W dobie patriotyzmu gospodarczego ważne jest, aby know-how wytworzone w Polsce pracowało dla Polski – żebyśmy mogli czerpać korzyści z tego, co wypracowują nasi specjaliści, oferując dalej wypracowane rozwiązania – mówi Marcin Horała, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

System iTEC3.0 ma umożliwić wdrożenie nowej konfiguracji polskiej przestrzeni powietrznej zapewniającej efektywne funkcjonowanie Centralnego Portu Komunikacyjnego oraz zapewnić zgodności funkcjonowania PAŻP z założeniami rozwoju Jednolitego Europejskiego Nieba i wskazanymi przez Komisję Europejską kierunkami rozwoju przejętymi w dokumentach Airspace Architecture Study oraz rekomendacjami Wise Persons Group.

Nowy system sprawi, że rozwiązania stosowane w Polsce staną się punktem odniesienia dla wszystkich przyszłych rozwiązań technologicznych w Europie, a wdrożenie nowego systemu do dla Agencji szansa na stworzenie pierwszego w Europie pełnego Centrum Przetwarzania Danych Lotniczych (ATM Data Service Provider).

Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Centralny Port Komunikacyjny
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony