Partner serwisu

Norwegian Air stał się bardziej chiński. BOC Aviation ma ponad 12 proc. akcji

Rafał Dybiński 21.05.2020

Norwegian Air stał się bardziej chiński. BOC Aviation ma ponad 12 proc. akcji
fot. Piotr Bożyk
Chińskie państwo stało się jednym z głównych akcjonariuszy Norwegian Air. Firma BOC Aviation przekształciła zobowiązania linii lotniczej z umów leasingowych w około 389 milionów akcji w ramach uzgodnionego podwyższenia kapitału.
Chiński BOC Aviation będzie teraz posiadał 12,67 procent akcji skandynawskiego przewoźnika. Wcześniej Norwegian Air ogłosił, że wdrożył plan restrukturyzacji zadłużenia i przekształcił wierzytelności w wysokości około 1,2 mld euro w kapitał własny.

Takie działanie dało zielone światło dla gwarancji pożyczek rządowych na łączną kwotę trzech mld koron norweskich, czyli 275 mln euro. Władze Norwegii potwierdziły, że narodowa linia lotnicza obecnie spełnia wymogi dotyczące tych gwarancji i może z nich skorzystać.

Gwałtowny spadek wartości akcji

Pakiet pożyczki rządowej jest niezwykle ważny, aby linia lotnicza mogła przetrwać kryzys. W następstwie pandemii koronawirusa SARS-CoV-2 narodowy przewoźnik powietrzny, podobnie jak wiele innych linii lotniczych, zmaga się ze znacznym spadkiem popytu. Akcje Norwegiana gwałtownie spadły od początku kryzysu (blisko 88 proc.), a tysiące pracowników zostało odesłanych na tymczasowe urlopy. Niemniej linia jeszcze przed pandemią miała problemy finansowe.

Firma BOC Aviation powstała z Singapore Aircraft Leasing Enterprise założonego w 1993 roku, który został przejęty przez Bank of China pod koniec 2006 roku. BOC Aviation należy do chińskiego państwa poprzez długi łańcuch różnych właścicieli.

Najlepszy tani przewoźnik dalekiego zasięgu

Norwegian przewoził rocznie prawie sześć milionów brytyjskich pasażerów z lotnisk Londyn-Gatwick, Edynburga i Manchesteru do 30 miejsc na całym świecie. Był trzecią do wielkości linią lotniczą współpracującą z Londyn-Gatwick, zatrudniającą ponad 1200 pilotów i personelu pokładowego z Wielkiej Brytanii. Do Stanów Zjednoczonych przewoził pasażerów od 2014 roku.

Skandynawska linia oferowała ponadto trasy do Buenos Aires oraz Rio de Janeiro i miała jedną z najmłodszych flot samolotów na świecie o średnim wieku 4,6 lat, w tym nową generację Boeinga 787 Dreamliner, Boeinga 737 MAX i Boeinga 737-800.

Norwegian był przez sześć kolejnych lat uznawany za najlepszy tani przewoźnik w Europie, a także otrzymał tytuł "Najlepszego taniego przewoźnika dalekiego zasięgu na świecie" w latach 2015, 2016, 2017, 2018 i 2019.

Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
COVID. Epidemia koronawirusa z Wuhan a lotnictwo