Partner serwisu

Oblot ATR-a 42-600S STOL w konfiguracji przejściowej

Avgeek 22.05.2022

Oblot ATR-a 42-600S STOL w konfiguracji przejściowej
Fot. ATR Aircraft
ATR ogłosił w połowie maja br. udany pierwszy lot samolotu w wariancie krótkiego startu i lądowania (STOL) ATR 42-600S w konfiguracji przejściowej. Lot, który był wykonywany z lotniska Toulouse Francazal Airport, trwał 2 godziny i 15 minut.
Załoga na pokładzie przeprowadziła szereg testów, aby sprawdzić działanie i wydajność zmodernizowanych systemów samolotu. Po pomyślnym zakończeniu pierwszego lotu będą kolejno testowane nowe funkcje jak wielofunkcyjny komputer pokładowy nowej generacji (MFC-NG), a następnie systemy automatycznej instalacji hamulcowej, nowe przerywacze (spojlery) i urządzenia wspomagające start.

Tym samym pierwsza faza procesu konwersji modelu 42-600S została zakończona. Obecnie samolot będzie przygotowywany do ostatecznej konfiguracji, która ma być gotowa pod koniec roku wraz z dodaniem nowego, większego steru kierunku. Celem tej zmiany jest zapewnienie lepszej sterowności przy małych prędkościach. Następnie w 2023 r. rozpocznie się certyfikacja maszyny przez Agencję Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA).

Jak twierdzi producent obecnie blisko 500 lotnisk na całym świecie z drogami startowymi o długości od 800 do 1000 metrów (2625 do 3281 stóp) może przyjąć samolot ATR 42-600S. Nowy wariant samolotu pozwoli pasażerom na korzystanie z lepszych połączeń regionalnych.

ATR 42-600 STOL

Nowa wersja ATR 42-600S, ogłoszona podczas Paris Air Show 2019, oferuje możliwość startu i lądowania na drogach startowych o długości nieprzekraczającej 800 m, dlatego w oznaczeniu pojawiła się litera "S", która w skrócie oznacza, że jest to wersja STOL (Short Take Off and Landing) czyli ATR krótkiego startu i lądowania. Nowy samolot w wersji 42-600S będzie potrzebował tylko 800 m do startu, a nie jak do tej pory 1050 m. przyjmując, że będzie to sucha utwardzona droga, na poziomie morza, w temperaturze otoczenia 15°C, zabierając na pokład 40 pasażerów na lot o długości do 400 km. ATR-a STOL będzie napędzać przez silniki Pratt & Whitney Canada PW127E0M o mocy 1610 kW lub PW127M o mocy 1846 kW.

Najnowszy pomysł ATR-a, to strzał w dziesiątkę jeżeli chodzi o bardzo małe porty lotnicze. Maszyna umożliwi otwarcie wielu nowych połączeń, a także pozwoli wykonać wiele czarterów na lotniska, na których nie mógł wylądować tego typu samolot. Producent przewiduje otrzymanie certyfikatu typu w drugiej połowie 2023 r., a pierwszą dostawę tuż po otrzymaniu tych ważnych dokumentów.

ATR ma jasną perspektywę komercyjną dotyczącą 42-600S. W najbliższych latach trzeba będzie wymienić około 1200 turbośmigłowców o pojemności od 30 do 50 foteli. Dzięki swojej ekonomicznej wydajności i elastyczności operacyjnej ATR 42-600S jest idealnie dopasowany do tego wymagania. Jak podkreśla producent poza osiągami na krótkich drogach startowych samolot oferuje 50 miejsc przy tych samych kosztach operacyjnych, co samoloty 30-miejscowe. Do tej pory ATR odnotował 20 zobowiązań ze strony linii lotniczych i leasingodawców na ten samolot.

Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Flota
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony