Partner serwisu

Maroto: Sektor podróży jest odporny, ale najbliższe miesiące będą trudne

Rafał Dybiński 21.05.2020

Maroto: Sektor podróży jest odporny, ale najbliższe miesiące będą trudne
fot. Air Premia
Pierwszy kwartał 2020 roku zdominował postęp pandemii koronawirusa SARS-CoV-2 w kolejnych regionach i jej konsekwencje stały się oczywiste dla globalnego ruchu lotniczego i całego sektora podróży, który został poważnie dotknięty kryzysem.
Prezes Amadeusa Luis Maroto zdaje sobie sprawę, że nadchodzące miesiące będą trudne dla całego sektora podróży. - W pierwszym kwartale roku, gdy pandemia wirusa COVID-19 rozprzestrzeniła się na cały świat, branża turystyczna praktycznie się zatrzymała, co negatywnie wpłynęło na rezerwacje lotnicze i wejścia na pokład pasażerów. W rezultacie nasze przychody, EBITDA i skorygowany zysk znacznie spadły w ciągu kwartału. Zakłóciło to dobre wyniki finansowe, które zarejestrowaliśmy na początku 2020 roku, kiedy odnotowaliśmy wzrosty we wszystkich naszych przedsiębiorstwach w styczniu - wyznał sternik dostawcy usług przetwarzania danych dla światowej branży turystycznej.

– Podjęliśmy szereg istotnych działań w celu wzmocnienia naszej pozycji finansowej i wsparcia naszej działalności, w tym wdrożenia ogólnego planu wydajności, anulowania uzupełniających wypłat dywidend i poprawy naszej płynności. Oprócz tych środków aktywnie współpracujemy z naszymi klientami, aby wspierać ich w tych trudnych czasach – podkreślił prezes Amadeusa.

– Uważnie monitorujemy sytuację związaną z pandemią wirusa COVID-19 i dostosujemy do niej nasze reakcje w razie potrzeby. Jesteśmy pewni odporności sektora podróży i siły naszej firmy, ale nadchodzące miesiące będą trudne dla całego sektora – przestrzega Maroto.

Pandemia wywołana wirusem COVID-19 spowodowała spadek wolumenu rezerwacji z silnym dwucyfrowym tempem (średnia 46,4 proc.) we wszystkich regionach. Szczególnie dotknięte w pierwszym kwartale bieżącego roku zostały regiony Azji i Pacyfiku oraz Europa. Przemysł usług turystycznych odnotował również dużą liczbę anulowań rezerwacji, zwłaszcza pod koniec zimy.

23 nowe umowy z liniami lotniczymi

Rezerwacje lotnicze Amadeusa w biurach podróży spadły o 47,7 proc. w tym kwartale, odnotowując brak wzrostu we wszystkich regionach. Liczba rezerwacji niepowiązanych z podróżą powietrzną spadła w tym okresie o 15,4 proc., co wynikało głównie ze zmniejszenia liczby rezerwacji kolejowych. Pomimo ogólnego negatywnego wpływu pandemii na globalną branżę turystyczną, liczba rezerwacji hoteli i samochodów wzrosła w tym kwartale. Amadeus podpisał lub przedłużył 23 nowe umowy dystrybucyjne z liniami lotniczymi. Klienci mogą uzyskać dzięki temu dostęp do 110 tanich przewoźników na całym świecie. W ciągu pierwszych trzech miesięcy roku osiem linii lotniczych podpisało umowy na taryfy rodzinne, a kolejne dwie podpisały umowy na usługi pomocnicze. Przychody sektora IT spadły o 0,3 proc. w pierwszym kwartale w porównaniu do analogicznego okresu z 2019 roku do poziomu 457,5 mln euro.

Liczba odprawionych pasażerów Amadeusa osiągnęła 383,9 mln, co oznaczało spadek o 12 proc. Ponad 100 mln podróżnych odnotowano jedynie w regionie Azji i Pacyfiku oraz Europy Zachodniej. 65,7 mln pasażerów skorzystało z usługi w Ameryce Północnej. 213 klientów pod koniec marca 2020 roku podpisało umowę z Amadeus Passenger Service Systems i 209 z nich wdrożyło usługę. Migrację na platformę Altea zakończyły Mauritania Airlines, Air Tahiti oraz Azerbaijan Airlines, natomiast JSX wdrożył usługę New Skies.

Air Premia z planami objęcia rynków dalekiego zasięgu

W pierwszym kwartale bieżącego roku nowo powstała koreańska linia lotnicza Air Premia zawarła umowy na usługi pasażerskie i dodatkową platformę sprzedażową Navitaire. Nowy przewoźnik planuje początkowo połączyć Koreę z destynacjami średniodystansowymi oraz rozszerzyć usługi, aby objąć rynki dalekiego zasięgu w przyszłych latach. Z kolei nigeryjskie Green Africa Airways wdrożą New Skies w bieżącym kwartale.

Amadeus podpisał również wieloletnią umowę z jedenastoma nieruchomościami brytyjskiej sieci Radisson Edwardian Hotels na sprzedaż i zarządzanie wydarzeniami. Radisson zawarł również umowę z MeetingBroker, wiodącą w branży platformą do dystrybucji działalności grupowej, która pomaga miejscom imprez zwiększać liczbę potencjalnych klientów online oraz Direct Book, skierowaną dla planistów, którzy rezerwują miejsca dla małych grup.

Niemiecka firma noclegowa Maritim Hotelgesellschaft mbH zakontraktowała natomiast iHotelier dla 44 nieruchomości, podczas gdy Sonder wybrał jedno z rozwiązań Business Intelligence, Demand360, które zostanie wdrożone w ponad 40 nieruchomościach. Wreszcie Extra Holidays, wyspecjalizowany dostawca wynajmu mieszkań wakacyjnych, wybrał iHotelier, Guest Management Solutions i Demand360 dla 114 nieruchomości. Międzynarodowy port lotniczy Daytona Beach na Florydzie, który jest już klientem systemu przetwarzania pasażerów EASE, zakontraktował również system FIDS.

Zaktualizowane centrum usług

Pandemia wywołana wirusem COVID-19 ma niszczycielski wpływ na cały przemysł turystyczny. Amadeus oprócz działań mających na celu poprawę sytuacji finansowej, aktywnie współpracuje z klientami, aby wspierać ich w tych trudnych czasach. Uruchomiono kilka inicjatyw, aby pomóc klientom w kanałach podróży. Zaktualizowane zostało centrum usług o poradniki dotyczące najczęściej zadawanych pytań przez podróżnych, w tym informacje o zwrotach biletów oraz ich wymianie. Ponadto stale ulepszany jest obszerny katalog zasobów e-learningowych.

W przypadku linii lotniczych przyspieszono dostarczanie produktów i usług, które pomagają klientom linii pozostać w stałym kontakcie z podróżnymi i biurami podróży, a także usługi danych w celu monitorowania ich działalności. W przypadku niektórych rozwiązań związanych z anulowaniem i ponownym zakwaterowaniem stworzono również dedykowane zespoły wsparcia. Działania pomocowe w branży hotelarsko-gastronomicznej skoncentrowane były na zwiększeniu liczby szkoleń online i zapewnieniu klientom hotelowym środków zarządzania kryzysowego. Aktywnie łączeni są również dostawcy hoteli i partnerzy biur podróży z pracownikami medycznymi, aby zarezerwować zniżki lub bezpłatne pokoje do odpoczynku po długich zmianach lub jeśli zdecydują się izolować od swoich rodzin. Uruchomiony został także szereg inicjatyw wspierających klientów firm strategicznego wzrostu. Lotniska mają zapewnione technologię elastycznego dostosowywania ich operacji do aktualnych potrzeb, a także oferowana jest dodatkową pomoc w planowaniu na przyszłość. Przyspieszono również procesy uzgadniania i rozliczeń klientów.

Amadeus ogłosił w ciągu kwartału szereg działań mających na celu wzmocnienie pozycji finansowej i poziomu zaufania w obliczu kryzysu wywołanego wirusem COVID-19. Uruchomiono plan wydajności mający na celu zmniejszenie kosztów stałych i nakładów inwestycyjnych o 300 mln euro rocznie. Jednocześnie zarząd zatwierdził odwołanie dywidendy uzupełniającej w wysokości 0,74 euro za akcję, która miała zostać wypłacona po zgodzie Walnego Zgromadzenia. Ponadto w kwietniu zwiększono płynność, pozyskując dodatkowy kapitał w wysokości 1,5 mld euro, z czego około 750 mln euro stanowiły nowe akcje. Druga połowa pochodzi od emisji obligacji zamiennych. Każda ma wartość nominalną 100 tys. euro i zawiera kupon w wysokości 1,5 proc. rocznie, aktualny do kwietnia 2025 roku.

Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
COVID. Epidemia koronawirusa z Wuhan a lotnictwo