Partner serwisu

Nie tylko problem z dronami. Rośnie liczba kolizji lotniczych w Indonezji z udziałem latawców

Tomasz Śniedziewski 22.08.2020

Nie tylko problem z dronami. Rośnie liczba kolizji lotniczych w Indonezji z udziałem latawców
Fot: Unsplash
Podczas gdy w ostatnich latach coraz częściej zwraca się uwagę na niebezpieczeństwo kolizji statków powietrznych z dronami, w Indonezji, gdzie popularną formą spędzania wolnego czasu jest puszczanie latawców, rośnie liczba ich kolizji z samolotami - informuje The Jakarta Post.
Przewoźnik narodowy Indonezji, Garuda Indonesia, wydał w tym roku tysiące dolarów na przeglądy i naprawy samolotów uszkodzonych przez latawce koło portu lotniczego Soekarno-Hatta Airport w mieście Tangerang na Jawie, obsługującym ruch lotniczy stolicy kraju, Dżakarty.

Groźny problem

- Koszty inspekcji oraz napraw sięgają 4 tys. dolarów, powiedział Bernard Partogi Sitorus, dyrektor ds zarządzania incydentami w rozmowie z The Jakarta Post, dodając, iż koszt ten jest stosunkowo niewielkim problemem w porównaniu do ryzyka, jakie niosą za sobą tego typu incydenty.

Port lotniczy Soekarno-Hatta obsłużył w 2018 roku prawie 67 mln pasażerów i według firmy consultingowej OAG jest siódmym największym megahubem lotniczym na świecie pod względem skomunikowania oraz drugim największym hubem przewoźników niskokosztowych pod względem skomunikowania. Tymczasem, tylko linie lotnicze Garuda Indonesia na 59 raportów dotyczących zakłóceń lotów w okresie od maja do lipca na lotnisku, zgłosiły aż siedem incydentów związanych z latawcami.

- Liczba incydentów była wysoka, biorąc pod uwagę fakt, że liczba operacji lotniczych była niższa w wyniku pandemii koronawirusa - zwraca uwagę Bernard. Wśród siedmiu zgłoszonych incydentów, jeden był szczególnie groźny, gdyż szczątki latawca dostały się do silnika samolotu. Według informacji kompas.com w jednostce napędowej maszyny władze znalazły splątane żyłki oraz kawałki bambusa.

“Dmuchawca, latawce, wiatr”

Prawo Lotnicze Indonezji zabrania puszczania latawców w obszarach aktywnych operacji lotniczych. Artykuł 421 kodeksu nakłada na łamiących zakaz kary finansowe do wysokości równowartości prawie 68 tys. dolarów lub pozbawienia wolności do trzech lat. Sądząc po rosnącej liczbie incydentów lotniczych, nie zraża to amatorów tego zajęcia.

Problem z latawcami wokół lotnisk potęguje fakt, że w Indonezji puszczanie latawców to nie tylko hobby, ale też element lokalnej kultury. Wiele osób wskazuje kraj jako kolebkę latawców, o czym mają świadczyć prehistoryczne malowidła w jaskiniach na wyspie Sulawesi, liczące 40 tys. lat. Obecnie latawce o różnych kształtach mają swoje osobne nazwy, a na wyspie Bali organizowany jest corocznie w sierpniu jeden z najbardziej znanych na całym świecie festiwali latawców. Przygotowywanie tradycyjnych latawców wykonanych z bambusowych kijków oraz bawełnianego, a następnie ich puszczanie jest popularnym zajęciem dzieci i dorosłych w sezonie suchym, trwającym od czerwca do końca sierpnia, kiedy wieje stały wiatr ze wschodu.

W ostatnich latach popularność kultury latawców połączona z brakiem wyobraźni doprowadziła do uszkodzeń elementów infrastruktury, przez co władze były zmuszone do ponawiania apeli o rozsądne i odpowiedzialne zachowanie. W lipcu tego roku, na Bali policja aresztowała mężczyznę, który podejrzany jest o spowodowanie pięciogodzinnej przerwy w dostawie prądu w trzech dzielnicach wyspy, po tym, gdy jego latawiec zerwał się i spadł na stację przekaźnikową energii elektrycznej należącą do państwowej firmy PLN, o czym przypomina The Jakarta Post.

Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Lotniska regionalne
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony