Partner serwisu

Linie GOL otrzymają 412 mln dolarów rekompensaty za MAX-y

Emilia Derewienko 14.05.2020

Linie GOL otrzymają 412 mln dolarów rekompensaty za MAX-y
Fot. Boeing
Brazylijskie linie lotnicze Gol Linhas Aereas Inteligentes (GOL) otrzymają od amerykańskiego producenta, firmy Boeing, 2,4 mld reali (412 mln dolarów) rekompensaty za uziemienie samolotów B737 MAX.
GOL, największa linia lotnicza w Brazylii, jest jednym z największych klientów Boeinga, z zamówieniem na ponad 100 samolotów typu 737 MAX. Od tamtego czasu zamówienia zostały zmniejszone, a przewoźnik zapowiedział, że przez kolejne dwa lata nie będzie dokonywał płatności na rzecz Boeinga.

Uziemienie trwa

MAX-y zostały uziemione na całym świecie w marcu 2019 roku, po drugiej tragicznej katastrofie tego modelu. Oba wypadki skłoniły organy nadzoru do zbadania bezpieczeństwa konstrukcji wąskokadłubowego modelu. Rekompensata może stanowić o „być albo nie być” dla GOL, które, podobnie jak przewoźnicy na całym świecie, borykają się z kryzysem związanym z koronawirusem.

GOL otrzymał już prawie 500 mln reali w gotówce, a może dostać kolejnych 1,9 mld reali kredytów, które zostaną wykorzystane na zakup nowych samolotów – pozwoliłoby to na obniżenie odsetek i kosztów amortyzacji. Otwarte pozostaje pytanie, jakiej formy rekompensaty mogą się spodziewać poszkodowane przez uziemienie MAX-ów inne linie lotnicze.

Akcje spadają

Linie GOL operują niemal wyłącznie na samolotach Boeing 737. To podobny model biznesowy do amerykańskiego Southwest Airlines, który osiągnął tylko częściowe porozumienie z Boeingiem. Otrzymaną kwotą w wysokości 125 mln dolarów, przewoźnik podzielił się ze swoimi pracownikami.

Kryzys związany z pandemią spowodował 80-proc. spadek przychodów GOL w kwietniu do 138 mln reali. Ubiegły miesiąc był zresztą pierwszym pełnym miesiącem ograniczeń transportowych na świecie, a GOL jedną z pierwszych linii, które zgłosiły jego skutki.

Akcje Gol spadły w tym roku o 73 proc. Firma zakłada, że ma wystarczającą ilość gotówki, aby utrzymać działalność na tym poziomie przez ponad 10 miesięcy, jednak szuka również dofinansowania. W grę może wchodzić 1 mld reali od nieokreślonych podmiotów oraz 3 mld reali od banku stanowego BNDES w Brazylii.

Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Problemy Boeing 737 MAX
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony