Partner serwisu

Lockheed Martin i Airbus zaoferują ulepszoną cysternę A330 MRTT dla US Air Force

Piotr Bożyk 24.09.2021

Lockheed Martin i Airbus zaoferują ulepszoną cysternę A330 MRTT dla US Air Force
fot. Lockheed Martin
W związku ze zbliżającym się rozpoczęciem drugiej części projektu modernizacji floty Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych (USAF), Lockheed Martin zaprezentował samolot LMXT, wariant Airbusa A330 MRTT, który dostosował do programu KC-Y Sił Powietrznych USA.
Samolot, oparty na latającej cysternie Airbusa, będzie oferował zabranie dodatkowych 12 ton paliwa w porównaniu do zwykłego A330 MRTT innych operatorów (i 27 ton więcej niż KC-46 Pegasus Boeinga). Jednak producent nie sprecyzował w jaki sposób ta zwiększona pojemność zostanie osiągnięta.

- Lockheed Martin ma długą i udaną historię produkcji samolotów dla Sił Powietrznych USA i rozumiemy krytyczną rolę, jaką odgrywają latające cysterny w zapewnieniu Ameryce całkowitego sukcesu danej misji. LMXT łączy w sobie sprawdzone osiągi i możliwości dostosowane do potrzeb operatora, aby spełnić wymagania sił powietrznych w zakresie tankowania, wspierając Narodową Strategię Obrony USA - powiedział w oświadczeniu Greg Ulmer, wiceprezes wykonawczy Lockheed Martin Aeronautics.

Choć Lockheed Martin reklamował LMXT do tej pory jako "następny amerykański samolot-cysterna, zbudowany w Ameryce, przez Amerykanów, dla Amerykanów", nie sprecyzował, gdzie dokładnie będzie montowany. W swojej ofercie do poprzedniego programu KC-X, Airbus zaplanował, że ostateczny montaż swojego A330 MRTT odbędzie się w Mobile, w stanie Alabama, gdzie obecnie są linie montażu końcowego samolotów z rodzin A220 oraz A320.

Druga szansa dla Airbusa

Od 2000 r. US Air Force próbuje zmodernizować swoją flotę samolotów do tankowania w powietrzu. Po kilku próbach, które utknęły w martwym punkcie, w 2007 r. podjęto decyzję o odnowieniu floty w trzech transzach, znanych jako programy KC-X, KC-Y i KC-Z. To właśnie Airbus (współpracujący wówczas z Northrop Grumman) wygrał przetarg na KC-X, ogłoszony przez Pentagon na nowy system tankowania dla Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych. Ze swoim A330 MRTT, który był już w produkcji, europejski producent znacznie wyprzedził swojego rywala Boeinga, którego KC-46 Pegasus był wciąż w formie projektu. Jednak kwestie polityczne znacznie utrudniały proces zakupu, a po kilku latach lobbingu kontrakt został odebrany Airbusowi i ponownie wystawiony na przetarg przez USAF. W 2011 r. Boeing otrzymał kontrakt po tym, jak jego europejski konkurent złożył "agresywną" ofertę.

Rozwój tankowca KC-46 Pegasus przekroczył prognozy o ponad 5 mld dolarów, przy czym początkowy koszt kontraktu z USAF przewidywano na 4,9 mld dolarów. Po pierwszych dostawach w styczniu 2019 roku zidentyfikowano potem sporo problemów z nową flotą.

Oczekuje się, że USAF ogłosi przetarg na drugi program w okolicach 2022 roku. Samolot wybrany w konkursie KC-Y będzie pełnił rolę "tankowca pomostowego" pomiędzy pierwszą partią 179 tankowców Boeing KC-46A, zamówionych w wyniku przetargu KC-X, a trzecim programem znanym jako KC-Z. W tym ostatnim producenci będą konkurować z zupełnie nową i innowacyjną konstrukcją, której wymagania nie zostały jeszcze ujawnione.



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Flota
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony