Partner serwisu

LH Technik przekazuje pierwszego airbusa A321LR niemieckim siłom zbrojnym

Avgeek 24.06.2022

LH Technik przekazuje pierwszego airbusa A321LR niemieckim siłom zbrojnym
fot. lufthansa Technik
Lufthansa Technik przekazała wczoraj (23 czerwca) pierwszego airbusa A321neoLR (Long Range) niemieckim siłom zbrojnym podczas pokazów lotniczych ILA w Berlinie. To pierwsza z dwóch maszyn przeznaczonych do dostawy dla Luftwaffe.
W obecności dyrektora operacyjnego Lufthansy Technik, prezesa Airbusa, sekretarza stanu w niemieckim Ministerstwie Obrony oraz szefa niemieckiego lotnictwa uroczyście został odebrany samolot o rejestracji taktycznej 15+10.

Jednostka biznesowa VIP & Special Mission Aircraft Services Lufthansy Technik przygotowała dwa samoloty do różnych rodzajów misji, takich jak transport wojskowy czy ewakuacja medyczna (MedEvac). Przebudowa samolotu w bazie Lufthansy Technik w Hamburgu rozpoczęła się w grudniu ubiegłego roku. Dzięki odpowiednim instalacjom, samolot będzie mógł być używany w 18 różnych konfiguracjach pokładu, które będą mogły pomieścić do 136 pasażerów. Ponadto możliwe będzie przewiezienie do sześciu pacjentów z oddziałów intensywnej terapii, przewiezienie do 12 lekko lub średnio chorych/rannych, a także różne mieszane konfiguracje transportu pacjentów.

- Przekazanie pierwszego A321LR niemieckim siłom powietrznym jest dla nas kolejnym kamieniem milowym w tej udanej, trwającej już od dziesięcioleci współpracy. Tym bardziej cieszy mnie fakt, że po raz kolejny udało nam się spełnić wysokie wymagania naszego klienta. Dzięki kabinie dokładnie dostosowanej do potrzeb niemieckich sił powietrznych nasz zespół po raz kolejny wyznaczył standardy. Za to serdecznie dziękuję wszystkim zaangażowanym w projekt - powiedział Soeren Stark, Dyrektor Operacyjny Lufthansa Technik.

Uzyskanie niezbędnego uzupełniającego certyfikatu typu, zarówno cywilnego, jak i wojskowego, dla samolotu wraz z przynależnymi jednostkami transportu pacjentów nowej generacji planowane jest na połowę 2023 roku. Wcześniej jednostka biznesowa Lufthansy Technik zajmująca się innowacjami (Original Equipment Innovation) dostarczyła niemieckim siłom zbrojnym jednostki transportu pacjentów (PTU) niezbędne do pełnienia roli MedEvac. Zawarta umowa obejmuje 12 jednostek (plus 2 jednostki rezerwowe). W każdym z dwóch A321neoLR można zainstalować do sześciu PTU.

- Cieszę się, że mogę dziś odebrać pierwszy z dwóch A321LR w ILA. Od momentu podjęcia zobowiązania finansowego do dostarczenia samolotu minęły zaledwie dwa lata. Jest to przykład na to, jak szybko można realizować zamówienia na dostępne produkty. Chcemy wykorzystać te procesy w przyszłości. Ale oczywiście wszystko to jest także zasługą pracy zespołowej. Chciałbym podziękować wszystkim zaangażowanym osobom z BMVg, BAAINBw, niemieckich sił powietrznych oraz firmom, które współpracowały tutaj w duchu zaufania - powiedział Benedikt Zimmer, sekretarz stanu w niemieckim Ministerstwie Obrony (BMVg).

Dostawa podczas targów ILA

Przekazanie samolotu podczas ILA poprzedził intensywny program prób i odbiorów przeprowadzony przez Federalny Urząd Wyposażenia Bundeswehry, Technologii Informatycznych i Wsparcia Eksploatacji (BAAINBw), Centrum Techniczne Bundeswehry ds. Samolotów i Wyposażenia Lotniczego (WTD 61) oraz Skrzydło Specjalnych Misji Powietrznych Federalnego Ministerstwa Obrony (Flugbereitschaft BMVg). Dzięki temu samolot, który obecnie znajduje się jeszcze w rejestrze cywilnym, będzie mógł wkrótce otrzymać oficjalne znaki wojskowe pod rejestracją taktyczną 15+10. Jednocześnie pierwsi członkowie załóg lotniczych, kabinowych i technicznych niemieckich sił powietrznych zostali już przeszkoleni przez Lufthansa Technik i Lufthansa Technical Training w zakresie obsługi nowego A321LR. Wkrótce spodziewany jest odbiór także bliźniaczego samolotu o rejestracji taktycznej 15+11.

Wraz z Airbusem A321neoLR niemieckie siły powietrzne otrzymują przyszłościowy, nowoczesny samolot pasażerski, który może być rozmieszczony w różnych, bardzo elastycznych konfiguracjach pokładowych podczas lotów na krótkich, średnich i długich trasach. Oba samoloty będą obsługiwane przez specjalne skrzydło misji lotniczej Ministerstwa Obrony (BMVg), maksymalnie wykorzystując efekty synergii z już wprowadzonymi samolotami z rodziny A320. Warto dodać, że Lufthansa Technik rozpoczęła także prace nad przebudową kabiny drugiego airbusa A350-900 dla specjalnego skrzydła niemieckiej Luftwaffe obsługującego loty dla niemieckiego rządu federalnego.

Wąskokadłubowy samolot na dalekie trasy

Wersja A321neo z maksymalną masą startową wynoszącą 97 ton ma jeden z największych zasięgów (nieco ponad 7400 km) wśród samolotów wąskokadłubowych. A321LR jest wyposażony w trzy dodatkowe zbiorniki paliwa, a maksymalny zasięg tego wariantu to 4000 mil morskich (7408 km). Na pokład może zabrać od 164 do 206 pasażerów (w tym możliwość instalacji 20 siedzeń rozkładanych do pełnej pozycji płaskiej z przodu maszyny) dzięki nowej kabinie Airbus Cabin-Flex (ACF), zapewniającej pasażerom najwyższy poziom komfortu, a liniom lotniczym – wysoką elastyczność i optymalizację kosztów.

Nowe maszyny posiadają także ETOPS 180 minut, czyli procedury (Extended-range Twin-engine Operational Performance Standards) dające zdolność samolotu do bezpiecznego powrotu/dolotu na lotnisko po zaistnieniu jakichkolwiek problemów, w tym m.in. długie zawroty wykonywane np. na jednym silniku powyżej 60 minut od najbliższego (odpowiedniego dla maszyny) lotniska. Taka sytuacja ma miejsce głównie podczas rejsów transoceanicznych.
Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Flota
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony