Partner serwisu

Nigeria wstrzymuje operacje lotnicze z powodu kryzysu paliwowego

Mateusz Kieruzal 08.05.2022

Nigeria wstrzymuje operacje lotnicze z powodu kryzysu paliwowego
Fot. United Nigeria Airlines
Stowarzyszenie Operatorów Lotniczych w Nigerii ogłosiło, że od najbliższego poniedziałku z powodu rosnących kosztów paliwa lokalne linie lotnicze zawieszą wszystkie operacje lotnicze. Oznacza to odwołanie około 225 lotów dziewięciu linii lotniczych. Nigeriabędzie pierwszym krajem, w którym dojdzie do zawieszenia lotów przez wysokie ceny paliwa.
Operatorzy linii lotniczych „przerwą działalność w całym kraju” do odwołania - podał ich związek Airline Operators of Nigeria w oświadczeniu. Wzrost cen lotniczej kerozyny związany jest z wpływem rosyjskiej inwazji na Ukrainę i ogólnoświatowego zmniejszenia się wydobycia paliw. Wojna spowodowała ogromne zakłócenia na rynkach energetycznych, ponieważ rosyjskie surowce wykorzystywane do produkcji paliwa do silników odrzutowych i oleju napędowego stały się zabronione w wielu częściach świata. Chiny obniżyły również limit eksportu produktów naftowych, ograniczając dostawy. Do tego dochodzi utrata 3,2 miliona baryłek dziennie zdolności rafineryjnych z powodu pandemii.

W liście wysłanym przez dyrektorów wykonawczych dziewięciu nigeryjskich przewoźników stowarzyszenie Airline Operators of Nigeria poinformowało, że zamknie swoją działalność komercyjną z powodu wysokich kosztów paliwa A1 do silników odrzutowych. List, który został wysłany do nigeryjskiego ministra lotnictwa, został podpisany przez następujące linie lotnicze: Max Air, Ibom Air, Aero Contractors, Overland Airways, Air Peace, United Nigeria Airlines, Arik Air, Azman Air i Dana Air.

Cena paliwa wzrosła ponad trzykrotnie

Od stycznia do maja cena paliwa lotniczego wzrosła z 190 nair (około 0,46 dolarów) do aż 700 nair (około 1,69 dolara) za litr, co stanowi prawie 370 proc. wzrost w ciągu pięciu miesięcy. Na całym świecie cena paliwa wzrosła w 2022 roku. Według Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Lotniczych (IATA) cena paliwa do silników odrzutowych wzrosła do 174,4 dolarów za baryłkę, co oznacza wzrost o 149,4 proc. w porównaniu z poprzednim rokiem. Nigeryjskie linie lotnicze twierdzą, że „subsydiują” loty przez ostatnie cztery miesiące i nie mogą już absorbować kosztów po tym, jak cena paliwa lotniczego wzrosła ponad trzykrotnie.

Paliwo lotnicze stanowi znaczną część kosztów stałych dla linii lotniczych. Każda zmiana w wydatkach może podnieść ceny biletów, co może zniechęcić podróżnych, zwłaszcza na rynkach wrażliwych na ceny. – Wiele linii lotniczych już traci – powiedział Victor Enwezor, wiceprezes ds. operacji touroperatora Leisure Afrique z siedzibą w Lagos, stolicy Nigerii. – Każda dalsza podwyżka cen zabije ich działalność – dodał Enwezor w rozmowie z agencją Bloomberga.

Według najnowszych prognoz BloombergNEF tego lata globalne zapotrzebowanie na paliwo do silników odrzutowych wzrośnie o ponad jedną trzecią, przekraczając sześć milionów baryłek dziennie.

Problem od marca

– Żadne linie lotnicze na świecie nie są w stanie wchłonąć tego rodzaju nagłego szoku spowodowanego tak astronomicznym wzrostem w krótkim okresie. Podczas, gdy paliwo lotnicze na całym świecie kosztuje około 40 proc. kosztów operacyjnych linii lotniczych na całym świecie, obecna podwyżka zwiększyła koszty operacyjne w Nigerii do około 95 procent - napisało Stowarzyszenie Airline Operators of Nigeria w oświadczeniu.

Urząd Lotnictwa Cywilnego Nigerii nie wydał jeszcze oświadczenia w tej sprawie. Afrykańska Komisja Lotnictwa Cywilnego (AFCAC) również nie zajęła stanowiska w sprawie decyzji nigeryjskich przewoźników lotniczych o wstrzymaniu wszystkich usług komercyjnych w przyszłym tygodniu.

Odwołane loty w Nigerii mogą zaszkodzić największej gospodarce Afryki, gdzie Międzynarodowy Fundusz Walutowy już przewiduje, że wzrost gospodarczy (PKB) spowolni w tym i przyszłym roku. Nie jest jasne, jakie będzie rozwiązanie paliwowego kryzysu. W marcu, po spotkaniach z rządem, nigeryjska naftowa spółka „National Petroleum” zgodziła się przyznać liniom lotniczym licencje na import paliwa, aby zwiększyć podaż i być może obniżyć koszty.

To nie zmieniło sytuacji. Wysokie ceny paliwa Jet-A1 podniosły koszt jednostkowy w przeliczeniu na na jedno miejsce podczas godzinnego lotu w kraju Afryki Zachodniej do średnio 120 tys. Nair (289 dolarów), 71 proc. więcej niż wcześniej, powiedział związek. Wielu operatorów jest złapanych w pułapkę: zbytnie podnoszenie cen zmniejszy liczbę klientów i nadal nie pokryje kosztów. – Koszt paliwa lotniczego stale rośnie, powodując tym samym ogromną presję na zrównoważenie działalności i rentowność linii lotniczych – powiedział związek. – Linie lotnicze nie mogą już wytrzymać presji – dodano w oświadczeniu.

1600 lotów tygodniowo zagrożonych

Według portalu Cirium, Nigeria ma około 1600 lotów tygodniowo obsługiwanych przez nigeryjskich przewoźników. W poniedziałek zaplanowano 233 rejsy, z których ponad 95 proc. to połączenia krajowe, łączące najludniejszy kraj Afryki.

Tylko dwaj operatorzy lotniczy, Azman Air i Air Peace, obsługują loty międzynarodowe, oferując około 30 lotów międzynarodowych tygodniowo. Z Nigerii można polecieć do Dżuddy (Arabia Saudyjska), Nairobi (Kenia), Akry (Ghana), Duali (Kamerun), Dakaru (Senegal), Freetown (Sierra Leone) i Johannesburga (RPA).

Ibom Air, jedna z mniejszych linii lotniczych w Nigerii, wydała w sobotę oświadczenie, w którym przekonuje, że jednak nie wstrzyma lotów, twierdząc, że będzie miała przez to problemy finansowe. Władze potwierdzają, że wysokie ceny paliwa mocno uderzają w biznes, jednak wstrzymanie działalności tylko pogorszy sytuację.
Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony