Partner serwisu

Lufthansa: Airbus A350 jako latające laboratorium badawcze

Avgeek 18.04.2021

arrow
arrow
Lufthansa: Airbus A350 jako latające laboratorium badawcze
A350 o nazwie Erfurt fot. Lufthansa Group
Lufthansa: Airbus A350 jako latające laboratorium badawcze
Lufthansa: Airbus A350 jako latające laboratorium badawcze
Lufthansa: Airbus A350 jako latające laboratorium badawcze
Lufthansa: Airbus A350 jako latające laboratorium badawcze
Lufthansa: Airbus A350 jako latające laboratorium badawcze
Dokładniej przewidywać pogodę, analizować zmiany klimatyczne i badać, jak rozwija się nasz świat. To główne cele unikalnej na skalę światową współpracy pomiędzy Lufthansą a kilkoma instytutami badawczymi.
Przekształcenie samolotu w maszynę do badań nad klimatem stanowi duże wyzwanie. Lufthansa wybrała najnowocześniejszy i najbardziej ekonomiczny odrzutowiec dalekiego zasięgu w swojej flocie - airbusa A350-900 o nazwie "Erfurt" ( D-AIXJ). W trzech etapach A350 stanie się latającym laboratorium badawczym.

W hangarze Lufthansa Technik na Malcie przeprowadzono pierwsze i najbardziej rozległe prace adaptacyjne. Przygotowano skomplikowany system wlotu powietrza w dolnej części kadłuba. Następnie przeprowadzono serię testów, które zakończyły się certyfikacją ważącego około 1,6 tony laboratorium badawczego klimatu, tzw. laboratorium pomiarowego CARIBIC. Skrót CARIBIC oznacza "Civil Aircraft for the Regular Investigation of the Atmosphere Based on an Instrument Container" (w dokładnym tłumaczeniu cywilny statek powietrzny do regularnych badań atmosfery w oparciu o kontener instrumentalny) i jest częścią obszernego europejskiego konsorcjum badawczego.

Tak przygotowany A350 ma wystartować w swój pierwszy lot w służbie badań klimatu z Monachium pod koniec 2021 r., badając około 100 różnych gazów śladowych, aerozoli i parametrów chmur w rejonie tropopauzy (na wysokości od 9 do 12 kilometrów). Lufthansa wnosi tym samym cenny wkład w badania nad klimatem, które mogą wykorzystać te unikalne dane do oceny wydajności obecnych modeli atmosferycznych i klimatycznych, a tym samym ich mocy predykcyjnej dla przyszłego klimatu Ziemi. Cechą szczególną tego systemu jest to, że istotne dla klimatu parametry mogą być rejestrowane na tej wysokości ze znacznie większą dokładnością i rozdzielczością czasową na pokładzie samolotu niż w przypadku systemów satelitarnych lub naziemnych.

- Przekształcenie naszego A350-900 w samolot do badań klimatu jest dla nas czymś wyjątkowym. Od razu z entuzjazmem przyjęliśmy plan kontynuowania programu CARIBIC na naszym najbardziej paliwooszczędnym typie samolotu. W ten sposób będziemy mogli nadal wspierać badania klimatu i atmosfery w ich ważnym zadaniu na trasach dalekoodystansowych. Pomagamy zapewnić, że szczególnie ważne dla klimatu parametry są zbierane właśnie na tej wysokości, gdzie atmosferyczny efekt cieplarniany jest w dużej mierze generowany. Cieszę się, że wspólnie z naszymi partnerami możemy zrealizować ten ambitny projekt w rekordowym czasie i tym samym przyczynić się do udoskonalenia dzisiejszych modeli klimatycznych - mówi Annette Mann, dyrektor ds. odpowiedzialności biznesowej w Lufthansa Group.

Rozpoczęta właśnie przebudowa A350 została poprzedzona niezwykle rozbudowaną, trwającą około czterech lat fazą planowania i rozwoju, w którą zaangażowanych było ponad dziesięć firm (w szczególności Lufthansa, Lufthansa Technik, Airbus, Safran, Enviscope i Dynatec), a także Instytut Technologiczny w Karlsruhe (KIT) jako przedstawiciel większego konsorcjum naukowego.

- Samolot CARIBIC jest rzeczywiście unikalny na skalę światową. Jest on wyposażony w wysokiej klasy instrumenty porównywalne z tymi, które znajdują się na pokładzie dużego samolotu badawczego i pozwala na ich rozmieszczenie w sposób ekonomiczny, regularny i na przestrzeni dziesięcioleci. Dzięki temu możemy zrozumieć, które procesy się zmieniają, w jakim stopniu i jak wpłyną na klimat Ziemi w przyszłości. Żaden inny system obserwacyjny na świecie, ani naziemny, ani satelitarny, nie jest w stanie dostarczyć tak wysokiej rozdzielczości wieloparametrowych danych ze swobodnej atmosfery - powiedział dr Andreas Zahn z Instytutu Technologii w Karlsruhe i koordynator IAGOS-CARIBIC.

Lufthansa Group jest niezawodnym partnerem w badaniach klimatu od 1994 r. i od tego czasu wyposażyła kilka samolotów w specjalne instrumenty. Teraz po raz pierwszy na świecie zastosowano je w samolocie airbus A350-900.

- Ta pierwsza konwersja airbusa A350-900 Lufthansy, to znaczący krok w kierunku zapewnienia kontynuacji wsparcia przemysłu dla badań klimatycznych. Dzięki zwiększeniu zasięgu samolotów kwalifikujących się do programu Airbusa, IAGOS CARIBIC dotrze na nowe trasy i wzbogaci ilość danych dostępnych dla społeczności naukowej na całym świecie. Wierzymy, że samoloty komercyjne mają do odegrania ważną rolę, aby umożliwić lepsze zrozumienie wpływu emisji CO2 i emisji innych niż CO2 na zmiany klimatu. Jako wieloletni partnerzy CARIBIC gratulujemy Lufthansa Group ciągłego zaangażowania - powiedziała Simone Rauer, szefowa działu ochrony środowiska w Airbusie.

Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Flota
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony