Partner serwisu

Koniec wsparcia Boeinga dla rosyjskich linii lotniczych

Mateusz Kieruzal 02.03.2022

Koniec wsparcia Boeinga dla rosyjskich linii lotniczych
fot. Piotr Bożyk
Boeing, amerykański producent samolotów, zakomunikował, że zawiesza dostawę części, obsługę techniczną i wsparcie techniczne dla rosyjskich linii lotniczych w wyniku sankcji nałożonych na Rosję w związku z inwazją na Ukrainę. Zakaz dostaw części zamiennych będzie miał duży wpływ na rosyjski przemysł, tak jak miało to miejsce w przeszłości w Iranie.
Stany Zjednoczone oświadczyły we wtorek wieczorem, że wybierają drogę, którą obrały Unia Europejska, Kanada i Wielka Brytania w zakazie rosyjskich lotów w ramach swojej przestrzeni powietrznej. Amerykański zakaz lotów skutkować będzie odwetem w postaci braku możliwości przelotu przez Rosję np. w drodze do Indii.

– Wstrzymujemy dostawę części, usługi serwisowe i wsparcie techniczne dla rosyjskich linii lotniczych. W miarę jak konflikt trwa, nasze zespoły koncentrują się na zapewnieniu bezpieczeństwa naszym kolegom z drużyny w regionie – powiedział rzecznik Boeinga.

Ogłoszenie pojawiło się dzień po tym, jak Boeing powiedział, że wstrzymał działalność w swoim moskiewskim kampusie szkoleniowym i tymczasowo zamknął biuro w Kijowie. Boeing wstrzyma wszystkie główne operacje w Rosji, gdzie ma również centrum badań technicznych i największe centrum inżynieryjne do komputerowego projektowania konstrukcji lotniczych poza Stanami Zjednoczonymi.

Komunikat Boeinga pojawił się, gdy producenci samolotów i silników, leasingodawcy i dostawcy usług konserwacji, napraw i przeglądów (MRO) zostali zobowiązani do zaprzestania dalszej współpracy z rosyjskimi klientami, po nałożeniu sankcji gospodarczych, w tym w zakresie leasingu i eksportu nowych samolotów czy dostarczania części zamiennych.

Rosja polegała na Zachodzie

Stany Zjednoczone i sojusznicy europejscy nałożyli w ostatnich dniach surowe sankcje na Moskwę, w tym odcięcie wybranych rosyjskich banków od międzynarodowego sytemu płatności SWIFT, podczas gdy Waszyngton ogłosił dodatkowe środki wymierzone konkretnie w bank centralny tego kraju. Po odcięciu Rosji od międzynarodowego sytemu płatności SWIFT pojawiłyby się trudności z płatnościami, gdyż linie nie będą mogły dokonywać normalnych przelewów.

Nowe sankcje izolują rosyjski sektor lotniczy w podobny sposób jak Iran i Koreę Północną, ale będą miały znacznie większe konsekwencje, biorąc pod uwagę większy rozmiar rosyjskiego rynku i jego dużą zależność od zachodnich dostawców w ostatnich latach. Rosyjski przemysł lotniczy w dalszym ciągu nie osiągnął zamierzonego przez władze poziomu, takiego jaki jest na Zachodzie. Samoloty produkowane w Rosji są zależne od np. kompozytów węglowych sprowadzanych z zagranicy. Rosjanie od krajów zachodnich są zależni także przy dostawie silników.

Spodziewane... rabunki

Około 515 rosyjskich odrzutowców o szacowanej wartości rynkowej około 10 mld dolarów jest wynajmowanych od firm zagranicznych. Peter Walter, dyrektor ds. technicznych i zarządzania aktywami w IBA, powiedział, że spodziewa się, że zakaz dostaw części zamiennych będzie miał również duży wpływ na rosyjski przemysł, tak jak miało to miejsce w przeszłości w Iranie. – Ponieważ części są ograniczone, spodziewamy się, że samoloty, które znajdują się na ziemi w Rosji, zostaną obrabowane, aby pozostała część floty działała – powiedział na wtorkowym seminarium internetowym.

Rosja posiada krajowe zakłady MRO, ale przewoźnicy zawierali głównie umowy z firmami zagranicznymi. Aerofłot w zeszłym roku podpisał długoterminową umowę z Hong Kong Aircraft Engineering Company (HAECO) na naprawę i remont podzespołów. Rosyjskie trudności w pozyskiwaniu części zamiennych mogą również wpłynąć na międzynarodowe linie lotnicze, które będą latały do Rosji i czasami mogą wymagać części zamiennych w miejscu docelowym.
Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Wojna Rosja - Ukraina
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony