Partner serwisu

PAIH: Expo to szansa dla polskich firm. Biznes zacznie latać?

Łukasz Malinowski 01.10.2021

PAIH: Expo to szansa dla polskich firm. Biznes zacznie latać?
fot. Darcey Beau/ unsplash
1 października 2021 r. ruszyło Expo 2020. Dla wielu państw to ciągle największe i najważniejsze wydarzenie gospodarcze na świecie. Wystawa Światowa, która została przełożona z powodu pandemii, potrwa do 31 marca 2022 r. Podróż do Dubaju będzie możliwa m.in. na pokładach samolotów PLL LOT.
Polska poprzez udział w Expo zamierza wzmocnić swój wizerunek na arenie międzynarodowej i nawiązywać nowe kontakty gospodarcze. Za realizację projektu odpowiada Polska Agencja Inwestycji i Handlu (PAIH) pod nadzorem Ministerstwa Rozwoju i Technologii. PLL LOT, który uruchomił połączenia na trasie między Warszawą a Dubajem, liczy na duże zainteresowanie wystawą i chociaż częściowy powrót ruchu biznesowego.

Biznes głodny spotkań

– Pandemia rzeczywiście sporo zmieniła i pokazała, że wiele rzeczy da się zrobić zdalnie, ale nic nie zastąpi rozmów na żywo. Wśród przedsiębiorców jest głód realnego, rzeczywistego spotkania. To, co pandemia zmieniła w kontekście Wystawy Światowej, a będzie na niej ponad 190 krajów, to zwiększenie zainteresowania aspektem gospodarczym. Wcześniejsze też miały ten wymiar, ale duży nacisk był kładziony na kulturę czy turystykę – mówi Krzysztof Drynda, prezes zarządu PAIH. – Będzie to swego rodzaju „festiwal” zwycięstwa nad pandemią świata gospodarczego. Przygotowaliśmy bardzo atrakcyjny program gospodarczy, widzimy jak pracują inne kraje i wiemy, że skupienie będzie na biznesie i przedsiębiorczości – zaznacza.

Dodaje przy tym, że przez Expo przewinie się ponad 2,5 tys. polskich przedsiębiorstw, które będą zaangażowane w Wystawę Światową w bardzo różny sposób: zaczynając od programu partnerskiego, który daje możliwość bycia w części polskiej ekspozycji w pawilonie, a kończąc na udziałach w webinariach i spotkaniach.
Dwoma kulminacyjnymi momentami obecności Polski na Expo będą Forum Polsko-Arabskie i Forum Polsko-Afrykańskie. – Expo jest podzielone na tygodnie tematyczne, w które będą zaangażowane w poszczególne branże. Będziemy mieli więc taki związany z branżą farmaceutyczną, ochroną wody, sektorem gameingowym, produkcją jachtów. Istotne będą dla nas także kwestie związane z mobilnością i transportem czy logistyką – mówi Drynda.

Expo wygeneruje ruch lotniczy

Expo 2020 w Dubaju, podobnie jak każda Wystaw Światowa, będzie generowało zapotrzebowanie na ruch lotniczy. W czasie pandemii jest to szczególnie istotne – powodów i miejsc, do których warto latać nie ma zbyt dużo, a najbardziej brakuje właśnie okazji o charakterze biznesowym.

– Tu nie ma przypadku. LOT uruchamia bezpośrednie połączenia lotnicze z Dubajem i spodziewamy się dużego natężenia ruchu przede wszystkim biznesowego szczególnie związanego z naszą obecnością na Expo – przyznaje szef PAIH. – Zachęcamy do tego, żeby wspierać polskich przedsiębiorców w tym również PLL LOT – dodaje.
Oczywiście firmy i biznesmeni udający się do Dubaju będą mieli możliwość dostania się na miejsce nie tylko na pokładach narodowego przewoźnika, który zapewni jedynie kilkanaście procent całego oferowania. Ofertę rozbudowały także Emirates oraz flydubai – w sezonie zimowym na trasie do Zjednoczonych Emiratów Arabskich (ZEA) będziemy więc mieli zaciętą konkurencję. O tym, czy będzie to miało długoterminowy wpływ na siatkę połączeń, trudno na razie wyrokować. O możliwych scenariuszach, w tym rozwoju ruchu turystycznego, pisaliśmy w tekście pt. "PLL LOT leci do Dubaju i liczy na Expo".

Expo 2020 w Dubaju, czyli o Wystawie Światowej


Expo 2020 jest pierwszą Wystawą Światową zorganizowaną w kraju arabskim i według zapowiedzi organizatorów przejdzie do historii jako największe. W trakcie sześciu miesięcy Expo odwiedzi 18 milionów osób. Tematem przewodnim Wystawy Światowej jest hasło „Connecting Minds, Creating The Future” („Łącząc umysły, tworzymy przyszłość”). Hasło zwraca uwagę na wyzwania dzisiejszego, pocovidowego świata. Nie sposób rozwiązać ich w izolacji, dlatego organizatorzy kładą nacisk na współdziałanie. Expo 2020 będzie prężnie działającą platformą współpracy gospodarczej, kulturalnej i turystycznej.

Hasło przewodnie polskiej obecności na Wystawie Światowej to: „Poland. Creativity inspired by nature”.W ramach programu gospodarczego dedykowanego polskim firmom w różnych formach aktywności udział weźmie 2500 przedsiębiorstw – w tym niemal 1800 zaprezentuje się w Pawilonie lub pojawi się na różnych wydarzeniach w Dubaju, a 700 weźmie udział w wydarzeniach, webinariach eksperckich czy spotkaniach online.

Nasza obecność na wystawach Expo ma ponad 150-letnią historię. W 1867 roku w Paryżu prezentowały się znane polskie firmy: fabryka fortepianów Małeckiego, atelier fotograficzne Maksymiliana Fajansa oraz fabryka narzędzi metalowych Troetzera. Polska była nagradzana na wystawach w Wiedniu (1873 r.), Paryżu (1878 r.) i Chicago (1893 r.). Pierwsze pawilony narodowe zaczęto budować w okresie dwudziestolecia międzywojennego. Prezentowano w nich gospodarcze osiągnięcia Polski, przedstawiano jej historię i promowano wyroby naszych firm. W Nowym Jorku odbyła się ostatnia przed II wojną światową wystawa z polskim udziałem, a jej hasłem było „Budowanie świata jutra”. Pawilon wzniesiono na powierzchni 2 tys. metrów kwadratowych z górującą nad nim więżą o wysokości 50 m oraz stojącym u wejścia pomnikiem Władysława Jagiełły. Po II wojnie światowej Polska wróciła na stałe na Expo, ale stało się to dopiero w 1992 roku w Sewilli. Po wystawie, która miała miejsce w Hiszpanii, nasz kraj uczestniczył w Wystawach Światowych w Lizbonie (1998), Hanowerze (2000), Aichi (2005), Saragossie (2008), Szanghaju (2010), Mediolanie (2015) i Astanie (2017), gdzie Polska otrzymała złoty medal za ekspozycję.
Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
PLL LOT
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony